Távoli világok kutatói Cikkek: 1 - 20

Száraz Mars

Száraz MarsBár a Marson nemcsak a sarkvidékeken, hanem közepes szélességeken is található vízjég, az InSight mérései szerint a „trópusok” szárazak.

Kisbolygó-eltérítés képekben

Kisbolygó-eltérítés képekbenFöldi képek és a DART űrszondát kísérő CubeSat felvételei az emberiség első kisbolygó-eltérítési kísérletéről.

Célra tart a DART

Célra tart a DARTKeddre virradó éjjel az emberiség először kísérel meg eltéríteni egy földközeli kisbolygót.

Arab rover kínai holdszondán

Arab rover kínai holdszondánAz Egyesült Arab Emírségek Rashid-2 holdjáróját a 2026-ra tervezett kínai Csang'e-7 vinné a Holdra.

A Ceres radioaktivitása

A Ceres radioaktivitásaA Ceres egykori radioaktivitása destabilizálhatta az égitestet, ezért aszimmetrikus felszíni alakzatok jöhettek létre, ami sok megfigyelt sajátosságra magyarázatot adhat.

Napvitorlással egy kisbolygóhoz

Napvitorlással egy kisbolygóhozAz Artemis-1 repülés során az Orion űrhajó mellett kisebb „potyautasok” is helyet kapnak az SLS rakétán.

Por itt, por ott

Por itt, por ottA Marsra és a Földre egyaránt jellemzők a porviharok. Vannak köztük hasonlóságok, de alapvető különbségek is.

ESA-s rover nélkül

ESA-s rover nélkülA NASA és az ESA megváltoztatta a korábbi forgatókönyvet: mégsem marsjáróval, hanem helikopterrel szednék össze a Perseverance által gyűjtött mintákat.

Megvan a kráter!

Megvan a kráter!A Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) lefényképezte a március 4-i becsapódás nyomán a Hold túlsó oldalán keletkezett krátert.

Pillantás a Holdra

Pillantás a HoldraA NASA földmegfigyelő műholdjai május 16-án a Föld helyett a Holdat nézték, a Landsat–8 és –9 műszerei a holdfogyatkozás idején végeztek méréseket.

Megbízható MOXIE

Megbízható MOXIEMegbízhatóan termeli az oxigént a Marson a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) MOXIE berendezése, amely a Perseverance-en kapott helyet.

Célba ért a DART

Célba ért a DARTA NASA űrszondáját nagy sebességgel belevezették egy kisbolygóba. Hamarosan kiderül, hogy sikerült-e mérhető módon megváltoztatni az égitest pályáját.

Csaknem elnyelte

Csaknem elnyelteA laza törmelékhalomnak tekinthető 101955 Bennu kisbolygó akár el is nyelhette volna az anyagából mintát vevő OSIRIS-REx NASA szondát.

Galaktikus bújócska

Galaktikus bújócskaHogy a „jó öreg” Hubble-űrtávcsőről se feledkezzünk meg, itt egy látványos kép két spirálgalaxisról.

Temperált gödrök

Temperált gödrökA NASA Lunar Reconnaissance Orbiter szondájának felvételei alapján amerikai kutatók olyan gödröket találtak a Hold felszínén, amelyek mélyén meglepően stabil hőmérséklet uralkodik.

Légköri fékezés

Légköri fékezésAz ESA tervezett Vénusz-szondájának hónapokig tartó légköri fékezéssel kell elnyernie végső pályáját, ami nehezebb feladat, mint az ExoMars TGO fékezése volt.

Bolygóközi potyautasok kockázata

Bolygóközi potyautasok kockázataPotyautasként olcsóbb a kis szondák indítása, de a kicsiknek alkalmazkodni kell, ha zűr van, ők húzzák a rövidebbet.

Elindult az első koreai holdszonda

Elindult az első koreai holdszondaAz amerikai SpaceX Falcon-9-ese indította a Hold felé az ázsiai ország első űrszondáját, mely december közepén állhat pályára égi kísérőnk körül.

A nagy űrtávcsövek jövője

A nagy űrtávcsövek jövőjeA téma tavaly ősszel már előkerült, de akkor a tervekben ott volt egy nagy HA. Ha a JWST-vel minden rendben lesz. Szerencsére minden rendben, így a jövőt is más perspektívából látják.

Munkában a James Webb-űrtávcső

Munkában a James Webb-űrtávcsőA JWST első színes képén galaxisok láthatók lenyűgöző mennyiségben, egészen az Univerzum első egy-két milliárd évét jelentő korszakig visszapillantva.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68