Távoli világok kutatói Cikkek: 1441 - 1460

Műholdgyógyítás

MűholdgyógyításA régi, üzemidejüket kitöltő műholdak problémája egyre nagyobb mérteket ölt, hiszen ezekből az esetenként többmillió dolláros eszközökből egyszerűen űrszemét válik feladatuk teljesítését követően. Milliókat lehet tehát megtakarítani a jövőben, ha a most a FUSE műholddal sikeresen kipróbált metódussal újabb lelket lehelnek a jövő kiérdemesült eszközeibe.

A Föld és a Hold – ahogy a Mars Express látta

A Föld és a Hold – ahogy a Mars Express láttaJúlius második hetében zajlott le az a teszt-sorozat, melynek eredményeit az ESA 17-én sajtótájékoztatón foglalta össze. Eszerint a Mars Express és a Beagle-2 leszállószonda rendben működik. A szakemberek azt is megmutatták, hogy a Mars Express milyennek látta bolygónkat.

Felfedezték Naprendszerünk ikertestvérét?

Felfedezték Naprendszerünk ikertestvérét?A legújabb szenzációs exobolygó-felfedezés egy 90 fényévre lévő bolygórendszerről árulkodik, amelyben Jupiterünkhöz hasonló gázóriás kering Napunkhoz hasonló központi csillaga körül.

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztva

MER-B/Opportunity: a start néhány nappal elhalasztvaA repülési készenlét felülvizsgálata után a NASA szakemberei úgy döntöttek, hogy néhány nappal elhalasztják az ezévi második amerikai marsjáró indítását. Az új dátum: leghamarabb június 28.

30 éve történt: A Holdat sosem vizsgáló csápos Hold-orbiter

30 éve történt: A Holdat sosem vizsgáló csápos Hold-orbiterA szakembereknek egy-egy probléma vizsgálatához néha egészen furcsa űreszközöket kell kifejleszteniük. Így történt ez az Explorer-49 esetében is. A Holdhoz indult, de nem volt holdszonda. Bár mérései fontosak voltak, mégis csak a Hold "mögött" működtették, és bár viszonylag pici volt, óriási "csápokat" növesztett.

Az első marsjármű startja hétfőre halasztva

Az első marsjármű startja hétfőre halasztvaIdőjárási problémák miatt a NASA 24 órával elhalasztotta az első marsjáró indítását.

Európa úton a Marshoz!

Európa úton a Marshoz!Az első európai Mars-robotok (a Mars Express (ME) és a Beagle-2) immár a Mars felé száguldanak.

Európa, irány a Mars!

Európa, irány a Mars!17:02. Ma veszi kezdetét az első önálló európai Mars-kutató űrszonda 400 millió kilométeres utazása a Vörös Bolygó felé. A Mars Express fedélzetén utazik a Beagle-2 leszállóegység is, amely az élet egykori nyomai után kutat a marsi felszínen.

A NASA nyáron két új szondát indít a Marshoz

A NASA nyáron két új szondát indít a MarshozA NASA két új Mars-autóját (MER-1 és MER-2) csak júniusban fogják elindítani, ugyanis bizonyos műszaki problémákat még el kellett hárítani.

Japán űrszonda vesz mintát egy kisbolygóból (2. rész)

Japán űrszonda vesz mintát egy kisbolygóból (2. rész)A MUSES-C űrszonda célja: mintavétel egy kisbolygónál és annak visszaszállítása a Földre. Sorozatunk második részében bemutatjuk a japán aszteroida-szonda újszerű hajtóművét, és a vállalkozás menetrendjét.

Újabb mérföldkő az exobolygó-kutatásban

Újabb mérföldkő az exobolygó-kutatásbanMindössze 8 év telt el az első Naprendszeren kívüli bolygó felfedezése óta és a bolygóval rendelkező csillagok száma azóta meredeken emelkedik. A kutatás most újabb lendületet vehet egy új felfedezés révén.

Mars déja` vu

Mars déja` vuAz amatőr (és nem amatőr) csillagászok sóvárogva várják a Mars augusztusi fellépését: a vörös bolygó az ember írott történelme alatt az idei nyár végén kerül keringése során legközelebb a Földhöz, így várhatóan sohasem látott részletességgel tárja fel felszíni részleteit a távcsövek tulajdonosainak. De a sóvár csillagászok lehet, hogy hoppon maradnak.

Gondok a Mars Express-szel

Gondok a Mars Express-szelEurópa első Mars-szondája egy hónappal az indítása után energiaellátási gondokkal küzd. Emiatt valószínűsíthető, hogy a Mars körüli pályára állás után korlátozni kell a fedélzeti műszereinek működését.

„Tavaszodik” a Neptunuszon

„Tavaszodik” a NeptunuszonA Hubble-űrtávcső hat évet átfogó felvételsorozata alapján megállapítható, hogy évszakos légköri változások mutatkoznak a Naprendszer legtávolabbi óriásbolygójának a déli félgömbjén.

Az MER-A startja keddre halasztva

Az MER-A startja keddre halasztvaA tartósan rossz időjárás miatt a NASA ismételten kénytelen volt elhalasztani a marsjáró kettős első tagjának indítását. Eközben az európai Mars Express és Beagle-2 duó már célja felé száguld.

A Szellemiség és a Lehetőség útrakész!

A Szellemiség és a Lehetőség útrakész!Pár órával az egyik amerikai marsjáró indítása előtt a NASA bejelentette, hogy a MER-A és MER-B hivatalos neve mostantól Spirit és Opportunity, azaz szellem, szellemiség, illetve lehetőség, esély. A névadó egy 9 éves arizónai diák. A visszaszámlálás jelenleg rendben folyik.

Egy fantasztikus start képei

Egy fantasztikus start képei20:40. Bemutatjuk az ESA TV felvételeit a Mars Express és Beagle-2 Mars-szondák indításáról

Irány a Mars!

Irány a Mars!Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor ebben a hónapban valóságos ármádia indul a Vörös Bolygó felé. A sorban az első az európai Mars Express és Beagle-2 duó - indításuk hérfőn várható. Ha szerencsénk lesz, akkor jövőre (amikor az eszközök a Marshoz érkeznek), már a szakemberek is úgy mosolyoghatnak, mint a Marson a közelmúltban ismét megörökített arcocska!

A Mars Express útrakész

A Mars Express útrakészHamarosan megkezdődik Európa egyik legnagyobb űrbeli vállalkozása. Egy egyedülálló nemzetközi összefogás végeredményeként, több mint húsz európai cég bevonásával elkészült, és nemsokára útjára indul a Mars Express.

Lesz-e indiai holdszonda?