Távoli világok kutatói Cikkek: 581 - 600

Az utolsó parancs a LISA Pathfindernek

Az utolsó parancs a LISA PathfindernekJúlius 18-án lekapcsolták a gravitációs hullámokat kereső majdani LISA rendszer technológiai kísérleteit sikerrel elvégző európai szondát.

Jupiter: amilyennek még sohasem láttuk

Jupiter: amilyennek még sohasem láttukA Juno kamerái meghökkentő képeket közvetítenek, de az óriásbolygó mágneses tere is tartogatott meglepetéseket.

Tízmilliárd évnél régebben került a galaxisok közötti térbe a vas

Tízmilliárd évnél régebben került a galaxisok közötti térbe a vasRöntgencsillagászati műholdas mérések szerint a galaxisok közti térség anyaga már a korai univerzumban feldúsult nehezebb elemekben.

Heves esők a Marson

Heves esők a MarsonPersze nem mostanában, hanem a régmúltban. Geológiai nyomaik azonban máig megmaradtak.

Túlterhelődhet a mélyűri hálózat

Túlterhelődhet a mélyűri hálózatMár most komoly fejtörést okoz a szakembereknek, hogyan elégíti ki a NASA mélyűri távközlési hálózata a várhatóan jelentősen növekedő kommunikációs igényeket a Marssal.

A Kepler a Neptunuszt figyelte

A Kepler a Neptunuszt figyelteA Kepler-űrtávcső a kényszerűségből módosított K2 küldetés keretében többek közt a Neptunuszt figyelte.

Hamarabb indulhat a Psyche

Hamarabb indulhat a PsycheAz azonos nevű, fémekben gazdag kisbolygóhoz küldendő amerikai űrszondát 2023 helyett már egy évvel korábban elindítanák.

Légkörszerű gázburok

Légkörszerű gázburokIdőnként vízpárából álló, ritka burok jelenik meg a Ceres körül. A NASA Dawn szondája megfigyelései alapján már sejtik, mi okozhatja az időszakos jelenséget.

Kétmillió csillag mozgása

Kétmillió csillag mozgásaÖtmillió évet szaladhatunk előre az időben az ESA videója segítségével. A Tejútrendszerben ezalatt (szinte) semmi sem változik. Nem csoda, galaxisunk története kétezerszer hosszabb.

Europa ábránd

Europa ábrándAz asztrobiológusok még mindig az Europáról álmodoznak. Most éppen amerikai–európai összefogással szeretnének szondát küldeni a Jupiter jeges holdjára.

RadioAstron: sikeres pályamódosítás

RadioAstron: sikeres pályamódosítás290 másodpercen át tartó manőverrel alakítottak a 2011 óta működő orosz rádiócsillagászati műhold pályáján.

Hitomi helyett XARM

Hitomi helyett XARMA japán és amerikai űrügynökségek döntöttek a tavaly váratlanul tönkrement röntgencsillagászati műhold (részleges) pótlásáról.

Öt év öt képben

Öt év öt képbenVálogatás a NASA 2012-ben indított NuSTAR röntgencsillagászati műholdjának eredményeiből.

Hamarosan eldől a Dawn sorsa

Hamarosan eldől a Dawn sorsaMarad a Ceresnél, lekapcsolják vagy tovább működik, esetleg odébbáll? A NASA rövidesen dönt.

Kínai röntgen-űrteleszkóp indult

Kínai röntgen-űrteleszkóp indultA HXMT rövidítésű csillagászati műhold mellett három kisebb űreszköz is pályára került csütörtökön Kínából.

A BepiColombo

A BepiColomboAz ESA egyik új kiadványa a jövő októberben a Merkúrhoz induló BepiColombo küldetést mutatja be.

Égboltfelmérés „mellékesen”

Égboltfelmérés „mellékesen”Megjelent az európai XMM-Newton röntgencsillagászati műhold furcsa felmérésének második kiadása.

Hubble 27

Hubble 27A mára szinte legendává vált Hubble-űrteleszkóp indításának 27. évfordulójára a csillagászok egy csodaszép spirálgalaxis-párról készítettek felvételeket.

A LISA Pathfinder új feladata

A LISA Pathfinder új feladataKüldetése utolsó hónapjaiban váratlan feladat megoldására használják amerikai kutatók az ESA LISA Pathfinder űrszondáját: mikrometeoritokat vizsgálnak.

A Cassini túlélte!

A Cassini túlélte!Példátlan manőversorozatot kezdett meg múlt héten a NASA Cassini-szondája: először, de nem utoljára, elrepült a Szaturnusz gyűrűrendszere és a bolygó légköre között.