Távoli világok kutatói Cikkek: 201 - 220

Ázsiai mozaik – 2021. október (1. rész)

Ázsiai mozaik – 2021. október (1. rész)Havi sorozatunkban az ázsiai és csendes-óceáni térség országainak űrtevékenységével kapcsolatos információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Mégsem jégvulkán

Mégsem jégvulkánA New Horizons Plútóról készült felvételek alaposabb elemzése alapján úgy tűnik, az egyik jellegzetes alakzat mégsem az, aminek eddig gondolták.

Bizonyíték és új kérdések

Bizonyíték és új kérdésekA kínai holdszondával hozott kőzetminták vizsgálata megerősíti, hogy a Hold történetének késői időszakában is folyt vulkáni tevékenység, egyben új kérdéseket is felvet.

Úton a Lucy

Úton a LucyA NASA űrszondája nem kevesebb mint 8 kisbolygó meglátogatására készül 12 évesre tervezett programja során.

A Csüecsiao utóda

A Csüecsiao utódaKína új relészondát fejleszt, hogy a Hold déli pólusára induló küldetésével rádiókapcsolatot biztosítson.

Együttállás előtt marsi panoráma

Együttállás előtt marsi panorámaEgy hónapos kommunikációs szünet előtt helyzetjelentés a kínaiaik marsjárójáról, amely immár 100 napos üzemelésen van túl.

Mitől forró a Jupiter légköre?

Mitől forró a Jupiter légköre?Egy friss eredmény szerint a Jupiter felsőlégkörének magas hőmérséklete a bolygó erős sarkifény-tevékenységére vezethető vissza.

JWST: hamarosan hajózás Dél-Amerikába

JWST: hamarosan hajózás Dél-AmerikábaA James Webb-űrtávcső tesztjei sikerrel zárultak. Már csomagolják az értékes berendezést, hogy a starthelyre szállíthassák.

Nem kell félni a Bennutól

Nem kell félni a BennutólA legújabb pontos mérések és számítások szerint a kisbolygó 2135-ös nagy földközelsége esetén biztosan nem csapódik a bolygónkba.

GRB 210807A

GRB 210807AUnalmasnak tűnő karaktersor, de nem az! Ez annak a gamma-kitörésnek a jelölése, amelyet először detektált a magyar vezetéssel fejlesztett GRBAlpha nanoműhold, az első magyar asztrofizikai űreszköz.

Startra készülődve

Startra készülődveFolynak a James Webb-űrtávcső indításának előkészületei – immár a Francia Guyana-i Kourou-ban, ahová nemrég érkezett meg a JWST.

Kozmikus melléfogás

Kozmikus melléfogásAmi először szenzációs csillagászati felfedezésnek tűnt, arról az alaposabb elemzés bebizonyította, hogy csak egy darab űrszemét.

Kuiper-ikrek

Kuiper-ikrekA NASA New Horizons szondája két ikerpárt is talált a Naprendszer jeges peremvidékén. Talán ez közelebb visz a bolygók keletkezésének megértéséhez.

A Psyche lemaradt potyautasai

A Psyche lemaradt potyautasai2024-ben indulhat két kis űrszonda a Mars űridőjárási környezetének sztereó vizsgálatára.

JWST: december 18-án indulhat

JWST: december 18-án indulhatMegvan a James Webb-űrtávcső kijelölt startdátuma. Minden idők legnagyobb és legdrágább űrcsillagászati eszköze egy Ariane-5 rakétával indul Francia Guyanából.

Megvan a Perseverance első kőzetmintája

Megvan a Perseverance első kőzetmintájaAmi augusztus elején nem sikerült, az szeptember elején igen: a marsjáró megtöltötte az első tubust a Jezero-kráterből vett mintával.

Nem víz, hanem agyag

Nem víz, hanem agyagA Mars déli pólusa környékén nemrég rejtélyes, felszín alatti foltokat azonosítottak. Első reakcióként víztömegeket tételeztek fel. Talán elsietett volt a gondolat.

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcső

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcsőAz Ariane-5 rakéta utolsó fokozata, amely kialakítja a régen várt űrcsillagászati eszköz pályáját, már útnak indult a starthely felé.

Meghiúsult mintavétel a Marson

Meghiúsult mintavétel a MarsonA Perseverance első alkalommal próbált mintát venni a Jezero-kráter fenekén, de a kiszemelt kőzet vártlanul porózusnak bizonyult.

Mélyűri kommunikációs bajok

Mélyűri kommunikációs bajokAmint az várható volt, a küldetések növekvő száma miatt egyre nagyobb teher nehezedik a NASA mélyűri kommunikációs hálózatára, a DSN-re (Deep Space Network).