Távoli világok kutatói Cikkek: 1281 - 1300

Deep Impact: közeleg a nagy nap

Deep Impact: közeleg a nagy napBő két hét múlva, július elején ér célhoz a NASA üstökösszondája, amelynek márciusban felismert optikai hibáját menet közben sikerült számítógépes eljárással jórészt korrigálni.

A szűkös NASA-költségvetés lehetséges áldozatai...

A szűkös NASA-költségvetés lehetséges áldozatai......a tervezett amerikai űrcsillagászati programok, a Webb-űrteleszkóp és társai.

Tizenöt éve indult a ROSAT (1. rész)

Tizenöt éve indult a ROSAT (1. rész)A német, amerikai és brit együttműködésben készült röntgencsillagászati mesterséges hold majdnem 9 évig működött, átütő sikerrel.

Óriás exobolygók

Óriás exobolygókA kanadai MOST űrtávcső segítségével azt figyelik, milyen hatással vannak a távoli bolygórendszerek óriásbolygói csillagjukra.

Rendkívül rövid gamma-kitörést észlelt a Swift

Rendkívül rövid gamma-kitörést észlelt a SwiftA NASA Swift nevű mesterséges holdjának sikerült „elcsípnie” egy mindössze néhány századmásodpercig tartó gamma-kitörést.

Megtaláták az elveszett Mars-szondát!

Megtaláták az elveszett Mars-szondát!Az amerikai MPL még 1999. decemberében probálta meg a sima leszállást a Mars pólusvidékén, ám nyomtalanul eltünt. A jövő Mars-szondáinak tervezése szempontjából fontos volt megérteni a hiba okát. Ehhez azonban meg kellett volna találni a roncsot!

Deep Impact: megvan a célpont

Deep Impact: megvan a célpontA NASA Deep Impact üstökösszondája elkészítette első felvételét célpontjáról, a Tempel-1 üstökösről.

Melyik bolygót ábrázolja a kép?

Melyik bolygót ábrázolja a kép?A rejtvény megfejtése a cikkben olvasható. Segítségül csak annyit: a kép a gamma-sugárzás tartományában készült.

A marsjárművek újabb hosszabbítást kaptak

A marsjárművek újabb hosszabbítást kaptakA NASA 18 hónappal meghosszabbította a már több mint egy éve a Marson dolgozó Spirit és Opportunity küldetését.

Infravörös szivárványok a Titanon

Infravörös szivárványok a TitanonA Földhöz hasonlóan a Szaturnusz óriásholdján is létrejöhet a pazar jelenség. Ám ha egyszer majd arra járunk, "éjjellátó készüléket" kell használnunk, hogy a szivárványokban gyönyörködhessünk.

Működő vulkán a Titanon?

Működő vulkán a Titanon?A NASA Cassini szondájának mérései alapján európai és amerikai kutatók egy olyan alakzatot véltek felfedezni a Szaturnusz óriásholdján, amely vulkán lehet. Talán a légköri metán eredetében is fontos szerepet játszhat a kriovulkanizmus a Titanon.

Tizenöt éve indult a ROSAT (2. rész)

Tizenöt éve indult a ROSAT (2. rész)Rövid sorozatunk befejezéseképp az 1990-től 1999-ig működött röntgencsillagászati mesterséges hold segítségével készített képekből mutatunk be néhányat.

Forró foltok a neutroncsillagokon

Forró foltok a neutroncsillagokonAz XMM-Newton európai röntgencsillagászati mesterséges hold mérései alapján három közeli neutroncsillag felszíni foltjait fedezték fel.

Egy halvány szupernóva-maradvány

Egy halvány szupernóva-maradványA NASA Chandra röntgen-űrobszervatóriuma adatainak felhasználásával újabb látványos képet készítettek a csillagászok.

Kisbolygóöv egy idegen csillag körül?

Kisbolygóöv egy idegen csillag körül?A NASA Spitzer infravörös űrtávcsövével egy olyan, a Naphoz hasonló csillagot találtak, amely körül egy kisbolygókban gazdag övezet húzódik.

Marsi mini-tornádók

Marsi mini-tornádókMiközben Opportunity tovább haladt dél felé a Meridiani-síkságon (majd balszerencséjére elakadt), a Spirit két portölcsért is megörökített. Sajnos mindkét rover az öregedés jeleit mutatja.

15 éves a Hubble-űrtávcső

15 éves a Hubble-űrtávcső15 éve állították Föld körüli pályára a modern csillagászat nagyágyúját, a Hubble-űrtávcsövet.

Újabb exobolygó fotó?

Újabb exobolygó fotó?Az elmúlt években egyre több olyan felvétel látott napvilágot, amelyek Naprendszeren kívüli bolygókat mutatnak. Ezúttal egy, a Napunkhoz hasonló csillag körül örökítettek meg egy ilyen égitestet.

Deep Impact: rövidlátó kamera

Deep Impact: rövidlátó kameraA legfrissebb teszteredmények szerint baj van a Tempel-1 üstökös felé haladó amerikai Deep Impact szonda kamerájának élesség-beállításával.

A Spitzer Űrtávcső két Naprendszeren kívüli bolygó fényét észlelte

A Spitzer Űrtávcső két Naprendszeren kívüli bolygó fényét észlelteA NASA infravörös űrtávcsövével először sikerült közvetlenül is észlelni két exobolygót.