Kis űreszközök nagy szerepe

Tíz centiméteres felbontás

Tíz centiméteres felbontásAz Albedo nevű start-up cég saját műholdkonstellációjával 10 centiméteres felbontású felvételekkel szeretne piacra lépni.

A SpaceX első költségmegosztásos startja

A SpaceX első költségmegosztásos startjaA Falcon-9 Block-5 rakéta orrán elhelyezett SHERPA-FX nevű hordozó és kivető szerkezetből rekordszámú, száznál is jóval több kis műhold kerül pályára.

LauncherOne: a második startkísérlet sikerült

LauncherOne: a második startkísérlet sikerültA Virgin Orbit repülőgépről indítható rakétája a tavalyi sikertelen bemutatkozás után most már hasznos terhet is vitt magával.

Ázsiai vállalkozás radaros távérzékelő holdja

Ázsiai vállalkozás radaros távérzékelő holdjaEgy Electron rakéta állította pályára a japán Synspective SAR műholdját.

Electron 16: Vissza a feladónak!

Electron 16: Vissza a feladónak!A Rocket Lab rakétája 29 műholddal és egy kerti törpével indult Új-Zélandról. Az elhasznált első fokozatot most először kísérelték meg visszanyerni.

Litvánia űrprogramja (1. rész)

Litvánia űrprogramja (1. rész)A legutóbbi indiai PSLV starttal immár a hatodik litván műhold került pályára. Hat év – hat műhold: jó ok ez arra, hogy bemutassuk a balti ország űrtevékenységét.

Tíz kis argentin műhold és három másik

Tíz kis argentin műhold és három másikA kínai és argentin űreszközök egy Hosszú Menetelés-6 rakétával álltak pályára Tajjüanból.

Planet és Canon

Planet és CanonEzek a cégek voltak (megint) a Rocket Lab megrendelői az Electron rakéta mostani új-zélandi indításakor.

Három Gonyec és tizennyolc másik

Három Gonyec és tizennyolc másikHétfőn Pleszeckből egy Szojuz-2.1b rakéta állított pályára összesen 21 műholdat.

Új rakéta Kodiakból, kudarccal

Új rakéta Kodiakból, kudarccalBemutatkozott az Astra vállalat legújabb rakétája, a Rocket-3.1. Az Orbital Launch Attempt nevű küldetésen megrendelő és hasznos teher nem volt – és a siker ezúttal is elmaradt...

Európai mozaik – 2021. január

Európai mozaik – 2021. januárHavi sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Asztrofizikai küldetések

Asztrofizikai küldetésekA NASA négy kis asztrofizikai eszközt építtet, de előre bocsátották, hogy nem feltétlenül fog mind a négy repülni.

Márciusban indulhat a SMOG-1

Márciusban indulhat a SMOG-1Megvan az újabb műegyetemi fejlesztésű zsebműhold március végi startjának időpontja.

A metán nyomában

A metán nyomábanEgyre kifinomultabb műholdas módszerekkel igyekeznek feltérképezni az üvegházhatású gázt kibocsátó forrásokat.

Litvánia űrprogramja (2. rész)

Litvánia űrprogramja (2. rész)Kétrészes cikksorozatunk befejező részében megismerhetnek egy nemzetközileg is rendkívül sikeres nanoműhold-fejlesztő és -gyártó vállalkozást.

Tizenegy hónap után az első indiai rakéta

Tizenegy hónap után az első indiai rakétaA PSLV rakéta egy hazai radaros távérzékelő műhold mellett egy sor nanoműholdat is indított.

RADCUBE: a rakéta kijelölve!

RADCUBE: a rakéta kijelölve!2021-ben felbocsátják a magyar C3S Kft. saját fejlesztésű műholdját.

Küldetés túlteljesítve!

Küldetés túlteljesítve!A magyar ATL-1 műhold visszatért az űrből és megsemmisült.

Végfokozatból Photon

Végfokozatból PhotonA Rocket Lab Electron rakétájának végfokozata feladata teljesítése után First Light néven önálló, a Photon buszra épülő műholdként kezdett működni.

Még mindig VV16: az első monacói műhold...

Még mindig VV16: az első monacói műhold......és két újabb belga, melyek szintén a sikeres szeptember 3-ai Vega-starttal kerültek pályára.

Űrkörkép 2020