Artemis

Sugárveszély

SugárveszélyAz USA Nemzeti Akadémiáinak egyik bizottsága támogatja a NASA javaslatát, miszerint módosítani kellene az űrhajósokat érő sugárzás megengedett határértékeit.

Starship: az első sima leszállás

Starship: az első sima leszállásA 10 km-es magasságba emelkedett SN15 prototípus volt az első, amely nem robbant fel leszállás közben vagy után a SpaceX készülő űrjárművének tesztjei során.

Electron rakéta hét műholddal

Electron rakéta hét műholddalAmerikai és ausztrál űreszközök álltak pályára Új-Zélandból.

Magyar műszerek Hold körüli pályán

Magyar műszerek Hold körüli pályánAz emberiség újabb nagy lépésre szánta el magát a világűr meghódításában, hasznosításában. A 2020-as évek közepén – nemzetközi együttműködésben – űrállomás épül Hold körüli pályán Gateway néven.

A fő ellenség: a por

A fő ellenség: a porA Holdra készülő űrhajósoknak nem csak politikai, műszaki és pénzügyi akadályokat kell legyőzniük. Ha célba érnek, meg kell küzdeniük a holdpor jobbára ismeretlen, de biztosan káros hatásaival.

Lépéshátrányban a rádiócsillagászok (is)

Lépéshátrányban a rádiócsillagászok (is)A rádiócsillagászok régóta dédelgetett terve a földi rádiózajoktól mentes obszervatórium létesítése a Hold túlsó oldalán. A profitéhség keresztülhúzhatja számításaikat.

Hová szálljanak?

Hová szálljanak?Az Artemis-program kapcsán többször elhangzott, hogy az emberes leszállás célja a Hold déli poláris vidéke. Felbukkantak azonban alternatív ötletek is.

Két holdraszállás

Két holdraszállásMindkettő kereskedelmi alapon, és mindkettő 2021-ben. Az űrszondák az Artemis program előkészítéseként tudományos műszereket visznek a Holdra.

Bolygóvédelmi lazítás

Bolygóvédelmi lazításJúlius elején a NASA új bolygóvédelmi irányelveket adott ki. A Holdnál lazítanak a szabályokon, a Marsnál nem, bár egyesek ezt szeretnék.

Európaiak továbbra is az Orionban

Európaiak továbbra is az OrionbanAz Airbus építi a NASA Orion űrhajójához a harmadik európai kiszolgáló modult.

Ázsiai mozaik – 2021. május (2. rész)

Ázsiai mozaik – 2021. május (2. rész)Havi sorozatunk előző részében japán és kínai űrhajósokról, illetve a kínai teherűrhajóról írtunk, most pedig a Holdról és a Naprendszer legtávolabbi „sarkáról” lesz szó.

HLS: a SpaceX az egyedüli befutó

HLS: a SpaceX az egyedüli befutóA NASA döntése értelmében talán az ő űrhajójukkal térhetnek először vissza az emberek a Holdra.

Bill Nelson lehet a NASA vezetője

Bill Nelson lehet a NASA vezetőjeBiden elnök a volt floridai szenátort és Shuttle-űrhajóst jelöli az űrhivatal megüresedett vezetői posztjára.

Artemis, Gateway

Artemis, GatewayAz elmúlt napokban fontos hírek érkeztek az amerikai holdprogrammal kapcsolatban.

Bridenstine távozott

Bridenstine távozottA NASA leköszönt vezetője reménykedik az Artemis holdprogram folytatásában.

Kijelölték az amerikai Artemis űrhajósokat!

Kijelölték az amerikai Artemis űrhajósokat!Mike Pence alelnök 18 személyt nevezett meg, akik megkezdik felkészülésüket az Artemis holdprogramra.

A célkeresztben a Hold és a Mars

A célkeresztben a Hold és a MarsA NASA több mint 370 millió dollárért 14 céggel szerződik különféle technológiafejlesztési programokra.

Artemis: kellene a pénz

Artemis: kellene a pénzA NASA szerint lehetséges tartani a 2024-es visszatérést a Holdra emberekkel, de ehhez hamarosan dönteni kéne a kért 28 milliárd dollárról.

Artemis–8

Artemis–8Az emberes marsutazás szószólója már azzal is beérné, ha körülrepülnénk a Holdat. De azt legalább rögvest.

A NASA embereivel a Holdra

A NASA embereivel a HoldraHárom cégcsoport közel 1 milliárd dollárért készíthet terveket, hogyan landolhatnak amerikai űrhajósok a Holdon 2024-ben.

Űrkörkép 2020