Artemis

Ázsiai mozaik – 2022. március (1. rész)

Ázsiai mozaik – 2022. március (1. rész)Havi sorozatunkban az ázsiai és csendes-óceáni térség országainak űrtevékenységével kapcsolatos információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Új holdraszállás: 2026 előtt nem lesz?

Új holdraszállás: 2026 előtt nem lesz?A NASA főfelügyelője szerint az Artemis program első űrhajósai legkorábban 2026-ban tehetik a lábukat a Holdra.

Kevés az űrhajós

Kevés az űrhajósA NASA űrhajóscsapatának létszáma hamarosan az ISS kiszolgálásához és az Artemis-programhoz minimálisan szükséges szint alá csökkenhet.

Holdraszállás legkorábban 2025-ben

Holdraszállás legkorábban 2025-benImmár hivatalos, ami eddig is nyilvánvalónak tűnt: a következő holdraszállás 2024-re kijelölt határidejét nem tudják tartani.

Bezos után kísérletek

Bezos után kísérletekÚjra repült a New Shepard, ezúttal azonban nem emberekkel, hanem a NASA és mások kísérleteivel a fedélzeten érték el a világűr határát.

Mélyűri kommunikációs bajok

Mélyűri kommunikációs bajokAmint az várható volt, a küldetések növekvő száma miatt egyre nagyobb teher nehezedik a NASA mélyűri kommunikációs hálózatára, a DSN-re (Deep Space Network).

Ázsiai mozaik – 2021. május (2. rész)

Ázsiai mozaik – 2021. május (2. rész)Havi sorozatunk előző részében japán és kínai űrhajósokról, illetve a kínai teherűrhajóról írtunk, most pedig a Holdról és a Naprendszer legtávolabbi „sarkáról” lesz szó.

HLS: a SpaceX az egyedüli befutó

HLS: a SpaceX az egyedüli befutóA NASA döntése értelmében talán az ő űrhajójukkal térhetnek először vissza az emberek a Holdra.

Bill Nelson lehet a NASA vezetője

Bill Nelson lehet a NASA vezetőjeBiden elnök a volt floridai szenátort és Shuttle-űrhajóst jelöli az űrhivatal megüresedett vezetői posztjára.

Artemis, Gateway

Artemis, GatewayAz elmúlt napokban fontos hírek érkeztek az amerikai holdprogrammal kapcsolatban.

Megjáratott SLS

Megjáratott SLSA NASA első SLS (Space Launch System) nehézrakétáját március 17-én először szállították ki a startállásba – egyelőre még csak tesztelési célból.

Alexa az Orion fedélzetén

Alexa az Orion fedélzeténAz Orion űrhajó következő, legénység nélküli repülésén kipróbálnak egy olyan eszközt, amelyik a jövő űrhajósainak munkáját megkönnyítő, hangfelismerő technológiát használ.

A NASA leendő űrhajósai

A NASA leendő űrhajósaiTízen kerültek be az amerikai űrügynökség új űrhajósosztályába, akiknek januárban meg is kezdődik a kiképzése.

Artemis-1: legkorábban februárban

Artemis-1: legkorábban februárbanA NASA új űrhajója – még emberek nélkül – a Hold megkerülésére indul. Már rászerelték a hordozóraktára.

CAPSTONE: Új-Zélandból indul

CAPSTONE: Új-Zélandból indulA NASA miniatűr űreszköze a Hold körül „járja be” a tervezett Lunar Gateway űrállomás számára elképzelt pályát.

Sugárveszély

SugárveszélyAz USA Nemzeti Akadémiáinak egyik bizottsága támogatja a NASA javaslatát, miszerint módosítani kellene az űrhajósokat érő sugárzás megengedett határértékeit.

Starship: az első sima leszállás

Starship: az első sima leszállásA 10 km-es magasságba emelkedett SN15 prototípus volt az első, amely nem robbant fel leszállás közben vagy után a SpaceX készülő űrjárművének tesztjei során.

Electron rakéta hét műholddal

Electron rakéta hét műholddalAmerikai és ausztrál űreszközök álltak pályára Új-Zélandból.

Magyar műszerek Hold körüli pályán

Magyar műszerek Hold körüli pályánAz emberiség újabb nagy lépésre szánta el magát a világűr meghódításában, hasznosításában. A 2020-as évek közepén – nemzetközi együttműködésben – űrállomás épül Hold körüli pályán Gateway néven.

A fő ellenség: a por

A fő ellenség: a porA Holdra készülő űrhajósoknak nem csak politikai, műszaki és pénzügyi akadályokat kell legyőzniük. Ha célba érnek, meg kell küzdeniük a holdpor jobbára ismeretlen, de biztosan káros hatásaival.

Űrkörkép 2021/2022