Távoli világok kutatói

Bizonyíték és új kérdések

Bizonyíték és új kérdésekA kínai holdszondával hozott kőzetminták vizsgálata megerősíti, hogy a Hold történetének késői időszakában is folyt vulkáni tevékenység, egyben új kérdéseket is felvet.

Úton a Lucy

Úton a LucyA NASA űrszondája nem kevesebb mint 8 kisbolygó meglátogatására készül 12 évesre tervezett programja során.

A Csüecsiao utóda

A Csüecsiao utódaKína új relészondát fejleszt, hogy a Hold déli pólusára induló küldetésével rádiókapcsolatot biztosítson.

Együttállás előtt marsi panoráma

Együttállás előtt marsi panorámaEgy hónapos kommunikációs szünet előtt helyzetjelentés a kínaiaik marsjárójáról, amely immár 100 napos üzemelésen van túl.

Mitől forró a Jupiter légköre?

Mitől forró a Jupiter légköre?Egy friss eredmény szerint a Jupiter felsőlégkörének magas hőmérséklete a bolygó erős sarkifény-tevékenységére vezethető vissza.

JWST: hamarosan hajózás Dél-Amerikába

JWST: hamarosan hajózás Dél-AmerikábaA James Webb-űrtávcső tesztjei sikerrel zárultak. Már csomagolják az értékes berendezést, hogy a starthelyre szállíthassák.

Nem kell félni a Bennutól

Nem kell félni a BennutólA legújabb pontos mérések és számítások szerint a kisbolygó 2135-ös nagy földközelsége esetén biztosan nem csapódik a bolygónkba.

GRB 210807A

GRB 210807AUnalmasnak tűnő karaktersor, de nem az! Ez annak a gamma-kitörésnek a jelölése, amelyet először detektált a magyar vezetéssel fejlesztett GRBAlpha nanoműhold, az első magyar asztrofizikai űreszköz.

Üzenet a jövőbe

Üzenet a jövőbeA NASA hamarosan induló Lucy szondájára (is) felkerül az emberiség üzenete. Ezúttal nem a földönkívülieknek, hanem naprendszerbeli utódainknak.

Hold körüli műholdflotta

Hold körüli műholdflottaAz ESA a Moonlight kezdeményezés keretében műholdas navigációs rendszer létrehozását tervezi a Hold körül.

Kuiper-ikrek

Kuiper-ikrekA NASA New Horizons szondája két ikerpárt is talált a Naprendszer jeges peremvidékén. Talán ez közelebb visz a bolygók keletkezésének megértéséhez.

A Psyche lemaradt potyautasai

A Psyche lemaradt potyautasai2024-ben indulhat két kis űrszonda a Mars űridőjárási környezetének sztereó vizsgálatára.

JWST: december 18-án indulhat

JWST: december 18-án indulhatMegvan a James Webb-űrtávcső kijelölt startdátuma. Minden idők legnagyobb és legdrágább űrcsillagászati eszköze egy Ariane-5 rakétával indul Francia Guyanából.

Megvan a Perseverance első kőzetmintája

Megvan a Perseverance első kőzetmintájaAmi augusztus elején nem sikerült, az szeptember elején igen: a marsjáró megtöltötte az első tubust a Jezero-kráterből vett mintával.

Nem víz, hanem agyag

Nem víz, hanem agyagA Mars déli pólusa környékén nemrég rejtélyes, felszín alatti foltokat azonosítottak. Első reakcióként víztömegeket tételeztek fel. Talán elsietett volt a gondolat.

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcső

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcsőAz Ariane-5 rakéta utolsó fokozata, amely kialakítja a régen várt űrcsillagászati eszköz pályáját, már útnak indult a starthely felé.

Meghiúsult mintavétel a Marson

Meghiúsult mintavétel a MarsonA Perseverance első alkalommal próbált mintát venni a Jezero-kráter fenekén, de a kiszemelt kőzet vártlanul porózusnak bizonyult.

Mélyűri kommunikációs bajok

Mélyűri kommunikációs bajokAmint az várható volt, a küldetések növekvő száma miatt egyre nagyobb teher nehezedik a NASA mélyűri kommunikációs hálózatára, a DSN-re (Deep Space Network).

Nukleáris termikus meghajtás

Nukleáris termikus meghajtásA NASA három cégcsoportot választott ki, hogy a nukleáris termikus meghajtásra vonatkozó koncepciós tanulmányokat készítsenek.

A helioszféra térképe

A helioszféra térképeAmerikai kutatóknak először sikerült feltérképezniük a helioszféra határát, így pontosabban érthetővé vált, mi történik a napszél és a csillagközi szél kölcsönhatásakor.

Űrkörkép 2020