Távoli világok kutatói

„Szőrös” Hold

„Szőrös” HoldSzokatlan, de igen látványos, a domborzatot eltúlzó módon ábrázoló képet mutattak be a Holdról a NASA-nál a napi csillagászati képek sorozatában.

Merész hintamanőver

Merész hintamanőverHamarosan, most augusztusban először tér vissza a Föld közelébe az ESA JUICE űrszondája, hogy lendületet nyerjen a Jupiter felé vezető útján.

Pingvin és tojás – újratöltve

Pingvin és tojás – újratöltveNépszerű űrtávcső-fotótéma a kölcsönható galaxispáros, a James Webb-űrteleszkóp üzembe állásának második évfordulóját is velük ünnepelték.

1935,3 gramm

1935,3 grammPontosan ennyi mintát gyűjtött a minap visszatért kínai űrszonda a Hold túlsó oldalán.

Kínai–francia űrtávcső indult

Kínai–francia űrtávcső indultA SVOM az égbolt legnagyobb teljesítményű, gyors csillagrobbanásait, a távoli gamma-kitöréseket kutatja majd.

Elkapta az Amaltheát

Elkapta az AmaltheátA NASA Jupiter körül keringő Juno szondájának sikerült lencsevégre kapnia a bolygó egyik kicsiny holdját.

Landolás a Hold túloldalán

Landolás a Hold túloldalánAz űrtörténelemben most másodszor sikerült sima leszállást végrehajtani a Hold túlsó oldalán, ismét egy kínai űrszondával. A fő cél ezúttal kőzetminta visszahozatala a Földre.

India a Marsra tart

India a Marsra tartAz ázsiai ország következő, második – az előzőnél sokkal ambiciózusabb – Mars-szondája roverrel, helikopterrel érkezne a bolygó felszínére.

Magáncégek is felkeresnék az Apophist

Magáncégek is felkeresnék az ApophistA Blue Origin és egy újonnan alakult magáncég egyaránt azt fontolgatja, hogy űrszondát küldenének az Apophis kisbolygóhoz.

Egy 53 napos kaland kezdete

Egy 53 napos kaland kezdeteA terv szerint ennyi időbe telik, amíg a kínai Csang'e-6 űrszonda visszatér a Hold túlsó oldaláról gyűjtött, mintegy 2 kg-nyi anyagmintával.

Elkezdik a RAMSES előkészületeit

Elkezdik a RAMSES előkészületeitAz Európai Űrügynökség (ESA) azt tervezi, hogy űrszondát küld a Földet 2029-ben (nagyon) megközelítő Apophis kisbolygóhoz.

VIPER: törölve

VIPER: törölveA NASA nem folytatja a félmilliárd dolláros, a holdi vízjég kutatására szánt automata holdjárójának programját.

Szoftveres feljesztéssel a holdi jég nyomában

Szoftveres feljesztéssel a holdi jég nyomábanTérinformatikai eszközökkel a holdi sarkvidéki leszállóhelyek és a vízjég nyomában – magyar kutatási eredmények.

Megjöttek a minták

Megjöttek a mintákVisszatért a Hold túlsó oldalán gyűjtött anyaggal a kínai Csang'e-6 űrszonda tartálya.

Egyetlen giroszkóppal

Egyetlen giroszkóppalGiroszkópja meghibásodása ellenére a Hubble-űrtávcső töretlenül folytatja világszínvonalú megfigyeléseit.

Felszálltak a holdi minták

Felszálltak a holdi mintákA kínai űrszonda egysége ma felemelkedett a Hold túlsó oldalán begyűjtött anyagmintával.

Hibás, de működik

Hibás, de működikNem sikerült kijavítani a röntgencsillagászati műhold hibáját, korlátozottan bár, de működik.

Űrbiovédelem

ŰrbiovédelemEgy agytröszt a világűrből, pontosabban az idegen égitestekről érkező – sőt visszaérkező – fenyegetéstől óvná a Földet.

Mehet a Dragonfly

Mehet a DragonflyVégre szabad jelzést kapott a NASA korábban elhalasztott Dragonfly küldetése a Szaturnusz legnagyobb holdjához. Start: 2028 júliusában.

Európai mozaik – 2024. április

Európai mozaik – 2024. áprilisSorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.