Távoli világok kutatói

Hazaindult az OSIRIS-REx

Hazaindult az OSIRIS-RExHétfőn egy pályamódosító manőverrel elhagyata a Bennu kisbolygót az amerikai űrszonda, hogy két és fél év múlva leszállítsa az égitestről begyűjtött anyagmintát.

Az Uránusz röntgensugárzása

Az Uránusz röntgensugárzásaA Chandra-röntgenobszervatórium 2002–2017 közötti mérései alapján első ízben sikerült kimutatni az Uránuszról érkező röntgensugárzást.

Ázsiai mozaik – 2021. április

Ázsiai mozaik – 2021. áprilisHavi sorozatunkban az ázsiai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

A Gaia keresztjei

A Gaia keresztjeiAz ESA asztrometriai űrszondája adatainak feldolgozása során 12 úgynevezett Einstein-keresztet találtak.

GYORSHÍR: Repült a marsi drónhelikopter

GYORSHÍR: Repült a marsi drónhelikopterA NASA Perseverance marsjárójával odaszállított Ingenuity helikopterrel ma megkísérelték a felszállást.

Repülésre készülve a Marson

Repülésre készülve a MarsonA Perseverance rover lehelyezte a Mars felszínére a kis Ingenuity „helikoptert”, így hamarosan, egy héten belül megpróbálkozhatnak a felszállással.

A Parker a Vénusznál

A Parker a VénusználA NASA napfizikai szondája hintamanővert hajtott végre a Vénusz mellett, miközben látványos felvételeket készített a bolygóról.

Európai mozaik – 2021. február

Európai mozaik – 2021. februárHavi sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Bolygóvédelem és Föld-védelem

Bolygóvédelem és Föld-védelemA Mars kutatásának alapvető kérdése: hogyan védjük meg a bolygót attól, hogy földi mikrobákkal szennyezzük be.

GYORSHÍR: Megérkezett a Perseverance

GYORSHÍR: Megérkezett a PerseveranceAz amerikai Mars 2020 küldetés önjáró laboratóriuma sikeresen leszállt a Jezero-kráterben.

Sötét és csendes

Sötét és csendesIlyen égboltra vágynak a csillagászok. Legújabban az ENSZ is felkarolta a kezdeményezést.

Karácsonyi képeslap

Karácsonyi képeslapA NASA április közepén tette közzé azt a karácsonykor készült fotót, amelyen a lefényképezett objektumnak csak a helye látszik.

Hubble 31

Hubble 31A Hubble-űrteleszkóp indításának 31. évfordulója alkalmából a csillagászok egy ragyogó „celebcsillagot”, galaxisunk egyik legfényesebb csillagát örökítették meg, amelyet gázból és porból álló ragyogó köd vesz körül.

Fényszennyező műholdak

Fényszennyező műholdakEgy új tanulmány szerint a mesterséges égitestek az eddig feltételezettnél nagyobb mértékben járulnak hozzá a fényszennyezéshez.

M-Argo

M-ArgoHa egyszer elindul egy földközeli kisbolygó felé, a saját meghajtással dolgozó legkisebb önálló bolygóközi űrszonda lehet.

Sok műhold Szojuzzal (2. rész)

Sok műhold Szojuzzal (2. rész)A Bajkonurból pályára állított műholdak közt volt a SMOG-1 és a GRBAlpha, mindkettő magyar vonatkozásokkal!

Bolida a Jupiteren

Bolida a JupiterenA Juno műszere a Jupiter sarki fényét vizsgálta, de véletlenül a képre került egy tűzgömb fényes felvillanása az óriásbolygó légkörében.

Nukleáris meghajtás

Nukleáris meghajtásEgy tanulmány szerint a NASA-nak fokoznia kellene erőfeszítéseit ezen a területen, ha el akar jutni emberekkel a Marsra.

DART: mégsem idén nyáron indul

DART: mégsem idén nyáron indulA NASA a Didymos kisbolygóhoz küldendő űrszondájának startját 2021 végre vagy 2022 elejére halasztja.

Mérföldkőhöz érkezett a kínai holdjáró

Mérföldkőhöz érkezett a kínai holdjáróDe most tényleg. A Hold túlsó oldalán.

Űrkörkép 2020