Amerika és az űrcsillagászat

Mehet a Dragonfly

Mehet a DragonflyVégre szabad jelzést kapott a NASA korábban elhalasztott Dragonfly küldetése a Szaturnusz legnagyobb holdjához. Start: 2028 júliusában.

Fiatal és halott

Fiatal és halottA csillagászok az eddig ismert legidősebb „halott” galaxist fedezték fel a James Webb-űrtávcsővel.

Az óriásbolygók a JWST szemével

Az óriásbolygók a JWST szemévelBár a James Webb-űrtávcső fő feladatai a korai Világegyetem galaxisainak és az exobolygóknak a vizsgálata, a távcső időről időre a Naprendszer égitestjeire is rápillant.

XRISM: majdnem minden stimmel

XRISM: majdnem minden stimmelAz amerikai és európai közreműködéssel négy hónapja felbocsátott japán röntgencsillagászati műhold beüzemelése rendben halad – egy bosszantó kivétellel.

Izzók az égi karácsonyfán

Izzók az égi karácsonyfánA Karácsonyfa-halmazról készült speciális földi és űrtávcsöves képpel kíván kellemes ünnepeket a NASA – és velük együtt mi is.

A Psyche fémes jellemzői

A Psyche fémes jellemzőiInfravörös megfigyelésekkel megerősítették, hogy a Psyche kisbolygó gazdag fémtartalmú, és más érdekességeket is tartogat a Psyche szonda számára.

GYORSHÍR: Úton a Psyche

GYORSHÍR: Úton a PsycheEgy Falcon Heavy rakéta indította Floridából a NASA küldetését, amely egy különleges, fémekben gazdag kisbolygó kutatására készült.

Psyche: még egy hét késés

Psyche: még egy hét késésLegkorábban október 12-én várható a NASA kisbolygókutató űrszondájának tavalyról idénre halasztott startja.

Űrszondaépítés élőben

Űrszondaépítés élőbenA NASA élőben közvetíti a 2024 októberben induló Europa Clipper űrszonda építését.

Újra a jövő űrtávcsöveiről

Újra a jövő űrtávcsöveirőlA JWST még a várakozásokat is felülmúló sikere lehetővé teszi, hogy a NASA a figyelmét a jövő űrtávcsöveire összpontosítsa.

Hubble 34

Hubble 34Születésnap a Kis Súlyzó-köd képével.

Vulkáni tevékenység az Ión

Vulkáni tevékenység az IónFebruár 3-án, a Jupiter Io nevű holdja melletti második elrepülése során a Juno űrszonda lenyűgöző felvételt készített a holdon fellépő vulkáni aktivitásról.

A második lencsézett szupernóva egy távoli galaxisban

A második lencsézett szupernóva egy távoli galaxisbanNovemberben a James Webb-űrteleszkóp (JWST) különleges felfedezést tett, miközben 10 milliárd évvel tekintett vissza az univerzum történetében.

NEOWISE: hamarosan itt a vége

NEOWISE: hamarosan itt a végeÚjraindulásának tíz éves jubileumát „ünnepli” most a NASA infravörös kisbolygó-felfedező küldetése, amelyből azonban már nincs túl sok hátra.

A kettős kisebb tagja is kettős...

A kettős kisebb tagja is kettős...Újabb meglepetés: a Lucy űrszonda által először meglátogatott Dinkinesh kisbolygó kísérője maga is egy összetapadt szoros kettős égitest.

Kisbolygócélpont: egy helyett kettő

Kisbolygócélpont: egy helyett kettőA NASA Lucy űrszondája november 1-jén első, még gyakorlatozásnak szánt kisbolygó-megközelítésekor mindjárt egy kísérőt is talált a (152830) Dinkinesh mellett.

New Horizons: meghosszabbított küldetés

New Horizons: meghosszabbított küldetésA NASA a 2020-as évek végéig meghosszabbította a Naprendszer távoli vidékén dolgozó New Horizons szonda küldetését.

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!Ma rendben belépett a légkörbe és földet ért az amerikai OSIRIS-REx űrszonda tartálya, benne a Bennu kisbolygónál gyűjtött mintával.

Psyche: jó úton az októberi induláshoz

Psyche: jó úton az októberi induláshozAz amerikai kisbolygószonda 2022-ben elhalasztott startja helyett az idén októberi időpont már tarthatónak látszik.

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?A NASA nemrég eldöntötte, hogy a már úton levő kisbolygókutató űrszondája még az idén elrepül egy olyan apró főövbeli kisbolygó mellett, amely nem szerepelt az eredetileg meglátogatásra kiválasztott célpontok között.