Amerika és az űrcsillagászat

A naprendszerkutatás távlatai

A naprendszerkutatás távlataiTalajminta a Marsról, küldetés az Uránuszhoz és leszállás az Enceladusra – többek közt ezek szerepelnek a Nemzeti Akadémiák évtizedes bolygókutatási áttekintő tanulmányában.

Kevesebb fém, több kő

Kevesebb fém, több kőAvagy kevesebb „heavy metal”, több „hard rock”...

Megérkezés, de hova?

Megérkezés, de hova?A hét elején a James Webb-űrtávcső megérkezett működési helyére – de nem éppen a Lagrange-pontba.

JWST: minden kinyílt

JWST: minden kinyíltMeghatározó műveletek sorozatán van túl a december végén felbocsátott, végleges állomáshelye felé tartó James Webb-űrtávcső.

A jövő űrtávcsövei

A jövő űrtávcsöveiA hamarosan induló Webb-űrtávcső a 20-as évek óriása, amelyet a 30-as években a Roman-űrtávcső követ. Az űrcsillagászok viszont már a 40-es évekre terveznek.

Ahol egy év nyolc óráig tart

Ahol egy év nyolc óráig tartAz eddigi egyik legkisebb tömegű, csillagát alig 8 óra alatt megkerülő exobolygót fedezte fel a TESS űrtávcsővel egy nemzetközi kutatócsoport, vezető magyar szerzővel.

A Juno újabb eredményei

A Juno újabb eredményeiA Juno szonda NASA-s kutatói legújabb cikkeikben a szonda mérései alapján bepillantást engednek az óriásbolygó légkörének mélyebb rétegeibe.

Új gamma-távcső: a COSI

Új gamma-távcső: a COSIA NASA megvalósításra most kiválasztott gamma-távcsöve pozitronforrások és szupernóvák vizsgálatával vihet közelebb a csillagfejlődés megértéséhez.

Mégsem jégvulkán

Mégsem jégvulkánA New Horizons Plútóról készült felvételek alaposabb elemzése alapján úgy tűnik, az egyik jellegzetes alakzat mégsem az, aminek eddig gondolták.

Úton a Lucy

Úton a LucyA NASA űrszondája nem kevesebb mint 8 kisbolygó meglátogatására készül 12 évesre tervezett programja során.

Meglepő képek a Vénuszról

Meglepő képek a VénuszrólA képeket a Parker-szonda készítette a bolygó éjszakai oldaláról. Értelmezésük egy több mint 300 éves rejtélyre adhat megoldást.

Csillagközi ötlet

Csillagközi ötletA jövő évtizedben indulhatna fél évszázados küldetésére a Nap tágabb kozmikus környezetének felderítését célzó Interstellar Probe.

Kinyílt az IXPE

Kinyílt az IXPEJól halad a decemberben felbocsátott röntgencsillagászati űrtávcső beüzemelése.

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcső

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcsőKarácsonyi ajándék a csillagászoknak: Francia Guyanából egy Ariane-5 rakétával elindult az eddigi legnagyobb és legdrágább űrteleszkóp.

IXPE

IXPEFalcon-9 rakétával indult a NASA és az Olasz Űrügynökség (ASI) legújabb röntgencsillagászati műholdja.

DART start

DART startA SpaceX Falcon-9 rakétája először indított bolygóközi tudományos küldetést a NASA megbízásából. A cél egy kettős kisbolygó.

Extragalaktikus exobolygó

Extragalaktikus exobolygóÍgy nevezhetnénk, amit amerikai csillagászok felfedezni véltek. Mire igazolják a felfedezést, talán szebb nevet is kigondolhatunk az objektumnak.

Startra készülődve

Startra készülődveFolynak a James Webb-űrtávcső indításának előkészületei – immár a Francia Guyana-i Kourou-ban, ahová nemrég érkezett meg a JWST.

Kuiper-ikrek

Kuiper-ikrekA NASA New Horizons szondája két ikerpárt is talált a Naprendszer jeges peremvidékén. Talán ez közelebb visz a bolygók keletkezésének megértéséhez.

A Landsat startjának „potyautasai”

A Landsat startjának „potyautasai”Az amerikai Landsat-9 földmegfigyelő műholddal együtt néhány kisműhold is pályára került.

Űrkörkép 2021/2022