Amerika és az űrcsillagászat

Célba ért a DART

Célba ért a DARTA NASA űrszondáját nagy sebességgel belevezették egy kisbolygóba. Hamarosan kiderül, hogy sikerült-e mérhető módon megváltoztatni az égitest pályáját.

Csaknem elnyelte

Csaknem elnyelteA laza törmelékhalomnak tekinthető 101955 Bennu kisbolygó akár el is nyelhette volna az anyagából mintát vevő OSIRIS-REx NASA szondát.

A Falcon Heavy-t választották

A Falcon Heavy-t választottákA NASA döntése értelmében a SpaceX állíthatja pályára a Nancy Grace Roman-űrtávcsövet. Minden korábbinál jóval drágábban.

Psyche: szeptemberben sem indul

Psyche: szeptemberben sem indulAlig egy hónapja írtuk, hogy a NASA kisbolygókutató űrszondájának augusztusra tervezett indítását elhalasztották. Most már úgy tűnik, hogy 2023-ig...

Lucy: a hiba nem akadály

Lucy: a hiba nem akadályA NASA úton levő kisbolygókutató űrszondájának nem teljesen kinyílt napelemei ellenére a program végrehajtása nincs veszélyben.

Psyche: csak szeptemberben

Psyche: csak szeptemberbenA NASA Psyche kisbolygókutató szondájának indítása augusztus 1-jéről szeptember végére csúszik.

Meglepő képek a Vénuszról

Meglepő képek a VénuszrólA képeket a Parker-szonda készítette a bolygó éjszakai oldaláról. Értelmezésük egy több mint 300 éves rejtélyre adhat megoldást.

Csillagközi ötlet

Csillagközi ötletA jövő évtizedben indulhatna fél évszázados küldetésére a Nap tágabb kozmikus környezetének felderítését célzó Interstellar Probe.

Kinyílt az IXPE

Kinyílt az IXPEJól halad a decemberben felbocsátott röntgencsillagászati űrtávcső beüzemelése.

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcső

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcsőKarácsonyi ajándék a csillagászoknak: Francia Guyanából egy Ariane-5 rakétával elindult az eddigi legnagyobb és legdrágább űrteleszkóp.

Célra tart a DART

Célra tart a DARTKeddre virradó éjjel az emberiség először kísérel meg eltéríteni egy földközeli kisbolygót.

A Ceres radioaktivitása

A Ceres radioaktivitásaA Ceres egykori radioaktivitása destabilizálhatta az égitestet, ezért aszimmetrikus felszíni alakzatok jöhettek létre, ami sok megfigyelt sajátosságra magyarázatot adhat.

A nagy űrtávcsövek jövője

A nagy űrtávcsövek jövőjeA téma tavaly ősszel már előkerült, de akkor a tervekben ott volt egy nagy HA. Ha a JWST-vel minden rendben lesz. Szerencsére minden rendben, így a jövőt is más perspektívából látják.

Három hónap szünet után újra munkában

Három hónap szünet után újra munkábanFebruárban a Mars körül keringő MAVEN űrszonda csökkentett üzemmódba váltott, miután problémái támadtak a helyzetmeghatározással.

Tükröm, tükröm...

Tükröm, tükröm...Egy porszemcse méretű, váratlanul nagy mikormeteoroid találta el májusban a James Webb-űrtávcső főtükrének egyik szegmensét.

A naprendszerkutatás távlatai

A naprendszerkutatás távlataiTalajminta a Marsról, küldetés az Uránuszhoz és leszállás az Enceladusra – többek közt ezek szerepelnek a Nemzeti Akadémiák évtizedes bolygókutatási áttekintő tanulmányában.

Kevesebb fém, több kő

Kevesebb fém, több kőAvagy kevesebb „heavy metal”, több „hard rock”...

Megérkezés, de hova?

Megérkezés, de hova?A hét elején a James Webb-űrtávcső megérkezett működési helyére – de nem éppen a Lagrange-pontba.

JWST: minden kinyílt

JWST: minden kinyíltMeghatározó műveletek sorozatán van túl a december végén felbocsátott, végleges állomáshelye felé tartó James Webb-űrtávcső.

A jövő űrtávcsövei

A jövő űrtávcsöveiA hamarosan induló Webb-űrtávcső a 20-as évek óriása, amelyet a 30-as években a Roman-űrtávcső követ. Az űrcsillagászok viszont már a 40-es évekre terveznek.

Űrkörkép 2021/2022