Amerika és az űrcsillagászat Cikkek: 1 - 20

A Psyche lemaradt potyautasai

A Psyche lemaradt potyautasai2024-ben indulhat két kis űrszonda a Mars űridőjárási környezetének sztereó vizsgálatára.

Mitől forró a Jupiter légköre?

Mitől forró a Jupiter légköre?Egy friss eredmény szerint a Jupiter felsőlégkörének magas hőmérséklete a bolygó erős sarkifény-tevékenységére vezethető vissza.

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcső

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcsőAz Ariane-5 rakéta utolsó fokozata, amely kialakítja a régen várt űrcsillagászati eszköz pályáját, már útnak indult a starthely felé.

Berillium égen és földön

Berillium égen és földönA Landsat–8 felvételén a világ legjelentősebb berilliumbányája látható. Innen került ki a fém (ásványa), amelyből a James Webb-űrtávcső főtükre készült.

Ganymedes: 21 év óta először közelről

Ganymedes: 21 év óta először közelrőlA Juno űrszonda június 7-én alig több mint 1000 km-re repült el a Jupiter (és a Naprendszer) legnagyobb holdja közelében.

Hazaindult az OSIRIS-REx

Hazaindult az OSIRIS-RExHétfőn egy pályamódosító manőverrel elhagyata a Bennu kisbolygót az amerikai űrszonda, hogy két és fél év múlva leszállítsa az égitestről begyűjtött anyagmintát.

Karácsonyi képeslap

Karácsonyi képeslapA NASA április közepén tette közzé azt a karácsonykor készült fotót, amelyen a lefényképezett objektumnak csak a helye látszik.

Bolida a Jupiteren

Bolida a JupiterenA Juno műszere a Jupiter sarki fényét vizsgálta, de véletlenül a képre került egy tűzgömb fényes felvillanása az óriásbolygó légkörében.

Tíz Nap, bélyegeken

Tíz Nap, bélyegekenAz Egyesült Államok postaszolgálata hamarosan a NASA műholdjának tíz hullámhosszon a Napról készített felvételeiből ad ki bélyegsorozatot.

OSIRIS-REx: egy másik kisbolygónál?

OSIRIS-REx: egy másik kisbolygónál?A Bennu anyagmintájával 2023-ban visszatérő amerikai űrszonda nem sokkal később eljuthatna a hírhedt Apophis közelébe is.

JWST: december 18-án indulhat

JWST: december 18-án indulhatMegvan a James Webb-űrtávcső kijelölt startdátuma. Minden idők legnagyobb és legdrágább űrcsillagászati eszköze egy Ariane-5 rakétával indul Francia Guyanából.

JWST: hamarosan hajózás Dél-Amerikába

JWST: hamarosan hajózás Dél-AmerikábaA James Webb-űrtávcső tesztjei sikerrel zárultak. Már csomagolják az értékes berendezést, hogy a starthelyre szállíthassák.

Üzenet a jövőbe

Üzenet a jövőbeA NASA hamarosan induló Lucy szondájára (is) felkerül az emberiség üzenete. Ezúttal nem a földönkívülieknek, hanem naprendszerbeli utódainknak.

Két Vénusz-szonda

Két Vénusz-szondaTöbb évtizedes szünet után a NASA rövid időn belül nem is egy, hanem rögtön két szondával szándékozik folytatni a Vénusz kutatását.

A Vénusz hangja

A Vénusz hangjaAz űrszondák a mérési adatok mellett nemcsak képeket, hanem egyre többször hangokat is közvetítenek. Bemutatjuk a legújabb „termést”.

Az Uránusz röntgensugárzása

Az Uránusz röntgensugárzásaA Chandra-röntgenobszervatórium 2002–2017 közötti mérései alapján első ízben sikerült kimutatni az Uránuszról érkező röntgensugárzást.

A Parker a Vénusznál

A Parker a VénusználA NASA napfizikai szondája hintamanővert hajtott végre a Vénusz mellett, miközben látványos felvételeket készített a bolygóról.

Nem is olyan sötét

Nem is olyan sötétA NASA New Horizons szondájának mérései szerint az égi háttér kevésbé sötét, mint amire a csillagászok a lehetséges kozmikus fényforrások összegzése alapján számítottak.

Csillagképződési „vihar” a Tűzijáték-galaxisban

Csillagképződési „vihar” a Tűzijáték-galaxisbanA Hubble-űrtávcső látványos képén az NGC 6946 jelű spirálgalaxis.

Asztrofizikai küldetések

Asztrofizikai küldetésekA NASA négy kis asztrofizikai eszközt építtet, de előre bocsátották, hogy nem feltétlenül fog mind a négy repülni.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18