Amerika és az űrcsillagászat Cikkek: 241 - 260

Feketelyuk-sereg az Andromédában

Feketelyuk-sereg az AndromédábanRöntgencsillagászati műholdakkal 26 új feketelyuk-jelöltet azonosítottak az Androméda-galaxisban.

A Hubble „jól van”

A Hubble „jól van”Négy évvel az utolsó javítás után a legendás űrteleszkóp rendben, komolyabb hibák nélkül teszi a dolgát.

Két új amerikai űrcsillagászati eszköz 2017-re

Két új amerikai űrcsillagászati eszköz 2017-reA NASA asztrofizikai célú Explorer programjában 2017-es indításra most kiválasztott TESS exobolygókat keres, az űrállomásra kerülő NICER pedig az égi röntgenforrások változékonyságát méri majd.

A harmadik legközelebbi csillagrendszer

A harmadik legközelebbi csillagrendszerA halvány barnatörpe-párt a WISE infravörös égtérképező műhold felvételei segítségével találták meg.

Képek a NuSTAR-tól

Képek a NuSTAR-tólA NASA tavaly nyáron indított röntgencsillagászati műholdja új adatokkal és képekkel mutatkozott be.

Kozmikus karambol vagy nem?

Kozmikus karambol vagy nem?Az NGC 3314A és B jelű galaxisok képe a mi földi nézőpontunkból épp átfedi egymást.

Ritka, forró gáz a Tejútrendszer körül

Ritka, forró gáz a Tejútrendszer körülGalaxisunk röntgencsillagászati űrtávcsövekkel felfedezett gázburka több százezer fényévnyi kiterjedésű lehet, a tömege pedig összemérhető a Tejútrendszer csillagainak össztömegével.

Potyautas kisbolygótávcső?

Potyautas kisbolygótávcső?A NASA fontolgatja, hogy egy geostacionárius távközlési holdra telepítsen egy földközeli kisbolygókat kereső távcsövet.

Amerikai napfizikai űrtervek

Amerikai napfizikai űrtervekA költségmegtakarítás elérte a NASA következő évtizedre tervezett, a Napot és a Nap-Föld kapcsolatokat kutató űreszközeit is. Azért a program így is elég gazdag.

A Plútó ötödik holdja

A Plútó ötödik holdjaA Hubble-űrtávcsővel folytatják a Plútó körül keringő halvány holdacskák keresését, aminek a legújabb eredménye, hogy sikerült felfedezni a törpebolygó ötödik holdját.

Nagyobbak lehetnek a Kepler bolygói

Nagyobbak lehetnek a Kepler bolygóiEgy friss tanulmány szerint kicsit alábecsülték a Kepler-űrtávcső által megfigyelt csillagok, így a körülöttük keringő fedési exobolygók méretét is.

Kepler: ez már a vég?

Kepler: ez már a vég?Az exobolygó-kutató amerikai űrtávcső második elromlott lendkereke lehetetlenné teszi a pontos térbeli irány beállítását. A NASA még nem adta fel, de félő, hogy a sikeres űreszköz már nem tudja folytatni eredeti munkáját.

Ritka robbanás hozhatta létre galaxisunk legfiatalabb fekete lyukát

Ritka robbanás hozhatta létre galaxisunk legfiatalabb fekete lyukátA Chandra röntgencsillagászati űrteleszkóp új mérései arra utalnak, hogy a Tejútrendszerben egy nagyon torz szupernóva-maradványban talán a legújabb fekete lyuk bújik meg.

Mi a legjobb „recept” fekete lyukakhoz?

Mi a legjobb „recept” fekete lyukakhoz?Az otthoni sütés-főzés közben használt jól bevált receptekre gondolva néhány csillagász feltette a kérdést: vajon mik lehetnek a csillagok legjobb összetevői, hogy a belőlük keletkező fekete lyukak száma a legnagyobb legyen?

Exobolygó-áradat

Exobolygó-áradatNem is olyan rég még egyesével is szenzációsnak számítottak az újonnan talált Naprendszeren kívüli bolygók. A Kepler-űrtávcső „terméséből” most egyszerre 461 új bolygójelölt felfedezését jelentettek be.

Deep Impact: pályamódosító manőver

Deep Impact: pályamódosító manőverA NASA veterán, már kétszer sikeresen használt űrszondája még 2020-ban is megközelíthet egy kis égitestet.

Dawn: a Vestától a Cereshez

Dawn: a Vestától a CereshezAz amerikai kisbolygókutató űrszonda elhagyta a Vesta környezetét. Ionhajtóművei segítségével 2015 elejére ér a Cereshez.

Megint Mars, megint spórolás

Megint Mars, megint spórolásA NASA Discovery programjában kiválasztott legújabb űrszonda, az InSight 2016-ban indul, hogy a Marsra leszállva a bolygó belsejéről tudjon meg sok mindent.

A legélesebb kép a napkoronáról

A legélesebb kép a napkoronárólA felvételt nem egy műholdon, hanem egy ballisztikus rakétán repült ultraibolya távcsővel készítették. A műszer csak alig több mint 5 percig működött, de a kutatók szerint megérte!

Volt korong, nincs korong

Volt korong, nincs korongEgy csillag körüli por- és törmelékkorong csupán néhány év leforgása alatt egyszerűen eltűnt. Egyelőre nincs rá épkézláb magyarázat.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21