Perseverance

Megvan a Perseverance első kőzetmintája

Megvan a Perseverance első kőzetmintájaAmi augusztus elején nem sikerült, az szeptember elején igen: a marsjáró megtöltötte az első tubust a Jezero-kráterből vett mintával.

GYORSHÍR: Repült a marsi drónhelikopter

GYORSHÍR: Repült a marsi drónhelikopterA NASA Perseverance marsjárójával odaszállított Ingenuity helikopterrel ma megkísérelték a felszállást.

A Mars védelmében

A Mars védelmébenA NASA – legalább közvetve – megkérdezné kínai partnerétől, milyen bolygóvédelmi intézkedéseket foganatosítottak a Tienven–1 szondánál.

Európai mozaik – 2021. február

Európai mozaik – 2021. februárHavi sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

GYORSHÍR: Megérkezett a Perseverance

GYORSHÍR: Megérkezett a PerseveranceAz amerikai Mars 2020 küldetés önjáró laboratóriuma sikeresen leszállt a Jezero-kráterben.

Mars 2020 (3. rész)

Mars 2020 (3. rész)Sorozatunk utolsó részében részletesen bemutatjuk a Mars-helikoptert, és egy gondolat erejéig visszatekintünk a rover elődjeire.

Mars 2020 (1. rész)

Mars 2020 (1. rész)Ma Floridából elindult a NASA legújabb nehéz marsjárója a vörös bolygó irányába.

A Marsról felszálló rakéta

A Marsról felszálló rakétaÉvekig tartó tervezés és kísérletek után körvonalazódnak a Marsról 2026-ban talajmintát hozó rakéta és a küldetés részletei.

Meghiúsult mintavétel a Marson

Meghiúsult mintavétel a MarsonA Perseverance első alkalommal próbált mintát venni a Jezero-kráter fenekén, de a kiszemelt kőzet vártlanul porózusnak bizonyult.

Repülésre készülve a Marson

Repülésre készülve a MarsonA Perseverance rover lehelyezte a Mars felszínére a kis Ingenuity „helikoptert”, így hamarosan, egy héten belül megpróbálkozhatnak a felszállással.

Tesztvezetés a Marson

Tesztvezetés a MarsonFebruár 18-án landolt a NASA marsjárója. Beüzemelése rendben halad, március 4-én egy kicsit már gurult is.

Bolygóvédelem és Föld-védelem

Bolygóvédelem és Föld-védelemA Mars kutatásának alapvető kérdése: hogyan védjük meg a bolygót attól, hogy földi mikrobákkal szennyezzük be.

Mars 2020: készülődés a leszállásra

Mars 2020: készülődés a leszállásraFebruár 18-án megérkezik a vörös bolygóra a NASA Perseverance marsjárója.

Mars 2020 (2. rész)

Mars 2020 (2. rész)Háromrészes cikksorozatunkban ez alkalommal a Perseverance rover tudományos programjával ismerkedünk meg.

A Perseverance leszállóhelye

A Perseverance leszállóhelyeAz ESA Mars Express szondájának megfigyelései segítenek pontosabban feltérképezni a NASA legújabb marsjárójának tervezett leszállóhelyét, a Jezero-krátert.

Perseverance

PerseveranceA szimpátiaszavazás után megvan a NASA nyáron indítandó marsjárójának a neve.

Űrkörkép 2020