A Perseverance rover lehelyezte a Mars felszínére a kis Ingenuity „helikoptert”, így hamarosan, egy héten belül megpróbálkozhatnak a felszállással.
Április 3-án a NASA Perseverance marsjárója letette a bolygó felszínére az addig az aljára szerelve utazó Ingenuity marsi helikoptert. Mostantól a kis, 1,8 kg tömegű kísérleti szerkezetnek a saját akkumulátoraira kell hagyatkoznia a fűtéséhez, míg sort nem kerítenek az űrtörténelmi reptetésére. Ha minden igaz, legkorábban április 11-én először kísérelnek meg irányított repülést egy idegen égitest légkörében, vagyis a Mars ritka, főleg szén-dioxidból álló atmoszférájában.
Fantáziaképen a NASA marsjárója és a marsi helikopter. (Kép: NASA / JPL-Caltech)
A rovernek 25 órán belül elegendően távolra kellett gurulnia ahhoz, hogy kellő napfény érje a miniatűr helikoptert a napelemes energiatermeléshez, a hat Li-ion akkumulátor töltéséhez. A 80 millió dolláros repülő szerkezet berendezéseit a felszállási kísérlet előtt még tesztelik. Lerakása előtt a Perseverance radioaktív termoelektromos generátora által szolgáltatott energia felhasználásával kb. 7 °C hőmérsékleten tartották. A működéskor az elektronikus alkatrészek üzemi hőmérséklete 15 °C kell legyen, erre szolgálnak a napelemek és az akkumulátorok. Amikor ugyanis lemegy a nap, a helyszínen a külső hőmérséklet –90 °C-ig is süllyedhet.
A távozó hatkerekű Perseverance egyik oldalsó kamerájának felvétele, miután az Ingenuity lekerült marsjáró aljáról, ahol majdnem pontosan egy évet töltött – a szerelőcsarnokban tavaly április 6-ai felszerelését követően eltöltött időt és a Földről a Marsig való utazást is beleszámítva. A képen a keréknyomok is jól láthatók a marsi porban. (Kép: NASA / JPL-Caltech)
A felszállás idején a rover a repülési zóna szélétől mintegy 60 m-re tartózkodik majd, maga a zóna pedig egy focipályáéhoz hasonló méretű. Azon belül a fel- és leszállóhely egy 10 m × 10 m-es terület. Ennek kiválasztásához a Perseverance kameráinak képeit elemezték. A lényeg a sík és akadályoktól mentes terep volt. Az Ingenuity egy műszaki kísérlet, a repülés lehetőségének demonstrálására szolgál. A sosem próbált művelet kockázatos, a szerkezettel tudományos méréseket nem végeznek, a kamerái elsősorban navigációs célra szolgálnak. A NASA biztonságos távolságban szeretné tudni tőle az értékes marsi guruló laboratóriumát.
Az Ingenuity egymással ellentétes irányban forgó rotorlapátjainak fesztávolsága 1,2 m. Másodpercenként több mint 40-szer fordulnak majd meg a tengelyük körül (a pontos fordulatszámuk percenként 2537). Ha a tesztelés álló helyben sikerrel jár, jöhet a felszállás. A Marsnak a földinél mintegy százszor ritkább légkörében a rotoroknak 5–10-szer olyan gyorsan kell forogniuk a repüléshez, mint a földi helikopterek esetében. A mérnökök akár öt alkalommal is tesztrepülésre utasíthatják a szerkezetet. Ezek során az Ingenuity először 3 m körüli magasságba emelkedik, ahol fél percig állomásozik, majd leszáll. Ha minden összejön, a későbbi próbautakon legfeljebb 5 m-es magasságot is elérhetnek vele, és oldalirányban is elreptethetik. Mindezekre a műveletekre egy hónapot szánnak, s a képzeletbeli stopperóra már ketyeg: utána a Perseverance elhagyja a környéket, megy tovább a dolgára, tudományos feladatait elvégezni. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Mars 2020 (3. rész)
GYORSHÍR: Megérkezett a Perseverance
Tesztvezetés a Marson
Letették az Ingenuity marsi drónt (Spaceflight Now)