Környezetünk védelme

Közös éghajlatkutatás

2021.07.24 07:15.
A NASA és az ESA megállapodott abban, hogy az éghajlatváltozás pontosabb megismerése érdekében a jövőben fokozottan együttműködnek a tudományos földmegfigyelő programjaikban.

Berillium égen és földön

Berillium égen és földönA Landsat–8 felvételén a világ legjelentősebb berilliumbányája látható. Innen került ki a fém (ásványa), amelyből a James Webb-űrtávcső főtükre készült.

Úton a Nauka modul

Úton a Nauka modulBajkonurból egy Proton-M rakétával állították pályára a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) tartó orosz kutató- és lakómodult és vele egy európai robotkart.

GYORSHÍR: Jeff Bezos és három társa űrugráson

GYORSHÍR: Jeff Bezos és három társa űrugrásonA világ leggazdagabb emberét öccse, valamint az eddigi legidősebb és legfiatalabb űrbe jutó ember kísérte el 100 km magasság fölé.

Négy kínai műhold és visszatérő orrkúp

Négy kínai műhold és visszatérő orrkúpA Jaokan-30 (Yaogan-30) sorozat újabb három tagja és egy Tiencsi (Tianqi) kommunikációs CubeSat indult, miközben a rakéta orrburkolatának visszanyerésével kísérleteztek.

Sugárveszély

SugárveszélyAz USA Nemzeti Akadémiáinak egyik bizottsága támogatja a NASA javaslatát, miszerint módosítani kellene az űrhajósokat érő sugárzás megengedett határértékeit.

Díszcsomagolás

DíszcsomagolásAz űreszközök külső borítása néha úgy fest, mintha karácsonyi ajándékcsomagot rejtene.

Ázsiai mozaik – 2021. június

Ázsiai mozaik – 2021. júniusHavi sorozatunkban az ázsiai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Gondban a Nauka?

Gondban a Nauka?Egyelőre meg nem erősített hírek szerint a tegnap felbocsátott új orosz űrállomásmodul üzemanyagrendszerével valami nincs rendben.

Nukleáris termikus meghajtás

Nukleáris termikus meghajtásA NASA három cégcsoportot választott ki, hogy a nukleáris termikus meghajtásra vonatkozó koncepciós tanulmányokat készítsenek.

Afrikai por

Afrikai porAfrikából ezúttal nem az Atlanti-óceán felé, hanem északra, Európa irányába fújt számottevő mennyiségű port a szél.

Gleccserek visszahúzódása

Gleccserek visszahúzódásaAz ESA CryoSat-2 műholdjának újszerű módon feldolgozott mérései feltárták, milyen ütemben fogyatkoztak Alaszka és Ázsia gleccserei az elmúlt évtizedben.

GYORSHÍR: Kínai szuborbitális űrrepülőgép(ecske)

GYORSHÍR: Kínai szuborbitális űrrepülőgép(ecske)Július 16-án a kínai Csiucsüan űrrepülőtérről egy szuborbitális útvonalon mozgó, kisméretű, kísérleti űrrepülőgépet indítottak.

A mikroműanyag az űrből is látszik

A mikroműanyag az űrből is látszikTermészetesen nem az űrfelvételek felbontása javult meg ilyen mértékben, a műholdas adatokon alapuló, innovatív eljárást a Michigani Egyetem kutató fejlesztették ki.

Öt kínai műhold egy rakétával

Öt kínai műhold egy rakétával2019 novembere után most újabb adag Ninghszia (Ningxia) állt pályára.

Űrkörkép 2020