Amerika és az űrcsillagászat Cikkek: 261 - 280

Őrszem kisbolygókért, magánpénzből?

Őrszem kisbolygókért, magánpénzből?Az amerikai B612 Alapítvány egy olyan, a Nap körül keringő infravörös űrtávcsövet szeretne építeni, amellyel felmérhető lenne félmilliónyi, a Földéhez közeli pályán keringő kisbolygó pályája.

Küldetés törölve

Küldetés törölveA NASA nem folytatja a 2014-ben felbocsátani tervezett GEMS röntgencsillagászati műholdjának programját.

Két űrtávcső „ajándékba” a NASA-nak

Két űrtávcső „ajándékba” a NASA-nakA félig-meddig elkészült, de még sosem repült, a Hubble-űrteleszkópéhoz hasonló méretű tükrökkel felszerelt amerikai kémműholdakat átadták csillagászati célra. Az ajándék hasznosítása azonban nem is olyan egyszerű...

Új életre kel a GALEX űrtávcső

Új életre kel a GALEX űrtávcsőDe már nem a NASA, hanem a Kaliforniai Műegyetem (Caltech) üzemeltetésében. Most először adtak külső használatba amerikai űrtávcsövet.

Vadászat exoholdakra

Vadászat exoholdakraNaprendszerünk szinte valamennyi bolygója rendelkezik holdakkal. Így jogos az a feltevés, hogy a nagyszámú ismert exobolygó egy része is rendelkezhet holdakkal.

Késik az új űrteleszkóp startja

Késik az új űrteleszkóp startjaA NASA röntgentartományban működő NuSTAR űrcsillagászati holdjának felbocsátását akár hónapokkal is elhalaszthatják.

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (2. rész)

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (2. rész)Az elhatározás és a felbocsátás között mindössze 3 év telt el. 1972 márciusában útjára indult az első szonda a külső Naprendszerbe, hogy felderítse az aszteroidaövet és a Jupitert. És volt még egy kisebb, de annál érdekesebb cél: üzenetet vinni más csillagrendszerek értelmes lényeinek.

Egy kozmikus „születésnap”

Egy kozmikus „születésnap”Amíg az ősemberek a kőkorban zsákmányukra vadásztak és barlangokban találtak menedéket Afrikában, addig a távoli Nagy Magellán-felhőben egy, a Napunknál tizenhatszor nehezebb csillag élete egy hatalmas összeomlással ért véget.

Készül a starta az új röntgentávcső

Készül a starta az új röntgentávcsőA NASA új röntgencsillagászati műholdja, a NuSTAR március közepén indulhat Pegasus-XL rakétával.

Föld méretű bolygók egy Naphoz hasonló csillag körül

Föld méretű bolygók egy Naphoz hasonló csillag körülA NASA exobolygóvadász űrteleszkópjával felfedezett Kepler-20e és Kepler-20f kis kőzetbolygó, de igen forró, a csillagának közvetlen közelében keringő égitest.

Úton a NuSTAR röntgentávcső

Úton a NuSTAR röntgentávcsőAz új amerikai csillagászati műholdat a csendes-óceáni Marshall-szigetekhez tartozó Kwajalein-atollról indulva állították pályára, egy repülőgépre szerelt Pegasus hordozórakétával.

NuSTAR: hamarosan start

NuSTAR: hamarosan startA NASA új röntgencsillagászati műholdja és a felbocsátására szolgáló Pegasus-XL rakéta elindult – egyelőre Kaliforniából a csendes-óceáni Kwajalein-atollra.

Átrepült Amerikába a MIRI

Átrepült Amerikába a MIRIA James Webb-űrteleszkóphoz Nagy-Britanniában összeszerelt és tesztelt érzékeny infravörös detektor egy menetrend szerinti utasszállító repülőgép csomagterében tette meg az utat az Atlanti-óceán fölött.

Lassabb a Nap, mint gondolták

Lassabb a Nap, mint gondoltákAz amerikai IBEX műhold méréseiből arra következtettek, hogy a Nap az eddig hittnél kisebb sebességgel szeli át a körülötte levő csillagközi gázfelhőt, s így előtte talán nincs is fejhullám.

Az infravörös égbolt – ahogy a WISE látta

Az infravörös égbolt – ahogy a WISE láttaMegjelent a tavaly év elején végleg leállított amerikai égtérképező űrteleszkóp teljes, végső katalógusa.

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (3. rész)

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (3. rész)Annak ellenére, hogy – nagyon leegyszerűsítve – egy beáldozható szonda indult a Jupiter felé, lényegében annak kiderítésére, hogy az aszteroidaöv és az óriásbolygó sugárzása nem tesz-e kárt benne, a Pioneer-10 óriási ismerethalmazzal indította útjára a külső Naprendszer kutatását.

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (1. rész)

Bátor lépés a gázóriások felé – 40 éve startolt a Pioneer-10 (1. rész)Merkúr, Vénusz, Mars, Hold, mind „megvolt” már az űrkutatóknak az űrkorszak első évtizedén belül. De ezek mind a belső Naprendszerben vannak. Az igazi felfedezések az aszteroidaövön kívül vártak a tudósokra, a gázóriásoknál.

Űrtávcső ajándékba?

Űrtávcső ajándékba?A NASA egy hete takarékossági okokból felfüggesztette a GALEX ultraibolya csillagászati műholdjának működtetését. A jó állapotban levő űrtávcsőre azonban lenne jelentkező.

Egy röntgencsillagászati műhold vége

Egy röntgencsillagászati műhold végeA NASA lekapcsolta a 16 éve működő RXTE műholdját, amivel a neutroncsillagok, fehér törpék és fekete lyukak közeléből érkező röntgensugárzás változásait tanulmányozták.

Tycho szupernóvája gamma-tartományban

Tycho szupernóvája gamma-tartománybanCsillagászok a Fermi-űrtávcső segítségével felfedezték, hogy az 1572-es szupernóva maradványa a nagy energiájú gamma-tartományban aktív. A felfedezés jelentős előrelépést jelenthet a kozmikus sugarak keletkezésének megértésében.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21