Amerika és az űrcsillagászat Cikkek: 221 - 240

A NASA 2015-ös költségvetése

A NASA 2015-ös költségvetéseAz Egyesült Államok a világ űrkutatásának vezető szereplője marad – mondta Charles Bolden. De azért nem mindenki örülhet maradéktalanul.

A visszatekintés ideje (1. rész)

A visszatekintés ideje (1. rész)December végén szokás felidézni, mik voltak a rövidesen elmúló év legfontosabb eseményei. Kezdjük az amerikaiakkal.

Ősi barna törpék

Ősi barna törpékCsillagászok nemzetközi csoportja felfedezte a Tejútrendszer legöregebb barna törpéit.

Történelmi mozaik az Ióról

Történelmi mozaik az IórólAz 1970-es években azt hihettük, hogy már (majdnem) mindent tudunk a Naprendszerről. A Voyager űrszondák aztán alaposan megváltoztatták a képet.

Megvan a Neptunusz „elveszett” holdja

Megvan a Neptunusz „elveszett” holdjaKét évtized után először, a Hubble-űrtávcső archív felvételein sikerült a kis égitest nyomára bukkanni.

Elfogadták: újra aktív lesz a WISE

Elfogadták: újra aktív lesz a WISEA NASA egyszer már lekapcsolt infravörös égbolttérképező műholdja három éven át a belső Naprendszert figyeli, kisbolygók után kutatva.

Új feladatot keresnek a Keplernek

Új feladatot keresnek a KeplernekA NASA exobolygókat és csillagrezgéseket vizsgáló űrtávcsövének hibás lendkerekei nem javíthatók, így nem tudnak vele kellő pontossággal célra állni.

Nóva, szupernóva – kilonóva?

Nóva, szupernóva – kilonóva?Minden eddiginél jobb bizonyítékot gyűjtöttek a Hubble-űrtávcsővel arra, hogy a rövid lefolyású gamma-kitöréseket összeolvadó neutroncsillagok vagy neutroncsillag–fekete lyuk párok okozhatják.

Röntgen-exobolygó

Röntgen-exobolygóMost először sikerült röntgencsillagászati űrtávcsővel detektálni egy ismert fedési exobolygót.

Lekapcsolások kora

Lekapcsolások koraMostanában egy sor űrtávcső fejezte be működését. Legutóbb az egy évtizede indított, az ultraibolya tartományban érzékeny amerikai GALEX.

Szupernóva, űrtávcsövekkel is

Szupernóva, űrtávcsövekkel isA mintegy 12 milló fényév távolságban levő M82 galaxisban felrobbant, január 21-én felfedezett fényes szupernóvát a NASA űrtávcsöveivel is figyelik.

Százezer új kozmikus röntgenforrás

Százezer új kozmikus röntgenforrásA Swift űrtávcső új katalógusában, nyolc év megfigyelései alapján az eddig ismerteknél sokkal több pontszerű égi röntgenforrás adatait gyűjtötték össze.

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdéses

Kepler: új programötlet van, a pénz még kérdésesAz űrtávcső tudományos irányítói találtak új, érdekes kutatási programot a „csökkent képességű” Keplernek. Most a NASA-n van a sor, hogy pénzt találjon a további üzemeltetéshez.

Hatfarkú kisbolygó

Hatfarkú kisbolygóÚgy néz ki, mint egy üstökös, de hat csóvája van, a fő kisbolygóövben kering – a Hubble-űrtávcső képei és amit ábrázolnak.

Galaxisütközés – majdnem nyomtalanul?

Galaxisütközés – majdnem nyomtalanul?A Chandra-űrtávcsővel röntgentartományban végzett megfigyelések alapján feltételezik, hogy az NGC 1232 spirálgalaxis bekebelezett egy közeli törpegalaxist.

Öt éves a Fermi-űrteleszkóp

Öt éves a Fermi-űrteleszkópEddigi küldetése során a NASA gamma-tartományban működő űrtávcsöve hihetetlenül részletes bepillantást nyújtott a csillagászoknak a távoli galaxisok középpontjában meglapuló fekete lyukaktól egészen a Földünkön tomboló viharokig.

Láthatatlan galaxis a „sötét korból”

Láthatatlan galaxis a „sötét korból”Jó 12 milliárd évvel ezelőtt egy csillag felrobbant és maradványait közel fénysebességgel szórta szét. Halálakor a csillag olyan fényes volt, hogy milliószorosan túlragyogta az otthonául szolgáló galaxist.

Felélesztenék a WISE űrtávcsövet?

Felélesztenék a WISE űrtávcsövet?A NASA infravörös csillagászati műholdját 2011-ben takarékosságból kapcsolták le. Most takarékosságból indíthatják újra...

A Nap „farka”

A Nap „farka”A helioszféra határvidékéről érkező semleges hidrogénatomok eloszlását mérő amerikai IBEX műhold adataiból úgy tűnik, hogy a Nap csóvát húz maga után, ahogy mozog a csillagközi térben.

Újra szárnyalt a Pegasus

Újra szárnyalt a PegasusA repülőgépről indított szárnyas hordozórakéta a NASA új napkutató műholdját, az IRIS-t állította pályára.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21