A SpaceX olcsó költségmegosztásos startjaival nem bírják a versenyt a kisebb hordozórakétákat fejlesztő szolgáltatók.
Legalábbis erre panaszkodtak iparági szereplők egy washingtoni műholdas konferencián. Szerintük a SpaceX Falcon-9 rakétáival induló Transporter küldetések dermesztő hatással vannak a indítási szolgáltatókra, amelyek közül nem egy a csőd szélén áll.
Kezdetben a SpaceX kilogrammonként 5000 dolláros áron kínált startlehetőséget kisműholdas megrendelők számára. Egy-egy ilyen alkalommal több tucatnyi, de akár száznál is több kis méretű műhold juthat alacsony Föld körüli pályára. A Transporter küldetésekből 2021 óta már nyolcat indítottak, ezek alacsony, közel a pólusok fölött elhaladó napszinkron pályákra juttatták a megrendelők űreszközeit. Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy rövidesen Bandwagon néven hasonló módon szervezett, de közepes hajlásszögű Föld körüli pályákat célzó költségmagosztásos indításokat is kínál a SpaceX.
A 2022. januári Transporter-3 küldetés indítására készülő Falcon-9 rakéta Cape Canaveral 40-es starthelyén, Floridában. (Kép: SpaceX)
Habár a kilogrammonkénti ár jelenleg már 5500 dollár, és évente 500-zal emelkedik, Elon Musk cége még így is jócskán aláígér a kevesebb műhold számára dedikált startokat kínáló, kisebb teljesítményű rakétákkal dolgozó cégeknek. Egy szakértő szerint érthetetlen, hogy miért nem kér a SpaceX 10 vagy akár 12 ezer dollárt 1 kg hasznos teher felbocsátásáért, hiszen még úgy is versenyképes lenne a piacon, ahol viszont a többi kis startup cég a túlélésért és a befektetőkért küzd. A kis rakétáknak speciális pályákat igénylő megrendelőknél még lehet ugyan szerepe, de a jelek szerint a SpaceX lépésről lépésre egyre dominánsabb szerepre tör a kisműholdas indítási piacon.
Az aggodalmak nem új keletűek. Szeptemberben például egy nemzetközi űripari konferencián a Vega rakétákat is üzemeltető Arianespace egyik vezetője állította, hogy a SpaceX által diktált alacsony árak nem fenntarthatók, más cégek nem tudnak versenyezni velük. Felmerül a kérdés, hogy vajon a SpaceX célja a konkurens vállalatok kivéreztetése-e. Bizonyos szempontból nyilván igen – tegyük hozzá, hogy ezt diktálja a verseny logikája. A megrendelők erre jogosan mondhatják, hogy tessék olcsóbb szolgáltatást nyújtani, és akkor nagyobb lesz rá az igény. Más kérdés, hogy hogyan alakulnának majd az árak, ha a többiek kiesése után kialakulne egy kvázi monopolhelyzet a piacon.
Ebben a helyzetben a kis szolgáltatók számára az a megoldás, hogy piaci réseket keressenek, ahol rugalmasan tudják kielégíteni az olyan ügyfelek igényeit, akiknek nem felel meg a tömeges műholdfelbocsátásokban való részvétel, az előre meghatározott pályaparaméterek, a mások diktálta startidőpont. Erre egy közelmúltbeli példa a Victus Nox küldetés, amelynek során a Firefly Aerospace Alpha rakétájával az amerikai hadsereg megbízásából egy kis műholdat a megrendelő jelzése után napokon belül pályára kellett állítaniuk. De még az ilyen speciális esetben is alapvető, hogy versenyképes árakkal kell dolgozni.
A Firefly Aerospace Alpha rakétája kaliforniai indítóhelyén. (Kép: Firefly Aerospace)
Mások szerint a piac elég nagy, és épp a SpaceX olcsó költségmegosztásos startjai révén a megrendelői igény még növekszik is. Úgyhogy lesz szerepe a kisebb rakétákkal nyújtott különleges(ebb) szolgáltatásoknak is. Az ugyanakkor valószínű, hogy nem minden szereplő fog talpon maradni, a rakétafejlesztésbe fogott vállalkozások jelentős hányada a közeljövőben lehúzhatja a rolót. Állítólag közel 200 különböző kis hordozórakéta fejlesztése folyik valamilyen kezdeti vagy előrehaladottabb stádiumban, bár közülük 50 körüli az, amely leálláshoz közeli állapotban van vagy már abba is hagytak. Várhatóan egy-két éven belül a többiek túlnyomó része is erre a sorsra juthat. Könnyen lehet, hogy mindez a befektetők lelkesedésének megtorpanásához vezet, aminek a hullámai az egész űrgazdaságra is hatással lehetnek. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Bandwagon
A történet vége
A bürokrácia szorításában
Egy gyors start: Victus Nox
Kis startszolgáltatók küzdelme a túlélésért (Space News)