Távoli világok kutatói Cikkek: 541 - 560

Lencsevégen a jelenleg ismert legtávolabbi galaxis

Lencsevégen a jelenleg ismert legtávolabbi galaxisA Hubble- és Spitzer-űrteleszkópok egyesítették erőiket, hogy megörökítsenek egy apró, távoli galaxist, amelynek képét felerősítette egy gravitációs lencse.

Mi várható 2018-ban? (2. rész)

Mi várható 2018-ban? (2. rész)Idén űrszondák indulnak a Mars, a Merkúr és a Hold felé, mások pedig megérkeznek kisbolygókhoz.

Az Integral 15 éve

Az Integral 15 éveFontos felfedezéseket tett a nagyenergiájú csillagászatban az ESA Integral űrtávcsöve. Születésnapja alkalmából érdemes eddigi felfedezéseire is visszatekinteni.

A JWST első célpontjai

A JWST első célpontjaiA Jupiter, szerves molekulákat tartalmazó gázfelhők és csecsemő-galaxisok is szerepelnek a JWST első célpontjai között.

Kilenc űrszonda

Kilenc űrszondaAz elmúlt négy évtizedben ennyi emberkéz alkotta szerkezet jutott el a Naprendszer külső térségébe, a fő kisbolygóövön túlra. Négy még ma is működik.

Az ESA Bulletin két legújabb száma

Az ESA Bulletin két legújabb száma60–50–40. A hatvan éves európai űrhajós, az ötven éves űrközpont és a negyven éves műholdcsalád mellett aktuális hírek is helyek kaptak a kiadványokban.

Fúrják a WFIRST-öt

Fúrják a WFIRST-ötA NASA vezetése az infravörös távcső költségeinek bő 10%-os csökkentését kérte. Az észszerű takarékosságon kívül más erők is munkálhatnak a háttérben.

A főtükör már tökéletes

A főtükör már tökéletesA Johnson Űrközpont hidegkamrájában az űrbelit utánzó, dermesztő hidegben szabályozták be a Webb-űrtávcső főtükrét.

A Juno újabb képei

A Juno újabb képeiA Jupitert 53 naponként megkerülő Juno szonda szeptember elején újabb látványos felvételekkel örvendeztette meg a csillagászat kedvelőit.

Dawn: folytatás a Ceresnél

Dawn: folytatás a CeresnélA NASA döntése szerint az űrszonda tovább kutatja a Mars és a Jupiter pályája között húzódó kisbolygóöv legnagyobb égitestjét.

A NASA az ESA nyomában

A NASA az ESA nyomábanKét jelöltre szűkült a NASA következő nagy küldetéséért versengők száma. Közös bennük, hogy mindkettő oda indulna, ahol az ESA szondái már jártak.

Ünnepi füzér

Ünnepi füzérEzt a girlandot az ESA Gaia asztrometriai űrszondájának csapata küldte a képzeletbeli űrkarácsonyfára.

Phobos-mintavétel

Phobos-mintavételA NASA bejelentette, hogy egy tudományos műszer építésével járul hozzá a japán MMX szondához, amelynek célja, hogy talajmintát hozzon a Phobosról.

Egy jeges hold forró belseje

Egy jeges hold forró belsejeA Szaturnusz körüli küldetése során a Cassini számos érdekességet fedezett fel a Szaturnusz hatodik legnagyobb holdjának, az Enceladusnak a geológiai aktivitásával kapcsolatban.

Meglepő kölcsönhatások

Meglepő kölcsönhatásokA NASA MAVEN űrszondája meglepő kölcsönhatásokat fedezett fel a napszél és a Mars gyenge mágneses tere közt.

Újabb fontos eredmény a Hitomitól

Újabb fontos eredmény a HitomitólEgy magyar részvétellel zajló amerikai–japán kutatás eredményei szerint egyes kémiai elemek olyan arányban fordulnak elő a galaxishalmazokat kitöltő gázokban, mint a Napban.

Jelentősen késik az Euclid

Jelentősen késik az EuclidA NASA által szállítandó infravörös detektorok műszaki problémái miatt legalább egy–másfél évvel csúszhat az ESA Euclid szondájának indítása.

A nagy finálé eredményei

A nagy finálé eredményeiAz hihetnénk, hogy 13 év alatt a Cassini jóvoltából már mindent megtudtunk a Szaturnuszról. De nem! A „nagy finálé” is tartogatott tudományos meglepetéseket.

Itt nyugszik a Rosetta

Itt nyugszik a RosettaA Rosetta kikapcsolása előtt utoljára továbbított adataiból a kutatók rekonstruálták az űrszonda legutolsó felvételét, és megállapították, hol érte el az üstökösmag felszínét.

Pórázon vezetett műhold

Pórázon vezetett műholdPontosabban űrszonda, mert a Hold körül keringne. Két, egyenként 12 egységes CubeSatot 180 kilométeres kötéllel kötnének össze.