Távoli világok kutatói Cikkek: 141 - 160

ESA-s rover nélkül

ESA-s rover nélkülA NASA és az ESA megváltoztatta a korábbi forgatókönyvet: mégsem marsjáróval, hanem helikopterrel szednék össze a Perseverance által gyűjtött mintákat.

Megvan a kráter!

Megvan a kráter!A Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) lefényképezte a március 4-i becsapódás nyomán a Hold túlsó oldalán keletkezett krátert.

Pillantás a Holdra

Pillantás a HoldraA NASA földmegfigyelő műholdjai május 16-án a Föld helyett a Holdat nézték, a Landsat–8 és –9 műszerei a holdfogyatkozás idején végeztek méréseket.

A Ryugu anyaga

A Ryugu anyagaA Ryugu kisbolygóról származó anyag átfogó elemzését végző kutatók érdekes eredményekre jutottak a Naprendszer keletkezéséről és fejlődéséről.

A Psyche térképe

A Psyche térképeHamarosan (?) indul a NASA szondája a 16 Psyche kisbolygóhoz. Az MIT kutatói megpróbálták feltérképezni, milyen látvány fogadhatja a szondát.

Szoftverfrissítés a Marsnál

Szoftverfrissítés a MarsnálA 19 éve indult európai Mars Express szonda radaros műszere, amellyel „belátnak” a felszín alá, ezentúl még több adattal szolgálhat.

Újabb adatok a Gaia űrtávcsőtől

Újabb adatok a Gaia űrtávcsőtőlFurcsa csillagokat talált a Tejútrendszer eddigi legrészletesebb térképén az európai űrtávcső.

Harc egy űrteleszkópért

Harc egy űrteleszkópértAz oroszok által Ukrajna ellen indított háború kiváltotta szankciók egyik első tudományos áldozata volt a német eROSITA röntgentávcső a Szpektr-RG orosz csillagászati szondán.

Dél-Korea nem megy az Apophishoz

Dél-Korea nem megy az ApophishozAz ázsiai országban elvetették egy űrszonda tervét, amely 2029-ben látogatta volna meg a nevezetes, a Földhöz igen közel kerülő kisbolygót.

Psyche: csak szeptemberben

Psyche: csak szeptemberbenA NASA Psyche kisbolygókutató szondájának indítása augusztus 1-jéről szeptember végére csúszik.

Elindult az első koreai holdszonda

Elindult az első koreai holdszondaAz amerikai SpaceX Falcon-9-ese indította a Hold felé az ázsiai ország első űrszondáját, mely december közepén állhat pályára égi kísérőnk körül.

A nagy űrtávcsövek jövője

A nagy űrtávcsövek jövőjeA téma tavaly ősszel már előkerült, de akkor a tervekben ott volt egy nagy HA. Ha a JWST-vel minden rendben lesz. Szerencsére minden rendben, így a jövőt is más perspektívából látják.

Munkában a James Webb-űrtávcső

Munkában a James Webb-űrtávcsőA JWST első színes képén galaxisok láthatók lenyűgöző mennyiségben, egészen az Univerzum első egy-két milliárd évét jelentő korszakig visszapillantva.

Galaxis-faliszőnyeg

Galaxis-faliszőnyegNGC 1792: gyönyörű, kontrasztos színű „spirálgalaxis-falikárpit” a Hubble-űrtávcső képén.

Psyche: szeptemberben sem indul

Psyche: szeptemberben sem indulAlig egy hónapja írtuk, hogy a NASA kisbolygókutató űrszondájának augusztusra tervezett indítását elhalasztották. Most már úgy tűnik, hogy 2023-ig...

Három hónap szünet után újra munkában

Három hónap szünet után újra munkábanFebruárban a Mars körül keringő MAVEN űrszonda csökkentett üzemmódba váltott, miután problémái támadtak a helyzetmeghatározással.

Ragyogó galaktikus sugarak

Ragyogó galaktikus sugarakFénysugarak és sötét sávok váltakozása az IC 5063 jelű galaxis szemünk elől rejtett, aktív magjából.

Lucy: a hiba nem akadály

Lucy: a hiba nem akadályA NASA úton levő kisbolygókutató űrszondájának nem teljesen kinyílt napelemei ellenére a program végrehajtása nincs veszélyben.

Tükröm, tükröm...

Tükröm, tükröm...Egy porszemcse méretű, váratlanul nagy mikormeteoroid találta el májusban a James Webb-űrtávcső főtükrének egyik szegmensét.

JUICE: az utolsó tesztek

JUICE: az utolsó tesztekA Jupiterhez és jeges holdjaihoz küldendő európai űrszonda jövő áprilisban indulhat. Jól haladnak a tesztek.