Távoli világok kutatói Cikkek: 1361 - 1380

A küldetés folytatódik

A küldetés folytatódikA NASA Spirit és Opportunity marsjáróinak lejárt a névleges élettartama, de mindkettő jó állapotban van, így akár az év végéig is folytathatja a munkát.

Űrtechnológiával a Mount Everestre

Űrtechnológiával a Mount EverestreAz ESA támogatásával készült műszerrel figyelik a hegymászók egészségi állapotát egy most folyó expedíció során.

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (3. rész) – A Mars Together program

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (3. rész) – A Mars Together programAz oroszok már 1992-ben el szerették volna indítani a Marsz-8 űrszondát, melyen a tervek szerint két leszállóegységet, két penetrátort, egy légköri ballont és egy rovert kellett volna a Marsra juttatnia. A lassú építkezés, a kiadások miatt a szonda csak csúszott. A program tervezett neve így Marsz ’94 lett.

Sarkvidéki utazás űrből jövő segítséggel

Sarkvidéki utazás űrből jövő segítséggelEgy magányos francia felfedező közel négy éve tartó utazása az északi sarkvidéken lassan a végéhez közeledik.

A magnézium eredete

A magnézium eredeteA Chandra röntgencsillagászati hold legújabb képén egy szupernóva-maradvány látható, amelyben különösen nagy a magnézium mennyisége.

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáig

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáigAz idén júliusban a Cassini szonda megközelíti a Szaturnuszt, és legnagyobb holdját, a Titant. Az amerikai űrszonda európai leszállóegységét a Huygenst a maga nemében páratlan misszió végrehajtására tervezték: a Titan tanulmányozására. Ez a hold az egyetlen a Naprendszerünkben, amely rendkívül vastag légkörrel rendelkezik.

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi
2. rész: Víz a Holdon?

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi<br>2. rész: Víz a Holdon?A Clementine küldetésének 10. évfordulójára írt háromrészes sorozatunk első részében az űrszonda programjával és hatásával foglalkoztunk, ebben a részben számba próbáljuk venni tudományos eredményeit.

10 éve történt: Clementine a Holdat
fürkészi - 1. rész: A küldetés

10 éve történt: Clementine a Holdat <br>fürkészi - 1. rész: A küldetésAz 1994 január 25-én indított amerikai Clementine űrszonda tíz évvel ezelőtt – február 20-a és április 30-a között elkészítette a Hold első digitális térképét.

Megelevenedett van Gogh-festmény

Megelevenedett van Gogh-festményA Hubble Űrtávcső felvétele a V838 Monocerotis csillagot övező fénylő gyűrűkről kísértetiesen hasonlít Vincent van Gogh 1889-ben megálmodott és lefestett csillagaihoz.

Csillagevő fekete lyuk

Csillagevő fekete lyukKét röntgencsillagászati mesterséges hold, az amerikai Chandra és az európai XMM-Newton adatai alapján a kutatók egy olyan galaxist fedeztek fel, amelynek a közepén levő, százmilliónyi naptömegű fekete lyuk épp a közelmúltban "falt fel" egy túl közel került csillagot.

Galaktikus pillangó

Galaktikus pillangóAz NGC 6302 jelű planetáris köd részletei a Hubble-űrtávcső felvételén

A Titan árnyéka

A Titan árnyéka2003 elején a Szaturnusz legnagyobb holdja átvonult a Rák-köd előtt, s ezt a ritka égi eseményt a Chandra röntgencsillagászati mesterséges holddal megfigyelték.

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (2. rész) – Egy meg nem valósult együttműködésA Mars Observer 1992-es elvesztését követően a Mars-program igencsak lelassult. Az egymilliárdos költséggel épített Observer elvesztése súlyos kudarcot jelentett az amerikai űrhivatal számára.

Hétszázötven üstökös

Hétszázötven üstökösNemrég fedezték fel a 750-ediket azon üstökösök közül, amelyeket az 1995 decembere óta működő SOHO napkutató szonda képei alapján azonosítottak.

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozására

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozásáraAz ESA Aurora programjának keretein belül a tervek szerint egy évtized múlva speciális kapszulába zárt marsi kőzetanyagot juttatnak vissza a Földre, hogy majd a földi laboratóriumokban elemezhessék.

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi
3. rész: Furcsa fények a felszínről

10 éve történt: Clementine a Holdat fürkészi <br>3. rész: Furcsa fények a felszínrőlSorozatunk 3. és egyben befejező részében egy érdekes jelenséget járunk körül. Ezek a Holdon időről időre megfigyelhető felvillanások. Úgy tűnik, a Clementine űrszonda talán e századokon keresztül érthetetlennek tűnő esemény létrejöttének magyarázatához is közelebb vihet bennünket.

A Szaturnusz röntgenképe

A Szaturnusz röntgenképeA NASA Chandra röntgencsillagászati mesterséges holdjával megfigyelték a Szaturnusz bolygóról érkező röntgensugárzást.

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”

Egymillió másodperces expozíció a „sötétségről”Tegnap bemutatták a Hubble Űrtávcső – és a csillagászattörténet – eddigi legérzékenyebb, optikai tartományban készült felvételét.

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képe

A legtávolabbi ismert galaxis furcsa képeA Hubble Űrtávcső felvételén a ma ismert legtávolabbi galaxis látható.

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programok

Űr-VLBI (4. rész) – második generációs programokAz űr-VLBI rádiócsillagászati technika hét éve működik, a japán HALCA mesterséges holdon elhelyezett rádióteleszkóp és a vele együtt dolgozó földi rádiótávcső-hálózat révén. Természetesen már tervezik az űr-VLBI holdak második generációját is.