Távoli világok kutatói Cikkek: 1241 - 1260

Pillantás a Földre

Pillantás a FöldreMegkezdődött a Venus Express tudományos eszközeinek a tesztelése és kalibrációja. A VIRTIS detektorral a Földről is készítettek méréseket.

Hayabusa: újabb hiba

Hayabusa: újabb hibaAz Itokawa kisbolygótól eltávolodó japán szonda, miután minden bizonnyal sikerült anyagmintát szereznie, ezúttal váratlan rázkódást produkált. Az űreszközt biztonsági üzemmódba kapcsolták, a jelenséget vizsgálják.

Hayabusa: siker, de inkább nem...

Hayabusa: siker, de inkább nem...A zavaros cím a japán JAXA űrügynökség legfrissebb, hasonlóan furcsa beszámolóját olvasva jutott a tudósító eszébe.

Szűzföldek betörése

Szűzföldek betöréseJó rég volt már, amikor a csillagászoknak földrészneveket kellett kitalálniuk egy újonnan felfedezett égitesten a Naprendszerben. A Cassini vizsgálatai nyomán most ez a nemes feladat hárult a kutatókra: a Titan felszíni formáinak kerestek és találtak neveket.

A Hayabusa elengedte az „ugráló szondát”

A Hayabusa elengedte az „ugráló szondát”November 12-én a japán Hayabusa űrszonda sikerrel megközelítette az Itokawa kisbolygót és annak felszínére eresztette a MINERVA nevű miniatűr leszálló egységet.

Két új Plútó-hold

Két új Plútó-holdA Hubble-űrtávcső segítségével a Naprendszer 9. nagybolygója (?) mellett két újabb, a Charonnál kisebb, és távolabbi pályán keringő kísérőt fedeztek fel.

A fő cél legyen a Mars!

A fő cél legyen a Mars!A NASA bemutatta azokat a dokumentumokat, melyek a jövő Föld körüli, illetve a Holdra tartó misszióinak összefoglalását tartalmazzák. A Mars nem kap túl nagy hangsúlyt. Az idő pedig sürget...

Új holdűrhajó születik (1. rész)

Új holdűrhajó születik (1. rész)Az USA új űrelképzeléseit nagyjából másfél éve jelentette be George W. Bush elnök. Akkor nagyjából egy évet szántak arra, hogy a NASA konkrét formába öntse az elnöki stratégiát, amely most „menetrendszerűen” valóra is vált, fellebentve a fátylat az elképzelésrendszer első szakaszáról.

Víziók és valóság (2. rész)

Víziók és valóság (2. rész)Az 1950-es években kidolgozott űrprogramot elképzelő három tudós igen nagy gondot fordított rá, hogy a nagyközönség megértse és támogassa az elképzelésrendszert.

Születésnapi ajándék az ünnepelttől

Születésnapi ajándék az ünnepelttőlMint arról már hírt adtunk, a Hubble Űrtávcső a 15. születésnapját fantasztikus képekkel ünnepelte. Kis ügyességgel mindenki részese lehet e csodálatos felvételeknek, bámulatos felbontásban.

Turbulencia a születő csillagok körül

Turbulencia a születő csillagok körülEgy új számítógépes szimuláció szerint egy születő csillag tömege - ezáltal életútja és élettartama is - már a legelején eldől. A környezetében uralkodó turbulenciák miatt a csillag később már nem tud anyagot vonzani magához.

Most sem járt szerencsével a Hayabusa ... vagy mégis?!

Most sem járt szerencsével a Hayabusa ...  vagy mégis?!A japán kisbolygókutatató szondának a jelek szerint a legújabb, és valószínűleg utolsó kísérlet alkalmával mégis sikerült begyűjtenie a kisbolygóport.

Lehet, hogy a Hayabusa elsőre anyagminta nélkül maradt

Lehet, hogy a Hayabusa elsőre anyagminta nélkül maradtNem ment tökéletesen az Itokawa kisbolygó első „éles” megközelítése a japán Hayabusa űrszondának.

Nincs meg a MINERVA

Nincs meg a MINERVAA lassan csordogáló információk szerint a Hayabusa űrszondáról levált MINERVA egység végül tényleg nem érte el az Itokawa kisbolygó felszínét.

Mégsincs meg a Mars Polar Lander...

Mégsincs meg a Mars Polar Lander...Korábban mi is hírül adtuk, hogy nagyfelbontású marsfelvételeken megtalálni vélték a szerencsétlenül járt amerikai Mars Polar Lander nyomát. Most kiderült, hogy a szonda mégsincs meg!

Helyzetjelentés az Itokawa kisbolygó mellől

Helyzetjelentés az Itokawa kisbolygó mellőlA japán Hayabusa űrszonda már csupán 7 km-es távolságból szemléli célpontját. Miközben a felszín részletes feltérképezése rendben halad, egy technikai probléma is felmerült.

Új holdűrhajó születik (2. rész)

Új holdűrhajó születik (2. rész)Sorozatunk második, befejező részében a CEV űrhajót a világűrbe juttató hordozórakétákkal ismerkedünk meg, összehasonlítva azokat az űrrepülőgép-rendszerrel illetve a korábbi Saturn-5-tel.

Víziók és valóság (3. rész)

Víziók és valóság (3. rész)„Természetesen” a marsűrhajó terve is megvolt. A rakétafokozatból kialakított Skylab kissé átalakított változata szállíthatta volna a szomszéd bolygóra a legénységet és szolgált volna lakóegységül a Mars körüli pályán maradóknak.

Víziók és valóság (1. rész)

Víziók és valóság (1. rész)A Bush elnök által bejelentett vízió, amelyet a NASA most vált aprópénzre – legalábbis ami az elképzelést illeti – nem az első, és egy harminc éves vargabetű utáni visszatérés egy régi „vérvonalhoz”. És visszatérés a régi korok álmaihoz.

A veterán napmegfigyelő műhold vége

A veterán napmegfigyelő műhold végeBelépett a Föld légkörébe és megsemmisült a japán Yohkoh röntgencsillagászati mesterséges hold.