Távoli világok kutatói Cikkek: 821 - 840

Miért nem hullámzanak a Titan tavai?

Miért nem hullámzanak a Titan tavai?Miért? Nem hullámzanak? A Cassini 2004 óta rendszeresen végzett radarmérései alapján legalábbis így tűnik.

Jön az ISON

Jön az ISONAz előzetesen az „évszázad üstökösének” kikiáltott égitest, ahogy a Hubble-űrtávcső látta májusban.

Feketelyuk-sereg az Andromédában

Feketelyuk-sereg az AndromédábanRöntgencsillagászati műholdakkal 26 új feketelyuk-jelöltet azonosítottak az Androméda-galaxisban.

Aktív Dione?

Aktív Dione?Egy új tanulmány szerint a Szaturnusz holdjának kérge alatt akár folyékony óceán is húzódhat(ott).

Új kráterek a Marson

Új kráterek a MarsonA NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) szondájának méréseiből megbecsülték, évente mennyi új becsapódási kráter keletkezik a bolygó felszínén.

Kepler: ez már a vég?

Kepler: ez már a vég?Az exobolygó-kutató amerikai űrtávcső második elromlott lendkereke lehetetlenné teszi a pontos térbeli irány beállítását. A NASA még nem adta fel, de félő, hogy a sikeres űreszköz már nem tudja folytatni eredeti munkáját.

GYORSHÍR: „Megvakult” a Herschel

GYORSHÍR: „Megvakult” a HerschelAhogy várható volt, elfogyott az európai infravörös űrteleszkóp detektorait hűtő anyag. A Herschel közel három és fél év aktív működés után befejezte űrcsillagászati pályafutását.

17,7 milliárd dollár

17,7 milliárd dollárEkkora összeget tartalmaz a NASA 2014-re szóló költségvetésének tervezete. Mit szeretnének, és mit lehet ebből megvalósítani? Kisbolygó-befogási projekt indulhat?

Sötét anyag vagy nem?

Sötét anyag vagy nem?A Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén dolgozó AMS berendezés most közölt első eredményei még nem tekinthetők végleges válasznak, de nagyon biztatóak.

Indulhat a plutóniumgyártás Amerikában

Indulhat a plutóniumgyártás AmerikábanA távolba szánt űrszondák elektromos energiatermelését szolgáló radioaktív termoelektromos generátorokba való plutónium-238-at ismét elkezdhetik előállítani az Egyesült Államokban. A technika készen áll, pénz még kell.

A Nap „farka”

A Nap „farka”A helioszféra határvidékéről érkező semleges hidrogénatomok eloszlását mérő amerikai IBEX műhold adataiból úgy tűnik, hogy a Nap csóvát húz maga után, ahogy mozog a csillagközi térben.

Pingvin és tojás

Pingvin és tojásVannak, akik némi fantáziával ezt képzelik bele a Hubble-űrtávcső képén látható kölcsönható galaxispárba.

Nagyobbak lehetnek a Kepler bolygói

Nagyobbak lehetnek a Kepler bolygóiEgy friss tanulmány szerint kicsit alábecsülték a Kepler-űrtávcső által megfigyelt csillagok, így a körülöttük keringő fedési exobolygók méretét is.

A Hubble „jól van”

A Hubble „jól van”Négy évvel az utolsó javítás után a legendás űrteleszkóp rendben, komolyabb hibák nélkül teszi a dolgát.

A Titan térképe

A Titan térképeA Cassini radaros mérései – és egy nagy adag becslés – alapján elkészítették a Szaturnusz legnagyobb holdjának globális domborzati térképét.

Meteorok a Szaturnusz gyűrűinél

Meteorok a Szaturnusz gyűrűinélA Cassini-űrszonda felvételei jelentik az első közvetlen bizonyítékot, hogy az óriásbolygó gyűrűibe időnként „beleszaladnak” a meteorok.

Csillaggyár 13 milliárd évvel ezelőttről

Csillaggyár 13 milliárd évvel ezelőttrőlA Herschel-űrtávcsővel felfedezett távoli galaxisban több mint kétezerszer gyorsabban fejlődtek a csillagok, mint most a mi Tejútrendszerünkben.

Két új amerikai űrcsillagászati eszköz 2017-re

Két új amerikai űrcsillagászati eszköz 2017-reA NASA asztrofizikai célú Explorer programjában 2017-es indításra most kiválasztott TESS exobolygókat keres, az űrállomásra kerülő NICER pedig az égi röntgenforrások változékonyságát méri majd.

Föld, üstökössel

Föld, üstökösselA STEREO-B űrszonda március közepén készült felvételén egyszerre látszik a napkorona egy részlete, a hatalmas csóvával rendelkező PANSTARSS üstökös, és bolygónk fényes foltja is.

Az űrtávcső földi haszna

Az űrtávcső földi hasznaMég egy darabig nem is repül a következő óriás űrteleszkóp, a James Webb-űrtávcső, de a – meglehetősen elhúzódó – fejlesztése és építése már eddig is vezetett olyan technológiai újításokhoz, amelyek jobbá tehetik életünket a Földön.