Távoli világok kutatói Cikkek: 421 - 440

Több plutónium

Több plutóniumAz Egyesült Államokban növelik a plutónium űrkutatási célra történő termelésének tempóját, ami jó hír a bolygóközi küldetések tervezőinek.

Galaxiskarambol

GalaxiskarambolLélegzetelállító kép egy ütköző galaxispárosról, a Hubble-űrteleszkóptól.

Elmaradó csillagkeletkezés

Elmaradó csillagkeletkezésA galaxisok folyamatosan ütköznek egymással, de néha ez a találkozás a kárukra válik. Most a csillagászok alaposan a dolgok mélyére ástak.

Holdig érő légkör

Holdig érő légkörNincs egységesen elfogadott szakmai álláspont arról, meddig tart a Föld légköre. Egy új kutatás eredménye szerint nagyobb, mint gondoltuk.

SPHEREx

SPHERExA NASA a korai világegyetemet és az élet eredetét vizsgálja a közeli infravörösben dolgozó új űrszondájával, amelynek indítását 2023-ra tervezik.

Megvan a kisbolygópor

Megvan a kisbolygóporSikeresen mintát vett a Ryugu kisbolygó felszíni anyagából a japán Hayabusa-2 űrszonda.

E heti „kisbolygóbányászat”

E heti „kisbolygóbányászat”A japán Hayabusa-2 űrszonda egy apró lövedékkel meg fogja célozni a Ryugu nevű aszteroida felszínét, majd a lövedék becsapódása következtében felszálló törmeléket össze is fogja gyűjteni.

JUICE: kicsinyített antenna a süketszobában

JUICE: kicsinyített antenna a süketszobábanAz ESTEC-ben a Jupiterhez 2022-ben indítandó európai űrszonda radarantennájának 1:18 méretarányú modelljét vizsgálták.

Lapított hóember

Lapított hóemberA New Horizons újonnan beérkezett adatai alapján máris jelentősen módosult a kép, amit a január 1-jén meglátogatott távoli kisbolygó, az Ultima Thule alakjáról gondolnak a kutatók.

Még hidegebb éjjel a Hold túloldala

Még hidegebb éjjel a Hold túloldalaA kínai Csang'e-4 leszállóegység és a holdjáró is sikeresen átvészelte az első éjszakáját. A Hold túlsó oldalán hidegebb van, mint az innensőn.

A harmadik éjszaka a Holdon

A harmadik éjszaka a HoldonA kínai Csang'e-4 leszállóegység állomáshelyén harmadszor ment le a nap. A Jütu-2 holdjáró már elérte eredetileg tervezett minimális élettartamát.

Az üstökösmag alakja

Az üstökösmag alakjaA Csurjumov–Geraszimenko-üstökös magjának kialakításában fontos szerepet játszott a mechanikai feszültség.

Elindult a fúrás a Marson

Elindult a fúrás a MarsonMegkezdte a munkát az InSight űrszonda egyik fő műszere, amellyel akár 3–5 méteres mélységig is lefúrhatnak majd a bolygó felszíne alá.

Segítsen az ESA-nak!

Segítsen az ESA-nak!Ön szerint melyek azok a nagy tudományos kérdések, amelyekre a 2050-ig tervezendő űrküldetéseknek választ kellene adniuk? Most elmondhatja!

Hold a holdból

Hold a holdbólA csillagászok csak úgy hívják, hogy „a hold, ami nem is kellene, hogy ott legyen.”

A Bennu felszíne

A Bennu felszíneA NASA OSIRIS-REx szondája csak jövőre vesz mintát a Bennu kisbolygóból. Nem is baj, mert a sziklás felszínen az alkalmas terület kiválasztása nehéznek ígérkezik.

M105 – az Oroszlán szívében

M105 – az Oroszlán szívébenA Charles Messier híres katalógusához utólag hozzáadott 105-ös számú objektum nem is olyan unalmas, mint amilyennek elsőre látszik.

Nem csak egymást látják

Nem csak egymást látjákEgymást már korábban lefényképezték a kínai űreszközök a Hold túlsó oldalán, nemrég az amerikai LRO is megörökítette őket.

Nem mindig volt gyűrűje a Szaturnusznak

Nem mindig volt gyűrűje a SzaturnusznakA Cassini nagy fináléjának kockázatos manővere közben végzett mérések alapján pontosan meg tudták határozni a gyűrűrendszer tömegét.

Melyik lesz a következő űrobszervatórium?

Melyik lesz a következő űrobszervatórium?Természetesen a James Webb-űrtávcső. Amelyet talán a WFIRST követhet. De mi következik azután?