Távoli világok kutatói Cikkek: 561 - 580

Privatizálnák a Spitzert

Privatizálnák a SpitzertA NASA csak 2019-ig finanszírozza infravörös űrtávcsöve küldetését. A műszer azonban még működik – érdemes továbbadni valakinek.

2019-re csúszik a JWST startja

2019-re csúszik a JWST startjaA régóta várt James Webb-űrtávcső indítási dátuma 2018 októberéről 2019. március–június közöttire módosult. Az ok az berendezések integrációjának elhúzódása.

Tizennégy név

Tizennégy névMegszülettek az első hivatalos nevek a Plútó felszínén. Egyelőre mindössze tizennégy, de ne legyünk telhetetlenek! De miért kellett erre két évig várnunk?

Eljött a vég

Eljött a végMa belép a Szaturnusz légkörébe és megsemmisül az 1997-ben indított, az óriásbolygó körül 2004 óta keringő Cassini-űrszonda.

Egy napkitörés nyomában

Egy napkitörés nyomábanA kutatók meg akarták ismerni egy üstökös hatását a Marsra. Ehelyett valami egész mást, legalább olyan izgalmasat találtak.

Késhet a JWST startja

Késhet a JWST startjaHónapokat csúszhat a start, de ezúttal nem műszaki vagy anyagi okokból, hanem a kouroui űrközpontban várható csúcsforgalom miatt.

Felhőlesen a Marson

Felhőlesen a MarsonAz öt éve a Marson dolgozó amerikai Curiosity rover eddigi legjobb felhőképeit küldte haza.

Csúszik a SpaceX Mars-programja

Csúszik a SpaceX Mars-programjaA sejtéseket hivatalosan is megerősítve, Elon Musk cége tájékoztatta a NASA-t, hogy a kereskedelmi alapon szerveződő Mars-program eddigi dátumai túl optimisták voltak.

Két égitest egy „áráért”?

Két égitest egy „áráért”?A New Horizons szonda következő célpontja a Kuiper-övben még izgalmasabb lehet, mint eddig hitték.

Az óriásbolygókhoz a 30-as években?

Az óriásbolygókhoz a 30-as években?A NASA közelmúltban készült tanulmánya az Uránuszhoz és a Neptunuszhoz indítandó küldetések lehetőségét is tárgyalja.

Óraműves rover a Vénuszra?

Óraműves rover a Vénuszra?Ahol az elektronika a forróság miatt csődöt mond, ott érdemes egy hagyományos, mechanikus szerkezettel próbálkozni.

Helyükre kerültek a TESS kamerái

Helyükre kerültek a TESS kameráiMérföldkövéhez érkezett a 2018-ban újabb exobolygók keresésére induló TESS műhold építése: felszerelték a műhold testére a négy kamerát.

Az OSIRIS-REx látogatása

Az OSIRIS-REx látogatásaEgy gravitációs lendítő manőver erejéig visszatért a Bennu kisbolygó felé indított amerikai űrszonda.

Nukleáris energiaforrások űreszközökön

Nukleáris energiaforrások űreszközökönBemutatjuk a Magyar Nukleáris Társaságnak az űrkutatás nukleáris energiaforrásairól készített infografikáját.

A Titán légkörének kémiája

A Titán légkörének kémiájaMeglepő felfedezést tettek a Cassini mérései alapján: bonyolult szerves vegyületek építőkövéül szolgáló molekulákat találtak a Titán légkörében.

Kis lépés a csillagok felé

Kis lépés a csillagok feléAlacsony Föld körüli pályára állt a világ legkisebb műholdja. Nem is egy, hanem rögtön hat femtoműhold. Ez a Breakthrough Starshot projekt csillagközi űrutazásának első lépése.

Szökevény csillagok

Szökevény csillagokA Gaia adatait elemző csillagászok neurális hálózatot használva hat szökevény csillagot találtak a Tejútrendszerben.

Bemutatkozik a JUICE

Bemutatkozik a JUICEMég öt év van a startig és több mint egy évtized a Jupiterhez való megérkezésig, de már javában folynak az európai bolygókutató űrszonda előkészületei.

Az ESA újabb tudományos programjai

Az ESA újabb tudományos programjaiSzabad jelzést kapott a gravitációs hullámokat kutató küldetés, folytatódik az exobolygókat kereső szonda fejlesztése.

Kisbolygóbefogás: törölve

Kisbolygóbefogás: törölveA NASA törölte a földközeli kisbolygót vagy annak egy darabját befogó és Hold körüli pályára vontató szonda tervét.