Távoli világok kutatói Cikkek: 161 - 180

Ragyogó galaktikus sugarak

Ragyogó galaktikus sugarakFénysugarak és sötét sávok váltakozása az IC 5063 jelű galaxis szemünk elől rejtett, aktív magjából.

Lucy: a hiba nem akadály

Lucy: a hiba nem akadályA NASA úton levő kisbolygókutató űrszondájának nem teljesen kinyílt napelemei ellenére a program végrehajtása nincs veszélyben.

Tükröm, tükröm...

Tükröm, tükröm...Egy porszemcse méretű, váratlanul nagy mikormeteoroid találta el májusban a James Webb-űrtávcső főtükrének egyik szegmensét.

JUICE: az utolsó tesztek

JUICE: az utolsó tesztekA Jupiterhez és jeges holdjaihoz küldendő európai űrszonda jövő áprilisban indulhat. Jól haladnak a tesztek.

Készülő nóvakitörés

Készülő nóvakitörésA csillagászok először figyelték meg a nóvakitörés előjelét, egy fehér törpén bekövetkező röntgenvillanást.

A JWST parallaxisa

A JWST parallaxisaA végleges működési helyét elért James Webb-űrtávcső segítségével látványosan szemléltethető a parallaxis jelensége.

A naprendszerkutatás távlatai

A naprendszerkutatás távlataiTalajminta a Marsról, küldetés az Uránuszhoz és leszállás az Enceladusra – többek közt ezek szerepelnek a Nemzeti Akadémiák évtizedes bolygókutatási áttekintő tanulmányában.

A Holdra sem mennek az oroszokkal

A Holdra sem mennek az oroszokkalAz ESA égi kísérőnk űrszondás kutatásában is megszakítja együttműködését az oroszokkal.

Jobb későn, mint soha

Jobb későn, mint sohaA NASA 50 év elteltével elérkezettnek látta az időt arra, hogy kinyissák az Apollo-programban gyűjtött mintákat tartalmazó utolsó ládát.

Folyik vagy nem? – II.

Folyik vagy nem? – II.Nem szűnik a tudományos vita a folyékony marsi víz létezését alátámasztani látszó mérések értelmezéséről. Cikkünk első részében egy ellenvéleményt mutattunk be, most egy mellette szóló eredmény kerül sorra.

Harc egy űrteleszkópért

Harc egy űrteleszkópértAz oroszok által Ukrajna ellen indított háború kiváltotta szankciók egyik első tudományos áldozata volt a német eROSITA röntgentávcső a Szpektr-RG orosz csillagászati szondán.

Dél-Korea nem megy az Apophishoz

Dél-Korea nem megy az ApophishozAz ázsiai országban elvetették egy űrszonda tervét, amely 2029-ben látogatta volna meg a nevezetes, a Földhöz igen közel kerülő kisbolygót.

Psyche: csak szeptemberben

Psyche: csak szeptemberbenA NASA Psyche kisbolygókutató szondájának indítása augusztus 1-jéről szeptember végére csúszik.

Exobolygó-modellezés

Exobolygó-modellezésA Földet mintául használva úgy próbálnak képet alkotni a kőzetes exobolygókról, hogy a felvételek nem alkalmasak azok felbontására.

Napfogyatkozás a Marson

Napfogyatkozás a MarsonA Perseverance Mastcam-Z kamerájának videófelvételén minden korábbinál részletesebben követhető a Phobos átvonulása a napkorong előtt.

Az űrhajózás vége

Az űrhajózás végeVajon a mesterséges intelligencia fejlődése végleg háttérbe szoríthatja az embert a világűr meghódításában? A brit királyi csillagász és amerikai szerzőtársa szerint igen.

Hangok a Marson

Hangok a MarsonA Marson többnyire csend van, amelyet elsősorban a Perseverance működése tör meg. A rögzített hangokat most elemezték a szakemberek.

A Ryugu eredete

A Ryugu eredeteMég nem ért véget a Hayabusa–2 anyagmintáinak vizsgálata, de máris fontos, a Ryugu kisbolygó múltjára vonatkozó hipotézis született.

Rosalind Franklin: technikailag startra kész, de...

Rosalind Franklin: technikailag startra kész, de...Az ExoMars program idén indítani tervezett marsjárója elkészült ugyan, de az orosz együttműködés felfüggesztése miatt mégsem tud most útnak indulni.

Folyik vagy nem? – I.

Folyik vagy nem? – I.Nem szűnik a tudományos vita a folyékony marsi víz létezését alátámasztani látszó mérések értelmezéséről. Cikkünk első részében egy ellenvéleményt, a második részben mellette szóló eredményt mutatunk be.