Távoli világok kutatói Cikkek: 61 - 80

Réteges Bennu

Réteges BennuA kisebb aszteroidákat úgynevezett törmelékhalmoknak tartják, de a Bennu tüzetesebb vizsgálata szerint a helyzet ennél bonyolultabb.

Készülődés az OSIRIS-REx érkezésére

Készülődés az OSIRIS-REx érkezéséreA NASA ejtőernyős teszttel gyakorlatozott a kisbolygó-mintahozó szonda tartályának szeptember vége felé esedékes visszatérése előtt.

Európai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)

Európai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)Sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

A Mars tengelyforgásáról

A Mars tengelyforgásárólA tavaly decemberig működő InSight szonda méréseit elemezve új felfedezéseket tettek a Mars tengelyforgására és a forgástengely ingadozására vonatkozóan.

FRISSÍTVE: A Luna-25 is kudarc...

FRISSÍTVE: A Luna-25 is kudarc...CIKKÜNK FRISSÜLT! Közel fél évszázadnyi kihagyás után próbálkozik Moszkva újból (automata) holdraszállással, de Oroszország most először. A cél a déli pólusvidék volt, de most már hivatalos, hogy a leszállás nem sikerült!

Újra itt a STEREO-A

Újra itt a STEREO-ATizenhét évvel az indítása után először újra a Föld közelében a NASA még most is működő napkutató űrszondája.

Örvények a Jupiter magnetopauzájában

Örvények a Jupiter magnetopauzájábanAmerikai kutatók óriási, örvénylő hullámokat találtak a Jupiter magnetoszférájának peremén.

Szerves anyagok a Jezero-kráterben

Szerves anyagok a Jezero-kráterbenA Perseverance marsjáró mérései is alátámasztják, hogy létezhetnek szerves anyagok a Marson, de ezek geokémai folyamatokban is létrejöhettek.

Zavar az égből

Zavar az égbőlNem csak a látható fény tartományában dolgozó, de a rádiócsillagászokat is zavarják az alacsony pályás műholdseregek.

India ismét a Holdra tart

India ismét a Holdra tartElindult a Csándráján-3 űrszonda, a cél a sima leszállás a Hold déli pólusvidékén.

SLIM és XRISM

SLIM és XRISMA rövidítések az idei második japán holdraszállási kísérletet, valamint egy röntgencsillagászati űrtávcsövet takarják, amelyek egyszerre, egy H-2A rakétával indultak.

Ázsiai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)

Ázsiai mozaik – 2023. augusztus (2. rész)India és a Hold, minden mennyiségben. Folytassuk e havi beszámolónkat a Csándráján-3 szondával kapcsolatos legújabb információkkal.

Bajban a holdi atomreaktorok

Bajban a holdi atomreaktorokA holdi atomreaktorok fejlesztői kérik a NASA-t, hogy a pénzügyi nehézségek és a prioritások változása ellenére folytathassák a munkát.

Akár már szerdán landolhat...

Akár már szerdán landolhat......az indiai Csándráján-3 holdszonda. A Luna-25 kudarca után rajtuk a világ szeme.

A Neptunusz felhői és a napciklus

A Neptunusz felhői és a napciklusEgy friss tanulmány szerint központi csillagunk 11 éves aktivitási ciklusa hatással lehet arra, hogy mennyi a felhő a Naprendszer legkülső nagybolygóján.

Luna-25: orosz űrszonda tart a Holdra

Luna-25: orosz űrszonda tart a Holdra1976 óta először szeretnének visszatérni a Hold felszínére az orosz űrkutatók.

Ibolyántúli Mars

Ibolyántúli MarsA NASA MAVEN űrszondája látványos felvételeket készített az ibolyántúli tartományban a vörös bolygóról.

Euclid: megérkezés a Lagrange-ponthoz

Euclid: megérkezés a Lagrange-ponthozJúlius első napján indult, a hónap végére meg is érkezett majdani állomáshelyére az ESA űrtávcsöve.

Apollo-11: egy filmfelvétel átalakulása felszínmodellé

Apollo-11: egy filmfelvétel átalakulása felszínmodelléBár eredetileg csak a küldetés utólagos kiértékeléséhez akarták felhasználni, az Apollo-11 holdraszállása során készült filmfelvétel új életre kelt.

Hivatalos: a Janus jegelve

Hivatalos: a Janus jegelveA NASA egyelőre nem foglalkozik tovább a kis kettős űrszondával, miután a lehetséges kisbolygócélpontok a nagyobb Psyche szonda startjának 14 hónapos késése miatt elérhetetlenné váltak.