Távoli világok kutatói Cikkek: 1261 - 1280

Születőfélben a Plútó-szonda

Születőfélben a Plútó-szondaÉvtizedek óta tervezték, de nem volt rá pénz. Hol elfogadták, hol törölték a programját. Mára azonban már szinte biztos, hogy elindul. A New Horizons – Pluto-Kuiper Express űrszonda építése befejeződött, jelenleg a tesztelések folynak.

Az Enceladus

Az EnceladusA Cassininak talán még a Titannál is látványosabb – és legalább olyan titokzatos – célpontja volt a napokban, az Enceladus.

Hyperion: a jégszivacs

Hyperion: a jégszivacsA Cassini folytatja útját a Szaturnusz holdjai és gyűrűi között. Legutolsó fotótémája a Hyperion hold volt.

40 éve repült a Mariner-4

40 éve repült a Mariner-4A Mariner–4 40 éve (1965. július 14-én) repült el a Mars mellett és elsőként készített felvételeket a vörös bolygó felszínéről. A Föld nevű bolygó lakói első alkalommal vethettek közeli pillantást a Marsra.

Úton a legújabb röntgencsillagászati hold

Úton a legújabb röntgencsillagászati holdA rossz idő miatt többszöri halasztás után, hazai idő szerint ma hajnalban rendben startolt Japánból az Astro-E2 csillagászati műhold. A műhold sikeresen levállt a hordozórakétáról és első jeleit vette a santiagói követőállomás.

Titani tavak és felhők

Titani tavak és felhőkA Cassini szonda legutóbbi képein kettős felfedezés látható: a Titan egy feltételezett szénhidrogén tava és az azt tápláló felhők.

Deep Impact: megtörtént a nagy ütközés!

Deep Impact: megtörtént a nagy ütközés!Az amerikai Deep Impact szonda becsapódó egysége telibe találta a Tempel-1 üstökös magját.

Deep Impact: levált az anyaszondáról a „lövedék”

Deep Impact: levált az anyaszondáról a „lövedék”A NASA Deep Impact üstökösszondájánál megkezdődött a végső visszaszámlálás a Tempel-1 üstökössel való találkozásig. A menetrend szerinti időpontban önállósította magát a becsapódó egység!

Ébresztő, jön az üstökös-ütközés!

Ébresztő, jön az üstökös-ütközés!Közel egy évvel ezelőtti kikapcsolása után a NASA most felélesztette SWAS nevű csillagászati mesterséges holdját, hogy a Tempel-1 üstököst figyelhesse, amikor azt a Deep Impact szonda becsapódó egysége eléri.

A Cassiopeia A változó képe

A Cassiopeia A változó képeMiért változik látványosan egy 325 éve történt szupernóva-robbanás maradványa egy év alatt? A NASA Spitzer infravörös űrtávcsöve megadja a választ.

Nincs szerencséje a Szuzakunak

Nincs szerencséje a SzuzakunakA JAXA japán űrügynökség bejelentette, hogy a nemrég felbocsátott Szuzaku (Astro-E2) röntgencsillagászati hold fő műszere meghibásodott.

Bekövetkezett a Plútó trónfosztása

Bekövetkezett a Plútó trónfosztásaMegtörtént az, amire már régóta számítottak a szakemberek: a Plútónál nagyobb és távolabbi égitestet találtak a Naprendszerben. A felfedezéstől nemhogy 10-re emelkedett volna, inkább nyolcra csökken a nagybolygónak tekintett égitestek száma.

Csillagok „anyagcseréje”

Csillagok „anyagcseréje”A Mira Ceti kettőscsillag-rendszerben a fehér törpe komponens anyagot „lop” vörös óriás társától. A Chandra röntgenfelvételén mindez jól kivehető.

15 éve startolt a Gamma Obszervatórium

15 éve startolt a Gamma ObszervatóriumA két évig működő szovjet Gamma Obszervatórium a nagyenergiájú asztrofizika területén végzett méréseket.

A Deep Impact új célja

A Deep Impact új céljaAz amerikai Discovery űrprogram Deep Impact szondája a legújabb tervek szerint további üstököst vizsgálhat.

Újabb fotók a Nagy Becsapódásról!

Újabb fotók a Nagy Becsapódásról!Sorra jelennek meg a felvételek a Deep Impact "lövedékének" becsapódásáról...

Deep Impact: az első kép a becsapódó egység kamerájától

Deep Impact: az első kép a becsapódó egység kamerájátólMiután sikeresen „önálló életre kelt” a NASA Deep Impact üstökösszondájáról levált becsapódó egység, saját kamerájával is felvételt készített a Tempel-1 üstökösről. A becsapódás hazai idő szerint holnap (hétfőn) reggel 8 óra előtt pár perccel várható.

Startra kész az Astro-E2

Startra kész az Astro-E2Az új japán röntgencsillagászati mesterséges holdat indító M-V rakéta Ucsinourából startol majd. Az indítási ablak július 6-án „nyílik”.

Exo-Kuiper-övet fényképezett a Hubble

Exo-Kuiper-övet fényképezett a HubbleA Hubble-űrtávcső segítségével lefényképezték egy közeli csillag, a Fomalhaut körül található törmelékgyűrűt, amely eltorzított szerkezetét láthatatlan kísérők, bolygók alakítják.

A Rosetta is a Deep Impact célpontját figyeli

A Rosetta is a Deep Impact célpontját figyeliAz európai üstököskutató szonda kedvező helyzetben lesz akkor, amikor az amerikai Deep Impact „megbolygatja” a Tempel-1 üstökös magját.