Távoli világok kutatói Cikkek: 1321 - 1340

PROGRAMAJÁNLÓ: Élőhelyek a Naprendszerben

A Földön kívüli élet kereséséhez a Naprendszer égitesteit is érdemes célba venni. Van is már néhány ígéretes jelölt: a Mars bolygó mellett a Jupiter holdja, az Europa és a Szaturnusz kísérője, a Titan jöhet szóba.

Leszállás a Titanon: Viharos ereszkedés után sárba pottyanva...

Leszállás a Titanon: Viharos ereszkedés után sárba pottyanva...Tovább folyik az európai Huygens ereszkedési és landolási adatainak kiértékelése. A legújabb információk szerint a leszállószonda a légkör felső rétegeiben szinte hánykolódott, majd “sárban” szállt le. Közben elkészült a leszállási térség hamis színes domborzati képe is.

A Swift első eredményei

A Swift első eredményeiA NASA gammakitörés-kutató és nagyenergiájú csillagászati mesterséges holdja november végén indult, s azóta megszülettek az első eredményei illetve képei.

Egy éve a Marson

Egy éve a MarsonEgy évvel ezelőtt landolt a Spirit amerikai marsjáró a vörös bolygón, amelyet 20 nap múlva az Opportunity követett. A két küldetés az űrkutatás egyik legnagyobb sikertörténete, amelyből most a leglátványosabb képeket mutatjuk be.

Megint a Hubble-javításról

Megint a Hubble-javításrólElkészült egy jelentés, amelynek nyomán ismét feléledt a vita a Hubble-űrtávcső sorsáról.

Marscsatornák márpedig nincsenek: 40 éve repült a Mariner 4

Marscsatornák márpedig nincsenek: 40 éve repült a Mariner 4Manapság a Mars az amerikai Spirit és Opportunity, valamint az európai Mars Express szondák munkája révén a bolygókutatás homlokterében áll. Furcsa, de 40 évvel ezelőtt még sokan azt gondolták, hogy a földiéhez hasonló Élet létezhet rajta. A bizonyítékért először a Mariner-4-et küldték tervezői.

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (1. rész)

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (1. rész)A Holdra telepítendő csillagászati megfigyelőállomás újra és újra felbukkanó érdekes elképzelés.

Úton a gammakitörés-vadász

Úton a gammakitörés-vadászElindult a NASA Swift nevű új csillagászati mesterséges holdja, amely két évig gamma-felvillanásokat fog megfigyelni.

Visszafordul az Opportunity!

Visszafordul az Opportunity!A Spirit furcsa szemcsézetű kőzeteket elemez a Columbia-hegynél. Eközben az Opportunity visszafordul, mivel az eredeti útvonalon nem jut ki a kráterből.

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (1. rész)

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (1. rész)Beszélgetés Bálint Tiborral, a JPL munkatársával.

Ami egy szupernóvából 823 év után maradt

Ami egy szupernóvából 823 év után maradtA NASA Chandra röntgencsillagászati mesterséges holdjával hosszú expozíciós idejű felvételt készítettek a 3C58 jelű szupernóva-maradványról.

Elindult a Deep Impact üstökösszonda

Elindult a Deep Impact üstökösszondaJanuár 12-én startolt a NASA Deep Impact szondája, amely fél év múlva „megfúrja” a Tempel 1 üstökös magját. Egyelőre majdnem minden jól működik...

Leszállás a Titanon: Még hat nap

Leszállás a Titanon: Még hat napCikksorozatunk mai részében röviden bemutatjuk a leszállószondát, megtudjuk, hogy ki volt a névadó, valamint, hogy hogyan lett Huygensből Hughes...

BUÉK! 2004: a marsi víz éve

BUÉK! 2004: a marsi víz éveA Science, a világ egyik legrangosabb tudományos fóruma minden évben elkészíti azt a listát, amelyben a 10 legfontosabbnak ítélt eredményt gyűjti össze. Az idei "mezőny" különösen erős volt, de végül az egész évben hangyaszorgalommal dolgozó, egyelőre elnyűhetetlen amerikai marsjárók felfedezései végeztek az első helyen.

Születő bolygórendszerek lencsevégen

Születő bolygórendszerek lencsevégenA NASA két nagy űrobszervatóriumával a Naphoz hasonló csillagok körüli por- és törmelékkorongokat vizsgáltak.

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (2. rész)

Nemzetközi Holdi Obszervatórium (2. rész)Kétrészes sorozatunk végén a Hold déli pólusának környékére telepítendő csillagászati obszervatórium terveiről számolunk be.

A Swift indítása képekben

A Swift indítása képekbenA gamma-kitörések nyomában járó műhold indításáról lenyűgöző felvételek készültek.

Szaturnusz-portré három holddal

Szaturnusz-portré három holddalA Cassini friss felvételén a gyűrűk és bolygó "miniatűr naprendszerének" három tagja együtt látható.

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (2. rész)

A Mars és a külső bolygók vizsgálatának jövője (2. rész)Folytatjuk beszélgetésünket Bálint Tiborral, a NASA JPL magyar származású mérnökével, ezúttal a tervezett Mars- és Jupiter-szondákról.

A Voyager-1 űrszonda a helioszféra határvidékén

A Voyager-1 űrszonda a helioszféra határvidékénMit tapasztaltak a KFKI RMKI kutatói a nagyenergiájú ionokkal kapcsolatban a Naprendszer peremén?