Távoli világok kutatói Cikkek: 1341 - 1360

Két új Szaturnusz-holdacska

Két új Szaturnusz-holdacskaA gyűrűs bolygó körül keringő Cassini szonda nem tétlenkedik: két új holdat fedezett fel, amelyek kb. 3 ill. 4 kilométer átmérőjűek.

30 év után űrszonda indult a Merkúrhoz

30 év után űrszonda indult a MerkúrhozAugusztus 3-án hajnalban elindult a NASA Messenger űrszondája a Naprendszer legbelső bolygójához, a Merkúrhoz. 30 éve ez lesz az első látogatás az égitestnél.

Új exobolygó a láthatáron

Új exobolygó a láthatáronÚj exobolygót sikerült felfedezni a texasi Hobby-Eberly távcső segítségével.

Csillagközi űrszondák (4. rész)
Voyager Csillagközi Küldetés

Csillagközi űrszondák (4. rész)<br>Voyager Csillagközi KüldetésMiután a Voyager-1 távozott a Naprendszerből, a Voyager-2 folytatta útját. Vizsgálta az Uránuszt, a Neptunuszt, majd elhagyta az óriásbolygókat. A Voyager-ikrekről szóló sorozat befejező részében arról lesz szó, mit is csinál a két szonda napjainkban.

Csillagközi űrszondák (2. rész)
Mérések a Szaturnusznál

Csillagközi űrszondák (2. rész)<br>Mérések a SzaturnusználA Pioneer-11- és Voyager-szondákról szóló sorozat második részében az űrszondák egy igen fontos állomására, a Szaturnusz környékén végzett tevékenységükre térünk ki kicsit bővebben.

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble látta

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble láttaAz űrteleszkóp felvételeiből látványos képet állítottak össze a Tejútrendszer „szomszédjának”, a Nagy Magellán-felhőnek egyik, aktív csillagkeletkezéssel jellemezhető vidékéről.

Pályára állt a Szaturnusz körül a Cassini

Pályára állt a Szaturnusz körül a CassiniHazai idő szerint 6.12-kor minden idők legdrágább bolygókutató szondája befejezte 96 perces fékezését, s pályára állt a hatalmas gyűrűrendszerrel övezett gázóriás körül.

Vulkánmegfigyelés a magasból

Vulkánmegfigyelés a magasbólA NASA egyik földmegfigyelő mesterséges holdján működő program automatikusan észlelte, hogy egy vulkán működésbe kezdett. Az alkalmazott módszernek nagy jövője lehet az űrkutatásban.

Egy szupernóva-maradvány a Tejútrendszerben

Egy szupernóva-maradvány a TejútrendszerbenA NASA Chandra röntgencsillagászati holdjával egy régmúlt látványos égi jelenség - még mindig látványos - maradványát vizsgálták.

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körül

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körülA Spitzer Űrtávcső szerves anyagokra bukkant távoli, fiatal csillagok körüli porkorongokban. Ezek minden bizonnyal születő bolygórendszerek helyszínei.

Bajban a Hubble egyik műszere

Bajban a Hubble egyik műszereA Hubble Űrtávcső négy fő műszerének egyike, a képalkotó spektrográf (STIS) egy hete meghibásodott.

India csillagászati műholdat indít

India csillagászati műholdat indítIndia 2007-ben csillagászati műholdat kíván pályára állítani – jelentette Új-Delhiből az AFP hírügynökség.

Útra kész a MESSENGER

Útra kész a MESSENGERUtoljára mintegy harminc éve jártunk bolygórendszerünk Naphoz legközelebbi tagjánál, a Merkúrnál. Hamarosan új űrszonda indul útnak, amely egy alig ismert, különös világ titkait tárja majd fel.

Csillagközi űrszondák (3. rész)
Mi van az óriásbolygókon túl?

Csillagközi űrszondák (3. rész)<br>Mi van az óriásbolygókon túl?A Szaturnusz vizsgálatát befejezve a Voyager-1 „kilökődött” a Naprendszer fősíkjából, és a Voyager-2 megkezdte útját az Uránusz és a Neptunusz felé. Azután egy új, időben hosszabb korszak kezdődött az űrszondák számára. A korábbi bolygókutató szondák (Pioneer-10,-11, Voyager-1,-2) ettől kezdve a bolygóközi teret vizsgálták.

Csillagközi űrszondák (1. rész)
175 évenként csak egyszer

Csillagközi űrszondák (1. rész)<br>175 évenként csak egyszerA Szaturnusz-rendszert vizsgáló Cassini űrszonda az úttörő Pioneer-11 és a méltán híres Voyager-ikrek utazását idézi fel bennünk. Milyen eredményeket értek el a gyűrűs bolygót korábban vizsgáló bolygókutató szondák és mi most a feladatuk? Négyrészes sorozatunk ezekre a kérdésekre próbál válaszolni. Az első részben az űrszondák születését, indítását és Szaturnuszig való utazásukat tekintjük át.

Szaturnusz: újabb képek és az első tudományos eredmények

Szaturnusz: újabb képek és az első tudományos eredményekA sikeres pályára állás napján 61 felvétel érkezett a gyűrűrendszerről, amelyben igen finom és vékony részletek, valamint eddig soha nem látott, különleges jelenségek figyelhetők meg.

Célegyenesben a Cassini

Célegyenesben a CassiniHét évig tartó hosszú útjának végén, ma hajnalban sikeresen pályára állt a Cassini-Huygens űrszonda-páros a Szaturnusz körül!

Érdemes volt várni

Érdemes volt várniA Cassini még csak az első „ujjgyakorlaton” jutott túl, amikor a Szaturnuszhoz vezető úton rápillantott a Phoebe-re, de az izgalom máris tetőfokára hágott. Van is miért: a szonda által küldött képek csodaszépek és beszédesek.

Már csak egy nap…

Már csak egy nap…A Cassini-Huygens amerikai-európai űrszondapáros holnap elhalad a Phoebe nevű Szaturnusz-hold mellett.

Sárkány, kutya és egy ferde H betű a Titanon: elkészült a hold eddigi legrészletesebb térképeElkészült a Szaturnusz legnagyobb holdjának, a Titannak az eddigi legrészletesebb térképe. A légköre által eddig eltakart felszín lassan felfedi titkait. S már csak hetek kérdése, hogy a Cassini űrszonda Szaturnusz körüli pályára álljon. Egyre inkább úgy tűnik, a nyár űrkutatási szenzációja a gyűrűs bolygó kutatása lesz.