Távoli világok kutatói Cikkek: 1041 - 1060

Távolsági rekorder gamma-kitörés

Távolsági rekorder gamma-kitörésA NASA Swift műholdjával április 23-án felfedezett kitörés fénye akkor indult, amikor a világegyetem még csak 630 millió éves volt.

Herschel és Planck: start május elején

Herschel és Planck: start május elejénAz ESA új startdátumot jelölt ki a két nagy európai űrobszervatórium számára. Az Ariane-5 rakéta május 6-án indulhat Kourouból.

Hubble-kép közkívánatra

Hubble-kép közkívánatraA Hubble-űrtávcső elkészítette azt a felvételt, amelynek célpontját februárban az internetes szavazók választhatták ki.

Portré a Deimosról

Portré a DeimosrólA Mars két holdja közül a kisebbiket fotózta a bolygó körül keringő amerikai Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) űrszonda.

REJTVÉNY: Huygens, az űrszonda

REJTVÉNY: Huygens, az űrszondaA Christiaan Huygensről szóló rejtvénysorozatunkat mi mással is zárhatnánk, mint egy olyan kérdéssel, ami a tudósról elnevezett európai űrszondával és a Szaturnusz Titan holdjával kapcsolatos.

A Marshoz közelít a Dawn

A Marshoz közelít a DawnAz amerikai kisbolygókutató űrszonda magyar idő szerint holnap hajnalban repül el a Mars mellett, hogy lendületet vegyen további útjához.

MEGFEJTÉS: Huygens és a művészet

MEGFEJTÉS: Huygens és a művészetMa már tudjuk: a Titan légköre olyan sűrű, hogy a hold felszínén állva nem láthatnánk a csillagos égboltot és a Szaturnuszt, amely körül az égitest kering.

Hazafelé tart a Hayabusa

Hazafelé tart a HayabusaHosszú idő után újra beindították az Itokawa kisbolygónál járt japán űrszonda ionhajtóművét. A szonda mintahozó kapszulája 2010 júniusában érhet Földet.

REJTVÉNY: Huygens és a művészet

REJTVÉNY: Huygens és a művészetA 17. századi csillagász Szaturnusz-leírásai nyomot hagytak a tudományos igényű illusztrációk művészetében.

Hamarosan indulhat a Kepler

Hamarosan indulhat a KeplerA NASA március elején induló űrtávcsöve távoli csillagok körüli, akár a Földéhez hasonló méretű bolygókat keres majd.

Új élet küszöbén a Spitzer

Új élet küszöbén a SpitzerA NASA infravörös csillagászati űrteleszkópjából heteken belül elfogy a folyékony hélium hűtőközeg. Két műszer így nem működhet tovább, de lesznek a dolognak haszonélvezői is.

„Húsvéti tojás” a Hubble-űrtávcsőtől

„Húsvéti tojás” a Hubble-űrtávcsőtőlAz óriási méretű NGC 7049 egy népes galaxishalmaz legfényesebb tagja.

MEGFEJTÉS: Huygens, az űrszonda

MEGFEJTÉS: Huygens, az űrszondaRejtvényünkben két, közel három évtizedes különbséggel készült felvételt helyeztünk egymás mellé. Csak az egyiknek volt köze a Huygens-szondához.

Úton a Kepler-űrtávcső

Úton a Kepler-űrtávcsőEgy néhány százmilliárd csillagot tartalmazó galaxisban, mint a miénk, csak vannak még a Földhöz hasonló méretű bolygók! Az új amerikai űrtávcső hamarosan kiderítheti, hogy ez az állítás igaz-e.

MEGFEJTÉS: Köd a téli égbolton

MEGFEJTÉS: Köd a téli égboltonHuygens több mint 300 éves rajza és a Hubble-űrtávcső felvétele is az Orion-köd közepét ábrázolja.

REJTVÉNY: Köd a téli égbolton

REJTVÉNY: Köd a téli égbolton Huygenst talán még a Szaturnusznál vagy más bolygóknál is jobban érdekelte az égboltnak egy másik szelete.

Kivételes felvétel egy különös galaxisról

Kivételes felvétel egy különös galaxisrólA Coma galaxishalmaz, mely az éggömb északi felén, a Bereniké haja nevű csillagképben található, egyike a legközelebbi és legtöbb galaxist tartalmazó halmazoknak.

A Földhöz „hasonló” bolygó, a Naphoz hasonló csillag körül

A Földhöz „hasonló” bolygó, a Naphoz hasonló csillag körülA francia-európai COROT űrtávcsővel felfedezték az eddigi legkisebb exobolygót, amelynek átmérője csak kb. kétszer akkora, mint a Földé.

KÖNYVAJÁNLÓ: Christiaan Huygens - Jövő a múltban

KÖNYVAJÁNLÓ: Christiaan Huygens - Jövő a múltbanHuygens jóformán mindennel foglalkozott, és semmit sem publikált. „Mesék” a modern fizika egyik 17. századi megalapozójáról.

A Hubble-űrteleszkóp felvétele egy planetáris ködről

A Hubble-űrteleszkóp felvétele egy planetáris ködrőlAz NGC 2818 egyike a nyílthalmazokban található planetáris ködöknek Tejútrendszerünkben.