Távoli világok kutatói Cikkek: 781 - 800

New Horizons: célpont kerestetik

New Horizons: célpont kerestetikNo nem a Plútó és holdrendszere, ahová 2015 júliusában ér el az űrszonda – az már megvan. Utána viszont jó lenne meglátogatni valamit a Kuiper-övben. Még nem tudni, mit...

Megdőlni látszik a csillaghalmaz-keletkezési elmélet

Megdőlni látszik a csillaghalmaz-keletkezési elméletÚj űrcsillagászati mérések alapján ellentmondást találtak a csillaghalmazok elfogadott keletkezési elmélete és megfigyelési adatai között.

Felszín alatti tenger az Enceladuson

Felszín alatti tenger az EnceladusonA feltételezéshez újabb bizonyítékkal szolgáltak a Cassini-űrszondára a hold mellett való elhaladásai alkalmával végzett rádiómérések.

Széteső kisbolygó

Széteső kisbolygóA Hubble-űrtávcső „szeme láttára” szakadt szét a Naprendszer fő kisbolygóövében keringő egyik apró égitest.

Egymilliárd csillag nyomában

Egymilliárd csillag nyomábanTrupka Zoltán beszélgetése Szabados László csillagásszal, a decemberben indult Gaia asztrometriai űrszonda kapcsán.

Vízgőz a Ceres körül

Vízgőz a Ceres körülA Herschel infravörös űrtávcső adatai szerint a fő kisbolygóöv legnagyobb égitestjének felszínét vízmolekulák hagyják el, méghozzá feltehetően két nagyobb foltból.

PROGRAMAJÁNLÓ: A Rosetta űrszonda aktiválása

PROGRAMAJÁNLÓ: A Rosetta űrszonda aktiválása„Ébressze” a programban résztvevő magyar űrkutatókkal együtt a Rosetta üstökösszondát január 20-án délután, a Magyar Természettudományi Múzeumban!

Mi várható 2014-ben? (2. rész)

Mi várható 2014-ben? (2. rész)Leszállás egy üstökösmagon, két új szonda érkezése a Marshoz, új műholdak és űrszondák: ez (is) áll előttünk ebben az évben.

Elindult a Gaia

Elindult a GaiaPályára állt az Európai Űrügynökség (ESA) legújabb űrcsillagászati szondája, amelynek fő feladata a Tejútrendszer csillagainak minden eddiginél kiterjedtebb és pontosabb felmérése lesz.

Ősi barna törpék

Ősi barna törpékCsillagászok nemzetközi csoportja felfedezte a Tejútrendszer legöregebb barna törpéit.

Ötletek a jövőre

Ötletek a jövőreTucatnyi új, futurisztikus űrkutatási ötlet kidolgozását támogatja a NASA.

Valami villog a távoli Univerzumban, de micsoda?

Valami villog a távoli Univerzumban, de micsoda?Az Arecibo obszervatórium bejelentette, hogy korábbi észlelései között felfedezett egy igen rövid ideig tartó, fényes rádiófelvillanást, amely minden bizonnyal több milliárd fényévnyi távolságból származik.

Már látja a célt a Rosetta

Már látja a célt a RosettaAz európai üstököskutató űrszonda januári „felébresztése” óta először készített felvételt a Csurjumov–Geraszimenko-üstökösről.

A szuperföldek élettelen világok lehetnek

A szuperföldek élettelen világok lehetnekAhogy egyre több exobolygót fedeznek fel, majdnem úgy szaporodnak a rájuk vonatkozó elképzelések is.

Titáni tó

Titáni tóTöbb szénhidrogén van benne, mint a Föld teljes ismert készlete, hullámai legfeljebb 1 mm-es magasságig „csapnak fel”. Mi az?

Szupernóva, űrtávcsövekkel is

Szupernóva, űrtávcsövekkel isA mintegy 12 milló fényév távolságban levő M82 galaxisban felrobbant, január 21-én felfedezett fényes szupernóvát a NASA űrtávcsöveivel is figyelik.

Megérkezett állomáshelyére a Gaia

Megérkezett állomáshelyére a GaiaKritikus pályamódosító manőveren van sikeresen túl a decemberben indult európai űrtávcső.

Körös-körül a Phobos körül

Körös-körül a Phobos körülDecember 29-én az európai Mars Express az eddigi legszorosabb közelségbe jut a Mars nagyobbik holdjához. Mivel képeket most nem várhatunk, kárpótlásul egy videó, amely az eddigi felvételek alapján készült.

Százezer új kozmikus röntgenforrás

Százezer új kozmikus röntgenforrásA Swift űrtávcső új katalógusában, nyolc év megfigyelései alapján az eddig ismerteknél sokkal több pontszerű égi röntgenforrás adatait gyűjtötték össze.

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedig

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedigRöntgen-űrobszervatórium és gravitációshullám-detektor készül majd az ESA újabb két nagy űrprogramja keretében. Indulásuk 2028-ra és 2034-re várható.