Távoli világok kutatói Cikkek: 701 - 720

Amire még Alan Stern sem számított (2. rész)

Amire még Alan Stern sem számított (2. rész)További öt meglepő új eredmény a Plútóval kapcsolatban, a New Horizons szonda vezető kutatója, Alan Stern válogatásában.

Az állandó összetételű Univerzum

Az állandó összetételű UniverzumAmennyire egy galaxishalmazból az egész Világegyetemre, négy kémiai elemből pedig a többi 88-ra következtetni lehet, annyira az egész Világegyetem összetétele mindenütt ugyanolyan.

Számítógépekben örvénylő tengerek

Számítógépekben örvénylő tengerekA Szaturnusz holdjára, a Titánra vonatkozó hajózási információk erőteljes, a Nap energiája által hajtott tengeráramlásokat jeleznek.

Dawn: kezdődik az utolsó felvonás

Dawn: kezdődik az utolsó felvonásA Ceres törpebolygó körül keringő amerikai űrszonda megkezdte pályamagassága csökkentését. Hamarosan az eddigieknél is négyszer jobb felbontású képeket készíthet – míg le nem merül.

Az üstökös jégciklusa

Az üstökös jégciklusaA mérések és a felvételek tanúsága szerint a Csurjumov–Geraszimenko-üstökösből a mag tengelyforgásának ritmusában áramlik ki a víz.

Duhaj galaxisegyesülés

Duhaj galaxisegyesülésElőször sikerült bizonyítani, hogy a nagy tömegű galaxishalmazok közepén elhelyezkedő óriás galaxisok erőteljesen gyarapodnak, mert elnyelik a más galaxisoktól ellopott gázt.

Marsi „vízfolyások”

Marsi „vízfolyások”A hét elején nagy várakozás előzte meg a NASA beharangozott sajtótájékoztatóját a „Mars rejtélyének” megoldásáról.

A Szuzaku vége

A Szuzaku végeEgy évtized után befejezte működését a japán röntgencsillagászati műhold.

Főnix az égen

Főnix az égenCsillagászok egy olyan elektronfelhőt fedeztek fel, amelyik „hamvaiból támadt fel”, pont mint a mondabeli főnixmadár, miután két galaxishalmaz összeütközött.

Tudomány az üstökösfelszínről

Tudomány az üstökösfelszínrőlA Science magazin különkiadást szentelt a Rosetta űrszonda Philae leszállóegységének első eredményeit bemutató cikkeknek.

Amire még Alan Stern sem számított (1. rész)

Amire még Alan Stern sem számított (1. rész)A New Horizons mérései számtalan meglepetést hoztak. Alan Stern, a projekt vezető kutatója kiválasztotta a számára tíz legmeglepőbbet.

Kínai távcső a Holdon

Kínai távcső a HoldonAz UV-távcső csaknem két éve működik a Holdon, méghozzá a szakemberek megelégedésére, amit a kalibrációs adatok is alátámasztanak.

Hová tűnt a Mars légköre?

Hová tűnt a Mars légköre?Az amerikai MAVEN űrszonda mérései alapján a válasz: elfújta a napszél.

Kék ég, vörös jég

Kék ég, vörös jégA Plútóról készült, és újabban érkezett felvételek tanúsága szerint a Plútó jellegzetes párarétege kékes árnyalatú, a felszínen helyenként előforduló vízjég viszont vöröses árnyalatban látszik ragyogni.

A Magellán-felhők a Planck-szonda képén

A Magellán-felhők a Planck-szonda képénA kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást vizsgáló Planck-szonda képein minden objektum csak zavart jelent, amelyet a csillagászoknak el kell távolítani az adatokból, hogy előtűnjék a vizsgálat igazi tárgya.

Holdrengések, marsrengések

Holdrengések, marsrengésekEgy német kutatócsoport új szoftverrel régi holdrengéseket talált, a jövőben pedig hatékonyabbá teheti a marsrengések keresését.

Pályán India első űrtávcsöve

Pályán India első űrtávcsöveAz ultraibolya és röntgentartományban érzékeny Astrosat mellett hat kisebb műhold indult PSLV rakétával.

A Plútó után

A Plútó utánA New Horizons még jó darabig küldi majd a Plútóról gyűjtött adatait a Földre, de irányítói már 2019-re készülnek...

Névadás a Ceresen

Névadás a CeresenMárciusban kezdett a Ceres körül keringeni a NASA Dawn űrszondája, mostanra pedig már nevet kapott az első 18 kráter.

JWST információk