Távoli világok kutatói Cikkek: 41 - 60

Röntgencsillagászati űrtávcső Indiából

Röntgencsillagászati űrtávcső IndiábólAz XPoSat alacsony Föld körüli pályáról vizsgálja majd az égbolt fényes röntgenforrásainak polarizációs és színképi tulajdonságait.

Izzók az égi karácsonyfán

Izzók az égi karácsonyfánA Karácsonyfa-halmazról készült speciális földi és űrtávcsöves képpel kíván kellemes ünnepeket a NASA – és velük együtt mi is.

Rendkívüli engedély

Rendkívüli engedélyA NASA finanszírozásával dolgozó kutatók engedélyt kaptak a kínai holdszonda által gyűjtött anyagminta vizsgálatára.

Energikus elektronok szupernóva-maradványokból

Energikus elektronok szupernóva-maradványokbólA legnagyobb energiájú kozmikus sugárzás részecskéi a Tejútrendszeren belülről érkezhetnek.

Robbanás a múltból

Robbanás a múltbólA földi ionoszféra tetején is érezhető volt a tavalyi rekorderős gamma-kitörés, a BOAT hatása.

A Psyche fémes jellemzői

A Psyche fémes jellemzőiInfravörös megfigyelésekkel megerősítették, hogy a Psyche kisbolygó gazdag fémtartalmú, és más érdekességeket is tartogat a Psyche szonda számára.

Új rádiótávcsövek épülnek Kínában

Új rádiótávcsövek épülnek KínábanA helyszínek az ország északkeleti és délnyugati részén vannak, a cél a rádiócsillagászati kutatások mellett a kínai holdprogram és a Naprendszer távolabbi vidékei kutatására induló űrszondák támogatása.

Újratervezés

ÚjratervezésA NASA elkezdte a marsi talajmintákat a Földre hozó küldetés anyagi okokból történő áttervezését.

GYORSHÍR: Úton a Psyche

GYORSHÍR: Úton a PsycheEgy Falcon Heavy rakéta indította Floridából a NASA küldetését, amely egy különleges, fémekben gazdag kisbolygó kutatására készült.

Magassági rekord

Magassági rekordA rekordot a Marson a NASA Ingenuity helikoptere szeptemberben állította fel, amikor 20 méter magasságig emelkedett. Októberben pedig már ezt is túlszárnyalta.

Nedves múlt

Nedves múltA Ryugu kisbolygóról hozott minták elemzése az égitest nedves múltjára enged következtetni.

A HST javítása

A HST javításaIsmét felmerült a lehetőség, hogy a Hubble-űrtávcsövet magáncégek bevonásával lehetne szervizelni és magasabb pályára emelni.

WE0913A

WE0913ATavaly március 4-én valami becsapódott a Holdba és egy 29 m-es sebet ütött az égitest felszínén. A részletes elemzések mostanra kimutatták, mi volt az.

2031-ig már pihen...

2031-ig már pihen... A Jupiter felé indított európai űrszonda, a JUICE jelentős pályamódosító manővert hajtott végre.

A kettős kisebb tagja is kettős...

A kettős kisebb tagja is kettős...Újabb meglepetés: a Lucy űrszonda által először meglátogatott Dinkinesh kisbolygó kísérője maga is egy összetapadt szoros kettős égitest.

Kisbolygócélpont: egy helyett kettő

Kisbolygócélpont: egy helyett kettőA NASA Lucy űrszondája november 1-jén első, még gyakorlatozásnak szánt kisbolygó-megközelítésekor mindjárt egy kísérőt is talált a (152830) Dinkinesh mellett.

Márciusban új kínai holdi relészonda indul

Márciusban új kínai holdi relészonda indulA Csüecsiao-2 (Queqiao-2) feladata többek közt a Hold túlsó oldalára küldendő mintahozó űrszonda, majd a déli pólus környékére szánt leszállóegység kommunikációs kiszolgálása lesz.

Az első pillantás a kisbolygómintára

Az első pillantás a kisbolygómintáraA NASA OSIRIS-REx űrszondájának tartálya szeptember 24-én landolt Utah államban. A kutatók most megnézték, mit hozott a Bennu kisbolygó anyagából.

New Horizons: meghosszabbított küldetés

New Horizons: meghosszabbított küldetésA NASA a 2020-as évek végéig meghosszabbította a Naprendszer távoli vidékén dolgozó New Horizons szonda küldetését.

Euclid: javítva!

Euclid: javítva!Egy szoftverfrissítéssel sikerült úrrá lenni az ESA égtérképező űrtávcsövének akár a küldetés meghiúsulásával is fenyegető hibáján.