Távoli világok kutatói Cikkek: 41 - 60

2031-ig már pihen...

2031-ig már pihen... A Jupiter felé indított európai űrszonda, a JUICE jelentős pályamódosító manővert hajtott végre.

A kettős kisebb tagja is kettős...

A kettős kisebb tagja is kettős...Újabb meglepetés: a Lucy űrszonda által először meglátogatott Dinkinesh kisbolygó kísérője maga is egy összetapadt szoros kettős égitest.

Kisbolygócélpont: egy helyett kettő

Kisbolygócélpont: egy helyett kettőA NASA Lucy űrszondája november 1-jén első, még gyakorlatozásnak szánt kisbolygó-megközelítésekor mindjárt egy kísérőt is talált a (152830) Dinkinesh mellett.

Márciusban új kínai holdi relészonda indul

Márciusban új kínai holdi relészonda indulA Csüecsiao-2 (Queqiao-2) feladata többek közt a Hold túlsó oldalára küldendő mintahozó űrszonda, majd a déli pólus környékére szánt leszállóegység kommunikációs kiszolgálása lesz.

Az első pillantás a kisbolygómintára

Az első pillantás a kisbolygómintáraA NASA OSIRIS-REx űrszondájának tartálya szeptember 24-én landolt Utah államban. A kutatók most megnézték, mit hozott a Bennu kisbolygó anyagából.

New Horizons: meghosszabbított küldetés

New Horizons: meghosszabbított küldetésA NASA a 2020-as évek végéig meghosszabbította a Naprendszer távoli vidékén dolgozó New Horizons szonda küldetését.

Euclid: javítva!

Euclid: javítva!Egy szoftverfrissítéssel sikerült úrrá lenni az ESA égtérképező űrtávcsövének akár a küldetés meghiúsulásával is fenyegető hibáján.

Psyche: még egy hét késés

Psyche: még egy hét késésLegkorábban október 12-én várható a NASA kisbolygókutató űrszondájának tavalyról idénre halasztott startja.

MEGFEJTÉS: Baktériumok a Holdon?

MEGFEJTÉS: Baktériumok a Holdon?Streptococcus mitis. Ezt a baktériumot találták a Surveyor-3 több mint két évig a Hold felszínén levő kameráján. Más kérdés, mikor és hogyan került oda...

A legöregebbek

A legöregebbekA legöregebb még működő űreszközöket múzeumba illő technológiák és néha ötletes, egyedi műszaki megoldások tartják életben.

Robbanás a múltból

Robbanás a múltbólA földi ionoszféra tetején is érezhető volt a tavalyi rekorderős gamma-kitörés, a BOAT hatása.

A Psyche fémes jellemzői

A Psyche fémes jellemzőiInfravörös megfigyelésekkel megerősítették, hogy a Psyche kisbolygó gazdag fémtartalmú, és más érdekességeket is tartogat a Psyche szonda számára.

Új rádiótávcsövek épülnek Kínában

Új rádiótávcsövek épülnek KínábanA helyszínek az ország északkeleti és délnyugati részén vannak, a cél a rádiócsillagászati kutatások mellett a kínai holdprogram és a Naprendszer távolabbi vidékei kutatására induló űrszondák támogatása.

Újratervezés

ÚjratervezésA NASA elkezdte a marsi talajmintákat a Földre hozó küldetés anyagi okokból történő áttervezését.

GYORSHÍR: Úton a Psyche

GYORSHÍR: Úton a PsycheEgy Falcon Heavy rakéta indította Floridából a NASA küldetését, amely egy különleges, fémekben gazdag kisbolygó kutatására készült.

Magassági rekord

Magassági rekordA rekordot a Marson a NASA Ingenuity helikoptere szeptemberben állította fel, amikor 20 méter magasságig emelkedett. Októberben pedig már ezt is túlszárnyalta.

Rádióteleszkóp a Hold túloldalára

Rádióteleszkóp a Hold túloldaláraA tervek szerint 2025-ben egy magánűrszondával indulna a LuSEE-Night.

Ázsiai mozaik – 2023. szeptember (1. rész)

Ázsiai mozaik – 2023. szeptember (1. rész)Havonta jelentkező összefoglalónk az ázsiai és csendes-óceáni térség országai űrtevékenységének olyan híreit tartalmazza, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégis érdekesek.

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!

GYORSHÍR: Itt a kisbolygóminta!Ma rendben belépett a légkörbe és földet ért az amerikai OSIRIS-REx űrszonda tartálya, benne a Bennu kisbolygónál gyűjtött mintával.

Túlterhelt a mélyűri hálózat

Túlterhelt a mélyűri hálózatAz igények növekedése következtében a NASA mélyűri hálózata (DSN, Deep Space Network) kritikus ponthoz érkezett.