Távoli világok kutatói Cikkek: 661 - 680

Feketelyuk-kórus

Feketelyuk-kórusA NASA NuSTAR műholdjával nagy lépést tettek az égi röntgen-háttérsugárzás jobb megértése felé.

Megjelent az ESA Bulletin 164. száma

Megjelent az ESA Bulletin 164. számaAz új szám a tavalyi IV. negyedév legfontosabb eseményeinek krónikája.

A Hitomi első és utolsó mérése

A Hitomi első és utolsó méréseA szerencsétlen véget ért új japán röntgencsillagászati műholddal a Perseus-halmaz forró galaxisközi gázanyagát vizsgálták, mielőtt az űreszköz tönkrement volna. Fontos eredményt kaptak.

GYORSHÍR: Megérkezett a Juno a Jupiterhez

GYORSHÍR: Megérkezett a Juno a JupiterhezA NASA 2011-ben indított űrszondja sikeresen lefékezett és pályára állt a Naprendszer legnagyobb bolygójánál.

Indiai csillagászati műhold

Indiai csillagászati műholdA sikeres kalibrációk után megkezdte az észleléseket India első űrobszervatóriuma, az Astrosat. A szakemberek októbertől nyújthatnak be észlelési javaslatokat.

Jól teljesít a LISA Pathfinder

Jól teljesít a LISA PathfinderAz ESA gravitációs hullámokat kereső LISA Pathfinder szondája január 22-én érkezett a Nap–Föld-rendszer L1 pontjához. Három hónap tesztelés után a várakozásokat felülmúló eredményeket produkált.

A Rosetta az élet molekulái nyomában

A Rosetta az élet molekulái nyomábanA földi élet eredete szempontjából fontosnak tartott molekulát és atomot fedezett fel a Rosetta a Csurjumov–Geraszimenko-üstökösön, amelyet immár csaknem két éve vizsgál.

Galaxisok közel és távol

Galaxisok közel és távolA Hubble-űrteleszkóp egyik legújabb felvétele majdnem olyan mély, mint a híres Hubble Ultra Deep Field, amin több mint tízezer galaxis látható.

Hogy születtek a hatalmas fekete lyukak?

Hogy születtek a hatalmas fekete lyukak?Már az ősrobbanás után néhány százmillió éven belül óriási, milliárdnyi naptömegű fekete lyukak keletkeztek. Hogyan?

NGC 6814

NGC 6814A Hubble-űrtávcső felvétele a spirálgalaxisról.

A Rák-köd szíve

A Rák-köd szíveA Hubble-űrtávcső felvételeiből készített montázson a Rák-köd középponti vidékének eddig nem látott részletei tűnnek elő.

Folytatódik több sikeres amerikai küldetés

Folytatódik több sikeres amerikai küldetésA New Horizons mehet új célpontja felé, a Dawn viszont marad, ahol van: továbbra is a Ceres körül kering.

Szétszakadó és egyesülő üstökösmagok

Szétszakadó és egyesülő üstökösmagokA Csurjumov–Geraszimenko-üstökös magja valaha minden bizonnyal kettészakadt, majd a darabok összeolvadtak. Úgy tűnik, más üstökösök is így viselkedhetnek.

Újabb leszállás az üstökösre

Újabb leszállás az üstökösreAz ESA Rosetta szondája hamarosan befejezi sikeres küldetését. Szeptember 30-án irányítottan leereszkedik az üstökös felszínére.

A Juno a cél felé tart

A Juno a cél felé tartMagyar idő szerint július 5-én áll pályára a Jupiter mellett a 2011-ben indított amerikai űrszonda.

Csillagfióka

CsillagfiókaA fiatal csillag épp kitörni készül szülőhelyéről. Mint egy madárfióka, amely próbálja feltörni a tojáshéjat, a csillag is „keresi” a kiutat a környező világegyetembe.

A Merkúr részletes domborzati térképe

A Merkúr részletes domborzati térképeBár a küldetés már egy éve befejeződött, most tették közzé a MESSENGER űrszonda felvételei és mérései alapján készített részletes digitális terepmodellt.

Cunamik a Marson?

Cunamik a Marson?Ha nem is most, hiszen folyékony víz nincs a bolygó felszínén, de 3,4 milliárd évvel ezelőtt 50 m magas szökőárak rombolhatták a valaha volt marsi óceánpartot.

Röntgenpulzár az Androméda-ködben

Röntgenpulzár az Androméda-ködbenAz Európai Űrügynökség (ESA) XMM-Newton röntgentávcsövével sikerült az első neutroncsillagot felfedezni az M31 galaxisban.

Tovább működhet a Dawn

Tovább működhet a DawnA Dawn egyre jobban megközelíti a Cerest. A repülésirányítók szerint még elég üzemanyaga van, hogy több hónappal, jövő év elejéig meg lehessen hosszabbítani a küldetést.