Az Egyenlítőhöz közel, 5°-os északi szélességnél felállított műholdvevő parabolaantennák árnyékából kellet kideríteni, hogy milyen napszakban készülhettek fényképeink.
Természetesnek vesszük, ahogyan itthon a műholdvevő tévéantennáink elhelyezkednek a házak tetején vagy oldalán. Miért állnak épp olyan szögben? Van-e, ahol nem úgy állnak?
Miközben nálunk is egyre drágul az autókba szánt üzemanyag, egy kanadai cég műholdak számára készült „töltőállomást” készül telepíteni geostacionárius pályára. Már meg is van az első reménybeli vásárló: az Intelsat.
Ez az olvasóvonzó elnevezés az Intelsat Galaxy-15 műholdján ragadt rajta. Legutóbb elmondtuk szerencsés újjáéledésének történetét. Mostanra a több hónapos ámokfutását kiváltó hiba okára is fény derült.
A 2010. április óta irányítatlanul sodródó, de az útba ejtett környékbeli geostacionárius műholdakat leállíthatatlan adásával zavaró Galaxy-15 fölött december végére visszaszerezték az ellenőrzést a földi irányítók.
Befejeződött a három GLONASSZ műhold elvesztését okozó sikertelen december 5-i indítás vizsgálata. Az orosz hordozórakétával minden rendben, december végén már újra használhatják is.
A márciusban az utolsó pillanatban megszakított start után most az európai nehézrakéta sikeresen pályára állította a két távközlési mesterséges holdat.
Az űrtevékenység megbízható és hatékony távközlési módszereket igényel. Az űrben kipróbált technológiák egy idő után más, földi alkalmazásokban is felbukkannak. Ilyenek a felfújható antennák is.
2011-ben úgy döntöttünk, hogy az űrtevékenység legelterjedtebb gyakorlati alkalmazásai közül az űrtávközlésnek szentelünk egy speciális évet az Űrvilágon.
A közép-amerikai ország kormánya egymilliárd dolláros megbízást adott a Boeing cégnek három mesterséges hold és a hozzájuk tartozó földi kiszolgáló hálózat létrehozására.
Egy érdekes kezdeményezés révén lehet, hogy sikerül átvenni egy távközlési műholdat csődbe ment üzemeltetőjétől. A nemes cél: internetet-hozzáféréshez segíteni a fejlődő országok lakosságát.
Az utasszállító repülőgépeknek a fontos repülési adataikat nem csak rögzíteniük, hanem távközlési műholdakon keresztül valós időben továbbítaniuk is kellene egy központba.
Az Eutelsat csütörtökön indult W3B távközlési műholdját az elszökött hajtóanyag híján nem tudják magasabb pályára irányítani, így feladatára alkalmatlanná vált.