Űrcsillagászat Európában Cikkek: 1 - 20

Gyors üdvözlet a Merkúrnak

Gyors üdvözlet a MerkúrnakAz európai–japán BepiColombo űrszonda először repült el a Merkúr mellett.

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcső

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcsőAz Ariane-5 rakéta utolsó fokozata, amely kialakítja a régen várt űrcsillagászati eszköz pályáját, már útnak indult a starthely felé.

A Gaia keresztjei

A Gaia keresztjeiAz ESA asztrometriai űrszondája adatainak feldolgozása során 12 úgynevezett Einstein-keresztet találtak.

Helyükre kerültek az Euclid műszerei

Helyükre kerültek az Euclid műszereiAz ESA 2022-ben induló űrszondája az L2 pontból optikai és infravörös műszereivel vizsgálja a sötét energiát és a sötét anyagot.

A Planck öröksége

A Planck örökségeVisszanézett az idők kezdetéig és észlelte a Világegyetem első fényét – találóan ezzel a mondattal összegezi az ESA kiadványa a Planck-szonda jelentőségét.

Különös felhőalakzat

Különös felhőalakzatSzokatlan, gyorsan mozgó képződményt örökített meg a Hubble-űrtávcső augusztus végén a Jupiter légkörében.

Az eROSITA röntgenégboltja

Az eROSITA röntgenégboltjaHárom évtizede először készült az egész égboltot átfogó röntgentérkép a forró és nagy energiájú Világegyetemről.

Most a koronavírus miatt...

Most a koronavírus miatt......késik tovább a James Webb-űrtávcső felbocsátása. Nem tudják tartani a 2021 márciusára tervezett startot.

Anizotróp tágulás

Anizotróp tágulásHárom űrtávcső mérései alapján talán finomítani kell a Világegyetem tágulásának jelenleg elfogadott képén.

Üstököscsóvába botlani

Üstököscsóvába botlaniLényegében ez fog történni az ESA Solar Orbiter űrszondájával, amely a számítások szerint, szerencsés véletlen folytán áthalad a C/2019 Y4 (ATLAS) üstökös csóváján.

JWST: hamarosan hajózás Dél-Amerikába

JWST: hamarosan hajózás Dél-AmerikábaA James Webb-űrtávcső tesztjei sikerrel zárultak. Már csomagolják az értékes berendezést, hogy a starthelyre szállíthassák.

Az ESA is a Vénuszt kutatná

Az ESA is a Vénuszt kutatnáA Vénusz kutatásának nagyszabású tervét jelentette be az ESA: radarokkal és spektrométerekkel a magjától a légköréig vizsgálnák a bolygót.

M-Argo

M-ArgoHa egyszer elindul egy földközeli kisbolygó felé, a saját meghajtással dolgozó legkisebb önálló bolygóközi űrszonda lehet.

A Tejútrendszer anticentruma

A Tejútrendszer anticentrumaA Gaia adatai nyomán feltárul a Tejútrendszer peremvidéke, ahol a csillagok mozgása a galaxisunk történetében bekövetkezett drámai változásokról árulkodik.

Nem lesz SPICA

Nem lesz SPICALegalábbis most lekerült az ambiciózus infravörös űrtávcső az ESA Cosmic Vision sorozata ötödik M-kategóriájú tudományos küldetésének jelöltlistájáról.

Készül az Euclid

Készül az EuclidMérföldkövéhez érkezett az ESA Euclid szondája, elkészült és a teszteken is megfelelt két műszere, amelyeket most az Airbusnál integrálnak az űreszközre.

A Nap közelében

A Nap közelébenAz ESA Solar Orbiter szondája június 15-én először közelítette meg a Napot: egyelőre csak 77 millió kilométerre jutott csillagunk közelébe.

Kérdések tömege

Kérdések tömegeA Merkúr történetétől a belső szerkezetén és felszínén át a kozmikus környezetéig számtalan kérdésre várnak választ a szakemberek a BepiColombo szondától. Egyelőre türelemmel kell várniuk.

A BepiColombo köszöni, jól van!

A BepiColombo köszöni, jól van!Az ESA és a JAXA Merkúr felé tartó BepiColombo szondájának Föld melletti elrepülése során végzett mérések igazolták, hogy a szonda műszerei kifogástalanul működnek.

A Cheops és a többiek

A Cheops és a többiekFrancia Guyanából pályára állt a magyar részvétellel is készült európai exobolygó-kutató űrtávcső és négy másik műhold.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15