Űrcsillagászat Európában Cikkek: 21 - 40

Európai mozaik – 2021. december

Európai mozaik – 2021. decemberHavi sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységével kapcsolatos olyan információkat találnak, melyek önálló cikkekhez túl rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Ahol egy év nyolc óráig tart

Ahol egy év nyolc óráig tartAz eddigi egyik legkisebb tömegű, csillagát alig 8 óra alatt megkerülő exobolygót fedezte fel a TESS űrtávcsővel egy nemzetközi kutatócsoport, vezető magyar szerzővel.

Gyors üdvözlet a Merkúrnak

Gyors üdvözlet a MerkúrnakAz európai–japán BepiColombo űrszonda először repült el a Merkúr mellett.

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcső

Lassan tényleg indul a James Webb-űrtávcsőAz Ariane-5 rakéta utolsó fokozata, amely kialakítja a régen várt űrcsillagászati eszköz pályáját, már útnak indult a starthely felé.

A Gaia keresztjei

A Gaia keresztjeiAz ESA asztrometriai űrszondája adatainak feldolgozása során 12 úgynevezett Einstein-keresztet találtak.

Helyükre kerültek az Euclid műszerei

Helyükre kerültek az Euclid műszereiAz ESA 2022-ben induló űrszondája az L2 pontból optikai és infravörös műszereivel vizsgálja a sötét energiát és a sötét anyagot.

A Planck öröksége

A Planck örökségeVisszanézett az idők kezdetéig és észlelte a Világegyetem első fényét – találóan ezzel a mondattal összegezi az ESA kiadványa a Planck-szonda jelentőségét.

Különös felhőalakzat

Különös felhőalakzatSzokatlan, gyorsan mozgó képződményt örökített meg a Hubble-űrtávcső augusztus végén a Jupiter légkörében.

Az eROSITA röntgenégboltja

Az eROSITA röntgenégboltjaHárom évtizede először készült az egész égboltot átfogó röntgentérkép a forró és nagy energiájú Világegyetemről.

Most a koronavírus miatt...

Most a koronavírus miatt......késik tovább a James Webb-űrtávcső felbocsátása. Nem tudják tartani a 2021 márciusára tervezett startot.

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcső

GYORSHÍR: Úton a James Webb-űrtávcsőKarácsonyi ajándék a csillagászoknak: Francia Guyanából egy Ariane-5 rakétával elindult az eddigi legnagyobb és legdrágább űrteleszkóp.

Startra készülődve

Startra készülődveFolynak a James Webb-űrtávcső indításának előkészületei – immár a Francia Guyana-i Kourou-ban, ahová nemrég érkezett meg a JWST.

JWST: hamarosan hajózás Dél-Amerikába

JWST: hamarosan hajózás Dél-AmerikábaA James Webb-űrtávcső tesztjei sikerrel zárultak. Már csomagolják az értékes berendezést, hogy a starthelyre szállíthassák.

Az ESA is a Vénuszt kutatná

Az ESA is a Vénuszt kutatnáA Vénusz kutatásának nagyszabású tervét jelentette be az ESA: radarokkal és spektrométerekkel a magjától a légköréig vizsgálnák a bolygót.

M-Argo

M-ArgoHa egyszer elindul egy földközeli kisbolygó felé, a saját meghajtással dolgozó legkisebb önálló bolygóközi űrszonda lehet.

A Tejútrendszer anticentruma

A Tejútrendszer anticentrumaA Gaia adatai nyomán feltárul a Tejútrendszer peremvidéke, ahol a csillagok mozgása a galaxisunk történetében bekövetkezett drámai változásokról árulkodik.

Nem lesz SPICA

Nem lesz SPICALegalábbis most lekerült az ambiciózus infravörös űrtávcső az ESA Cosmic Vision sorozata ötödik M-kategóriájú tudományos küldetésének jelöltlistájáról.

Készül az Euclid

Készül az EuclidMérföldkövéhez érkezett az ESA Euclid szondája, elkészült és a teszteken is megfelelt két műszere, amelyeket most az Airbusnál integrálnak az űreszközre.

A Nap közelében

A Nap közelébenAz ESA Solar Orbiter szondája június 15-én először közelítette meg a Napot: egyelőre csak 77 millió kilométerre jutott csillagunk közelébe.

Kérdések tömege

Kérdések tömegeA Merkúr történetétől a belső szerkezetén és felszínén át a kozmikus környezetéig számtalan kérdésre várnak választ a szakemberek a BepiColombo szondától. Egyelőre türelemmel kell várniuk.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16