Űrcsillagászat Európában Cikkek: 261 - 280

Az ESA új követőállomása Spanyolországban

Az ESA új követőállomása SpanyolországbanA közeljövőben megszaporodó európai bolygóközi űrszondák kiszolgálása megkívánja, hogy rövidesen új követőállomás épüljön.

Dávid és Góliát

Dávid és GóliátAz eddigi legkisebb távcsővel sikerült egy hatalmas Naprendszerünkön túli bolygót felfedezni, amely a Lant csillagkép egyik fényes csillagának kísérője.

Milyen idős a Tejútrendszer?

Milyen idős a Tejútrendszer?A chilei óriástávcsövek segítségével újabb becslést sikerült adni galaxisunk, a Tejútrendszer korát illetően.

Menteni, ami menthető (4. rész) - Hipparcos

Menteni, ami menthető (4. rész) - Hipparcos1989-ben indult az ESA egyik legsikeresebbnek bizonyult csillagászati holdja, az asztrometriai méréseket végző Hipparcos. A küldetés azonban szerencsétlenül kezdődött...

Bajban a Hubble egyik műszere

Bajban a Hubble egyik műszereA Hubble Űrtávcső négy fő műszerének egyike, a képalkotó spektrográf (STIS) egy hete meghibásodott.

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble látta

Csillagkeletkezés - ahogy a Hubble láttaAz űrteleszkóp felvételeiből látványos képet állítottak össze a Tejútrendszer „szomszédjának”, a Nagy Magellán-felhőnek egyik, aktív csillagkeletkezéssel jellemezhető vidékéről.

Egy szupernóva-maradvány a Tejútrendszerben

Egy szupernóva-maradvány a TejútrendszerbenA NASA Chandra röntgencsillagászati holdjával egy régmúlt látványos égi jelenség - még mindig látványos - maradványát vizsgálták.

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körül

Szerves anyagot találtak fiatal csillagok körülA Spitzer Űrtávcső szerves anyagokra bukkant távoli, fiatal csillagok körüli porkorongokban. Ezek minden bizonnyal születő bolygórendszerek helyszínei.

A Rosetta első tudományos mérései

A Rosetta első tudományos méréseiAz európai szonda műszereinek jól haladó ellenőrzése során egy üstökösről is felvételt készítettek, 95 millió kilométeres távolságból.

Pokoli világok

Pokoli világokIsmét két exobolygóval gyarapodott a Naprendszerünkön túli ismert bolygók száma.

Chandra: szülinapi ajándék

Chandra: szülinapi ajándékA NASA Chandra röntgencsillagászati holdja nemrég múlt 5 éves. Ebből az alkalomból egy látványos honlap készült.

Pályamódosítás után a Cassini

Pályamódosítás után a CassiniAz utolsó előre megtervezett pályamódosító manővert hajtotta végre az elmúlt napokban a Cassini. Új pályáján október 26-án repül majd el csupán 1200 kilométerre a Titántól.

Két új Szaturnusz-holdacska

Két új Szaturnusz-holdacskaA gyűrűs bolygó körül keringő Cassini szonda nem tétlenkedik: két új holdat fedezett fel, amelyek kb. 3 ill. 4 kilométer átmérőjűek.

Menteni, ami menthető (2. rész) - TD-1A

Menteni, ami menthető (2. rész) - TD-1AAz európai űr-irányítóközpont (ESOC) munkatársainak első komoly „mentőakciója” az 1972-ben felbocsátott csillagászati mesterséges holdhoz kapcsolódott.

Új exobolygó a láthatáron

Új exobolygó a láthatáronÚj exobolygót sikerült felfedezni a texasi Hobby-Eberly távcső segítségével.

Csillagok és bolygók határán
Megtalálták a hiányzó láncszemet?

Csillagok és bolygók határán<br>Megtalálták a hiányzó láncszemet?Újabb jelentős eredményeket értek el az Európai Déli Obszervatórium csillagászai a Chilében található Very Large Telescope segítségével. Egy nemzetközi csillagász csoport sikeresen megmérte egy nagyon hideg barna törpe tömegét. A törpét egy másik csillag kísérőjeként sikerült felfedezni.

Már csak egy nap…

Már csak egy nap…A Cassini-Huygens amerikai-európai űrszondapáros holnap elhalad a Phoebe nevű Szaturnusz-hold mellett.

Óriások nyomában

Óriások nyomábanEurópai csillagászok katalógust készítettek az Univerzum építőköveiről, a galaxishalmazokról.

Mit hoz a Hubble jövője?

Mit hoz a Hubble jövője?A Hubble-űrtávcső jövője minden eddiginél bizonytalanabbá vált. Mennyi ideje lehet még hátra az űrobszervatóriumnak, ha sem emberes, sem robotos szervizjárat nem indul hozzá az elkövetkezendő években?

A „kozmikus szörny” közelében…

A „kozmikus szörny” közelében…Csillagászok régi álma vált valóra: sikerült lefényképezni egy aktív galaxis közepében lévő fekete lyuk közvetlen környezetét. A felvétel a tőlünk mintegy 50 millió fényévre található NGC 1068-as jelű spirálgalaxisról készült.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17