Űrcsillagászat Európában Cikkek: 121 - 140

Százezer új kozmikus röntgenforrás

Százezer új kozmikus röntgenforrásA Swift űrtávcső új katalógusában, nyolc év megfigyelései alapján az eddig ismerteknél sokkal több pontszerű égi röntgenforrás adatait gyűjtötték össze.

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedig

Európai űrcsillagászati tervek a 2030-as évtizedigRöntgen-űrobszervatórium és gravitációshullám-detektor készül majd az ESA újabb két nagy űrprogramja keretében. Indulásuk 2028-ra és 2034-re várható.

Megtalálták a Naprendszer testvérét

Megtalálták a Naprendszer testvérétA KOI-351 jelű csillag körül van az eddigi legkiterjedtebb bolygórendszer, ami ráadásul minden eddig találtnál jobban hasonlít saját Naprendszerünkre.

A Plancknak is vége

A Plancknak is végeA kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás vizsgálatára készült európai űrszonda közel négy és fél évnyi működés után elért aktív pályafutásának a legvégére.

Futó pillantások a röntgenégboltra

Futó pillantások a röntgenégboltraAz ESA XMM-Newton űrtávcsöve 2001 óta szép lassan az égbolt 62%-át felmérte „szabad idejében”, miközben az egyik célforrásról a másikra állt át.

Viszlát, Herschel

Viszlát, HerschelAz ESA nemrég leállt infravörös űrteleszkópja még látható földi távcsövekkel, de már nem sokáig.

Lekapcsolták a Herschelt

Lekapcsolták a HerscheltMásodszor is, de most már tényleg vége az európai infravörös űrtávcsőnek.

Csillaggyár 13 milliárd évvel ezelőttről

Csillaggyár 13 milliárd évvel ezelőttrőlA Herschel-űrtávcsővel felfedezett távoli galaxisban több mint kétezerszer gyorsabban fejlődtek a csillagok, mint most a mi Tejútrendszerünkben.

Csillag és fekete lyuk őrült körforgása

Csillag és fekete lyuk őrült körforgásaMinden eddiginél rövidebb, 2,4 órás keringési periódusú kettős rendszert találtak az XMM-Newton űrtávcső segítségével.

Pulzár, ki- és bekapcsolva

Pulzár, ki- és bekapcsolvaAz ESA XMM-Newton röntgencsillagászati űrteleszkópjával és többek közt az új LOFAR rádióantenna-rendszerrel egy olyan pulzárt vizsgáltak, amely előtt egyelőre értetlenül állnak az elméleti szakemberek.

Ősi barna törpék

Ősi barna törpékCsillagászok nemzetközi csoportja felfedezte a Tejútrendszer legöregebb barna törpéit.

Hatfarkú kisbolygó

Hatfarkú kisbolygóÚgy néz ki, mint egy üstökös, de hat csóvája van, a fő kisbolygóövben kering – a Hubble-űrtávcső képei és amit ábrázolnak.

Késik a Gaia startja

Késik a Gaia startjaAz európai asztrometriai szondát egy műszaki probléma miatt november helyett valószínűleg csak december végén állíthatják majd pályára.

Már Dél-Amerikában a Gaia

Már Dél-Amerikában a GaiaAz ESA novemberben induló űrcsillagászati szondája augusztus végén megérkezett Kourouba, ahol megkezdődtek a start előkészületei.

Röntgen-exobolygó

Röntgen-exobolygóMost először sikerült röntgencsillagászati űrtávcsővel detektálni egy ismert fedési exobolygót.

CoRoT: hivatalosan is vége a bolygóvadásznak

CoRoT: hivatalosan is vége a bolygóvadásznakA francia vezetéssel 2006-ban indított űrtávcső tavaly novemberben keletkezett számítógépes hibáját nem sikerült kijavítani.

GYORSHÍR: „Megvakult” a Herschel

GYORSHÍR: „Megvakult” a HerschelAhogy várható volt, elfogyott az európai infravörös űrteleszkóp detektorait hűtő anyag. A Herschel közel három és fél év aktív működés után befejezte űrcsillagászati pályafutását.

Az ősrobbanás nyoma, nagy felbontással

Az ősrobbanás nyoma, nagy felbontássalMegszülettek a mikrohullámú háttérsugárzás vizsgálatára készült európai űrszonda, a Planck első kozmológiai eredményei.

Megszámolni a „láthatatlant”

Megszámolni a „láthatatlant”A csillagontó galaxisok „népszámlálása” megmutatja, hogy milyen magas volt a csillagkeletkezési arány a világegyetem fejlődésének története során.

Az Apophis nem jelent valós veszélyt

Az Apophis nem jelent valós veszélytA napokban a Föld „közelében” járt kisbolygót az ESA Herschel infravörös űrtávcsövével is megfigyelték.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17