A Nemzetközi Űrállomás (ISS) külső részén most zajlik az a kísérlet, amivel a jövőben a műholdak üzemanyag-utántöltését lehetővé tevő technológiát tesztelik.
Eredetileg az újra felhasználható európai Hermes űrrepülő céljára fejlesztették ki, legújabban autók töréstesztjeinél alkalmazzák a nyomásérzékelő fóliát.
Nem, most végre nem egy leeső űreszközről lesz szó! Inkább arról, hogyan segítenek a műholdas alkalmazások a mindennapi életben. Erre gyűjtött össze érdekes, a gyakorlatban is megvalósult európai példákat tavaly egy kötetben az Eurisy szervezet.
A Nemzetközi Űrállomáson 2007-ben és 2011-ben is repült az a kísérlet, aminek nyomán biztonságosabbá tehető a fedélzeten a tűzjelző rendszer. Az eredményeket a földi füstérzékelők továbbfejlesztéséhez is alkalmazzák.
Az Antares rakéta hamarosan várható bemutatkozó repülése alkalmával a NASA új fejlesztésű, olcsó, a kereskedelemben kapható okostelefonokon alapuló nanoműholdakat is pályára állít.
Az őslénykutatók munkáját hatékonyabbá teheti, ha „megtanítják” az űrfelvételeket feldolgozó számítógépes programot arra, hogy hol érdemes keresni a gazdag új lelőhelyeket.
Az USA Colorado államában most a legaktuálisabb beszélni egy olyan megfigyelőrendszerről, amely segít még időben észlelni az erdőtüzeket, hogy gyorsan megkezdődhessen az oltás.
A már az űrtávérzékelésben is alkalmazott „lézeres radar” elvén működő berendezéseknek nagy jövője lehet a bolygókutatásban, az űreszközök precíz landolásában vagy összekapcsolásában is.
Innovatív műholdas alkalmazások európai gyakorlatából ízelítőt adó sorozatunk első részében egy csehországi példát mutatunk be a napenergia-felhasználás hatékonyságának javításáról.
Az űrfelvételeken természetesen nincs jól látható X-szel jelölve, hol bujkálnak a kalózok, de vannak közvetett módszerek, amelyekkel a nyomukra lehet találni.
Kell még egy kis öntözés a tökéletes terméshez, vagy nem? A dél-afrikai szőlőtermesztők idén már használták azt a szabadon hozzáférhető szolgáltatást, amely választ ad a kérdésre, műholdas távérzékelési adatok felhasználásával.
A Francia Űrügynökség is segíti azokat, akik megpróbálnak rábukkanni Nungesser és Coli szerencsétlenül járt repülőgépének roncsaira. A két francia 1927-ben 12 nappal Lindbergh előtt repülte át az Atlanti-óceánt – de sosem szálltak le.