Űrcsillagászat Európában Cikkek: 1 - 20

Színes csillagvilág

Színes csillagvilágAz ESA Gaia asztrometriai űrszondája nemcsak a csillagok pozícióját méri, hanem színüket is. Ebből állították össze a teljes égbolt színes képét.

Alpbachi élményeim

Alpbachi élményeimHegyesi Béla beszámolója az idei júliusi Alpbachi Nyári Iskoláról.

Az ESA újabb tudományos programjai

Az ESA újabb tudományos programjaiSzabad jelzést kapott a gravitációs hullámokat kutató küldetés, folytatódik az exobolygókat kereső szonda fejlesztése.

Égboltfelmérés „mellékesen”

Égboltfelmérés „mellékesen”Megjelent az európai XMM-Newton röntgencsillagászati műhold furcsa felmérésének második kiadása.

Kozmikus húsvéti tojás

Kozmikus húsvéti tojásAkár ez is eszünkbe juthat az európai Gaia űrcsillagászati szonda 14 hónapnyi működése után készített lefedettségi térkép láttán.

A legfényesebb és legtávolabbi pulzár

A legfényesebb és legtávolabbi pulzárAz ESA XMM-Newton űrteleszkópjával egy olyan pulzárt fedeztek fel, ami az elméletek szerint nem is létezhetne.

Extragalaktikus „csillagszóró”

Extragalaktikus „csillagszóró”Egy első pillantásra csalóka, az európai XMM-Newton röntgencsillagászati műholdtól származó képpel kívánunk idén olvasóinknak békés karácsonyi ünnepeket.

Űrcsillagászat – jövőre is

Űrcsillagászat – jövőre isA Sky & Telescope infografikája működési helyük szerint csoportosítva mindazokat az űreszközöket feltünteti, amelyek várhatóan 2017-ben folytatják, esetleg megkezdik vagy befejezik működésüket.

Jól teljesít a LISA Pathfinder

Jól teljesít a LISA PathfinderAz ESA gravitációs hullámokat kereső LISA Pathfinder szondája január 22-én érkezett a Nap–Föld-rendszer L1 pontjához. Három hónap tesztelés után a várakozásokat felülmúló eredményeket produkált.

Úton a LISA Pathfinder

Úton a LISA PathfinderA gravitációs hullámok űrbeli detektálására kifejlesztett műszaki megoldásokat kipróbáló európai űreszköz egy Vega rakétával indult.

Szökevény csillagok

Szökevény csillagokA Gaia adatait elemző csillagászok neurális hálózatot használva hat szökevény csillagot találtak a Tejútrendszerben.

Bemutatkozik a JUICE

Bemutatkozik a JUICEMég öt év van a startig és több mint egy évtized a Jupiterhez való megérkezésig, de már javában folynak az európai bolygókutató űrszonda előkészületei.

A BepiColombo

A BepiColomboAz ESA egyik új kiadványa a jövő októberben a Merkúrhoz induló BepiColombo küldetést mutatja be.

Kétmillió csillag mozgása

Kétmillió csillag mozgásaÖtmillió évet szaladhatunk előre az időben az ESA videója segítségével. A Tejútrendszerben ezalatt (szinte) semmi sem változik. Nem csoda, galaxisunk története kétezerszer hosszabb.

Csillagászati nanoműholdak

Csillagászati nanoműholdakNanoműholdakról is lehet csillagászati megfigyeléseket végezni. Különösen, ha hálózatban működnek: a BRITE konstellációt három ország hat műholdja alkotja.

Válogatás 2016 képeiből

Válogatás 2016 képeibőlAz ESA közzétette szubjektív válogatását: az elmúlt év 27 legjobb, legérdekesebb felvételét. Olvasóinknak a válogatás még szubjektívebb válogatását mutatjuk meg.

Még tovább működhet az XMM-Newton

Még tovább működhet az XMM-NewtonAz ESA szakemberei részletes tervet dolgoztak ki, hogy lehet a 17 éve működő röntgentávcső üzemanyagával úgy gazdálkodni, hogy a berendezés még évekig működhessen.

A Gaia két éve: sikerek és kihívások

A Gaia két éve: sikerek és kihívásokKét évvel ezelőtt kezdte öt évesre tervezett égboltfelmérését az európai űrszonda. Az első katalógus hamarosan elérhető lesz a csillagászok számára.

Röntgenpulzár az Androméda-ködben

Röntgenpulzár az Androméda-ködbenAz Európai Űrügynökség (ESA) XMM-Newton röntgentávcsövével sikerült az első neutroncsillagot felfedezni az M31 galaxisban.

A Magellán-felhők a Planck-szonda képén

A Magellán-felhők a Planck-szonda képénA kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást vizsgáló Planck-szonda képein minden objektum csak zavart jelent, amelyet a csillagászoknak el kell távolítani az adatokból, hogy előtűnjék a vizsgálat igazi tárgya.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13