A Nap és bolygótestvéreink Cikkek: 261 - 280

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (2. rész) – Egy meg nem valósult együttműködésA Mars Observer 1992-es elvesztését követően a Mars-program igencsak lelassult. Az egymilliárdos költséggel épített Observer elvesztése súlyos kudarcot jelentett az amerikai űrhivatal számára.

Hétszázötven üstökös

Hétszázötven üstökösNemrég fedezték fel a 750-ediket azon üstökösök közül, amelyeket az 1995 decembere óta működő SOHO napkutató szonda képei alapján azonosítottak.

Aktív vulkáni tevékenység vagy élet a Marson?

Aktív vulkáni tevékenység vagy élet a Marson?Az európai Mars Express szonda mérései igazolták, hogy a vörös bolygó légkörében metán található.

A Szaturnusz röntgenképe

A Szaturnusz röntgenképeA NASA Chandra röntgencsillagászati mesterséges holdjával megfigyelték a Szaturnusz bolygóról érkező röntgensugárzást.

Mars-vulkán térhatású képe

Mars-vulkán térhatású képeAz ESA Mars Express szondájának egyik legújabb képén a Hecates Tholus vulkán látható - a megfelelő piros-kék szemüveggel rendelkezőknek térhatással!

2008-ig meghosszabbították az Ulysses programját

2008-ig meghosszabbították az Ulysses programjátAz Európai Űrügynökség Tudományos Programjainak Bizottsága egyhangúlag elfogadta az Ulysses napkutató űrszonda feladatainak meghosszabbítására tett javaslatot. Az űrszonda tudományos programja immár 2008. márciusáig szól.

Holdunk a SMART–1 szemével

Holdunk a SMART–1 szemévelMár négy hónapja van úton Európa első Holdra indított űrszondája, a SMART-1. A sugárzási öveken túljutva leállították ionhajtóművét, s felvételt készített a Holdról.

1 évvel a Columbia űrrepülőgép katasztrófája után

1 évvel a Columbia űrrepülőgép katasztrófája utánEgy év telt el a Columbia tragikus balesete óta, amelynek során hét űrhajós vesztette életét. Kevesen tudják talán, hogy a Columbia utolsó útján végzett kísérletekbe magyar szakemberek is bekapcsolódtak.

Mars-előadóest Székesfehérváron

Mars-előadóest SzékesfehérváronEzúton szeretnénk meghívni minden érdeklődőt a rendezvényre, amelyen hazai szakemberek mutatják be a Mars-kutatás jelenét és jövőjét!

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?

A Mars meghódítása (7. - befejező - rész): Mit hozhat a jövő?Immár két korábbi és egy új orbiter kering a vörös bolygó körül, míg egy rover sikeres leszállást hajtott végre, egy másikat pedig még keresnek. Ezen közben a marskutatás történetét bemutató hatrészes cikksorozatunk végére értük. Adódik a kérdés: hogyan tovább?

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (1. rész) – Az emberes expedícióról

Az USA és Oroszország közösen a Marsra (1. rész) – Az emberes expedíciórólGeorge Bush amerikai elnök 1989-ben hirdette meg a NASA jövőjével kapcsolatos programját (Space Exploration Initiative), melynek végcélja az emberes Mars-utazás lett volna: „Meggyőződésem, hogy az Apollo-11 holdraszállásának 50. évfordulóján az amerikai zászlónak ott kell lobognia a Marson is.”

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozására

Az ESA első lépése a marsi anyagminták visszahozásáraAz ESA Aurora programjának keretein belül a tervek szerint egy évtized múlva speciális kapszulába zárt marsi kőzetanyagot juttatnak vissza a Földre, hogy majd a földi laboratóriumokban elemezhessék.

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáig

Még 10 hónap: a Titan óceánjainak vizsgálatáigAz idén júliusban a Cassini szonda megközelíti a Szaturnuszt, és legnagyobb holdját, a Titant. Az amerikai űrszonda európai leszállóegységét a Huygenst a maga nemében páratlan misszió végrehajtására tervezték: a Titan tanulmányozására. Ez a hold az egyetlen a Naprendszerünkben, amely rendkívül vastag légkörrel rendelkezik.

Naprendszerünk legtávolabbi objektuma

Naprendszerünk legtávolabbi objektumaEgy nemzetközi kutatócsoport felfedezte bolygórendszerünk legmesszebb lévő ismert objektumát, a Sedna valószínűleg a belső Oort-felhő tagja lehet.

A Cassini képe a Szaturnuszról

A Cassini képe a SzaturnuszrólA Cassini-Huygens űrszonda-páros a Szaturnusz rendszere felé tart. Pár hónappal érkezése előtt a Cassini lenyűgöző felvételt készített a bolygóóriásról.

A Mars leghatalmasabb völgye a Mars Express szemével

A Mars leghatalmasabb völgye a Mars Express szemévelA Mars Express 275 km-es keringési magasságból készítette el azt a döbbenetes felvételt, melyen a Valles Marineris látható. A képen (a valószínűleg víz által okozott) eróziós nyomok láthatók.

Szén és oxigén egy exobolygó légkörében!

Szén és oxigén egy exobolygó légkörében!Első alkalommal sikerült szén és oxigén jelenlétét kimutatni egy Naprendszeren kívüli bolygó légkörében.

Mars Express: van vízjég a Vörös Bolygón!

Mars Express: van vízjég a Vörös Bolygón!A 2003. december végén Mars körüli pályára állt európai űrszonda, a Mars Express a napokban megkezdte a műszeres vizsgálatokat, és megerősítette, hogy a vörös bolygón vízjég van! Szerdán az űrszonda elfoglalja végső pályáját.

Lenyűgöző a Mars Express első közelképe

Lenyűgöző a Mars Express első közelképeA 2003. december 25-én Mars körüli pályára állt európai keringőegység kiváló minőségű színes felvételén a Valles Marineris részlete látható.

Pályán a Nap-Föld kölcsönhatást vizsgáló kínai-európai űreszköz

Pályán a Nap-Föld kölcsönhatást vizsgáló kínai-európai űreszközA kínai CZ-2C/SM rakéta 29-én, közép-európai idő szerint 20:06-kor, a kszicsángi űrközpontból indult, és a Nap és a Föld kölcsönhatását vizsgáló Double Star műhold-duó első tagját juttatta egy 500 x 60.000 km-es, erősen elnyúlt, 28,5 fokos hajlásszögű pályára.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17