Sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.
Didymos és Dimorphos
A brémai OHB-ben összeállt az ESA soron következő kisbolygóküldetésének űrszondája, a Hera. A két fél darabból (Core Module, CM és Propulsion Module, PM) álló űreszközt augusztus utolsó hetében illesztették össze (balra lent). A Hera – ahogy az olvasóink előtt ismert – nem elsősorban kisbolygókutató űrszonda, hanem a Föld bolygóvédelmi kísérletének része. A Hera Európa hozzájárulása az amerikaiakkal közös programhoz, amelynek első lépéseként az amerikai DART krátert ütött a Didymos kísérőjébe, a Dimorphos nevű kisbolygóba, több ezer km-re szórt ki abból anyagot, és kissé megváltoztatta pályáját.
A Hera 2024 októberében startolva majd megközelíti a Dimorphost, közelről vizsgálja a krátert, megméri az égitest tömegét, stb. A feszes tempó miatt választotta az OHB azt a megoldást, hogy párhuzamosan készíti el a hajtóművet, kisrakétákat és üzemanyagot tartalmazó egységet (PM) és a központi egységet (CM). Ez utóbbi a számítógépet, tudományos műszereket és a kommunikációs berendezéseket tartalmazza.
Ide tartozó hír, hogy az ESA által fejlesztett eddigi legkisebb radar – mely szintén a Hera projekthez készült – már a tesztelési, minősítési fázisban van. A gyártó EmTroniX ugyanis augusztus első felében átadta az ESA ESTEC szakembereinek azt a parányi eszközt, melyet a hat egységes (6U) Juventus CubeSatba fognak beépíteni (jobbra fent). A Juventust a Hera (anyaszonda) szállítja el a 780 m átmérőjű Didymos és a 160 m átmérőjű Dimorphos aszteroida-kettőshöz. Itt a JuRa nevű luxemburgi radar feladata lesz, hogy akár 100 m mélységig „pillantson be” a korábban az amerikai DART által „megrongált” kisebbik égitestbe. A JuRa tudományos hátterét a francia Université Grenoble Alpes Planetológiai és Csillagászati Intézete (IPAG) biztosítja. A mindössze 95 × 95 × 95 mm-es radarelektronika gyártását a luxemburgi EmTroniX vállalta (mely autóipari radarokat gyárt), míg a 1,5 m-esre kinyíló radarantenna Lengyelországban, az Astronikánál készül. A tervek szerint a Juventus akár két hónapig is vizsgálhatja majd a Dimporphost, s ezen belül a JuRa (60 MHz-es) radarnak – szakaszosan – összesen 45 órát kell majd működnie. (Képünkön jól látszik, hogy a JuRa tulajdonképpen egy önálló 10 × 10 × 10 cm-es blokk lesz a hat egységes Juventus-ban.)
Huginn
A legutóbbi Crew Dragon űrhajó Nemzetközi Űrállomásra (ISS) érkezésével megkezdődött az ESA dán űrhajósának, Andreas Mogensennek a Huginn küldetése. Az űrhajósról is, és tervezett programjáról is írtunk már korábbi hírmozaikjainkban.
Az ESA videója a személyzet startjáról, dokkolásáról és „átlebegéséről” az ISS fedélzetére. (Forrás: ESA / YouTube)
Érdemes egyébként egy pillantást vetni a küldetés jelvényére (mission patch) is, hisz az szimbolikákban nagyon gazdag. Az emblémát Huginn holló alakja uralja, melyben elrejtették Dánia térképét és az ISS kontúrját. A madár szárnya alatti ív természetesen a Földet, illetve annak horizontját szemlélteti, míg a csillagkép a vikingek „szerencsés utat”, vagy „szerencsés utazást” jókívánságának jelét formázza.
Kapcsolódó cikkek:
DART start
Célra tart a DART
Célba ért a DART
Kisbolygó-eltérítés képekben
32 perc
Didymos és Dimorphos
Halad a Hera tervezése
Huginn bélyegen
Európai mozaik – 2023. július (1. rész)
Európai mozaik – 2023. május
Úton a Crew-7
Európai mozaik – 2023. augusztus (1. rész)