Az emberi élet védelme Cikkek: 101 - 120

Az űrhajósok „agyára mehet” a Mars-utazás

Az űrhajósok „agyára mehet” a Mars-utazásA nagyenergiájú kozmikus sugárzás újabb lehetséges egészségkárosító hatására derült fény. A hosszú időtartamú űrutazások megnövelik az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét.

Sikerült lelassítani az űrhajósok csontvesztését

Sikerült lelassítani az űrhajósok csontvesztésétA helyes étrend és a kemény testedzés hozzásegít az űrhajósok csontjainak védelméhez, ami jó hír lehet a majdani Mars-utazóknak is.

A súlytalanság árt a látásnak

A súlytalanság árt a látásnakAmerikai kutatók 27, átlagosan 108 napot repült űrhajóst vizsgáltak meg. Az eredmény rossz hír lehet a hosszú távú bolygóközi repülések szempontjából.

Füstérzékelő súlytalanságban

Füstérzékelő súlytalanságbanA Nemzetközi Űrállomáson 2007-ben és 2011-ben is repült az a kísérlet, aminek nyomán biztonságosabbá tehető a fedélzeten a tűzjelző rendszer. Az eredményeket a földi füstérzékelők továbbfejlesztéséhez is alkalmazzák.

Mosható, gyűrhető antenna

Mosható, gyűrhető antennaA ruhába varrható újfajta rádióantennát jól lehet majd alkalmazni a műholdas alapú keresési és mentési feladatoknál.

Por az űrben – és a szőnyegben

Por az űrben – és a szőnyegbenA már a világűrben is többször vizsgázott pordetektor átalakított változata most porszívókba építve mondja meg, hogy elég volt-e már a szívásból...

Szívultrahang az űrállomáson

Szívultrahang az űrállomásonA General Electric (GE) ultrahangrendszerével vizsgálják majd az űrhajósok szívműködését. A berendezés az Atlantis fedélzetén került fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Fájdalomcsillapítás az űrben

Fájdalomcsillapítás az űrbenEgy a NASA támogatásával a Nemzetközi Űrállomáson végzett kísérlet szerint a fájdalomcsillapító gyógyszerek gyorsabban veszítenek hatásosságukból az űrbeli körülmények között.

Szex és terhesség úton a Marsra: nem ajánlott!

Szex és terhesség úton a Marsra: nem ajánlott!Bár a Mars gyarmatosítása egyelőre csak a tudományos-fantasztikus műfaj témája, egy nap talán valósággá válik. Még azelőtt meg kell oldani az emberi reprodukció problémáit a marsi környezetben.

„Űrnadrág” motorosoknak

„Űrnadrág” motorosoknakA hagyományos farmernadrág szövetébe szőtt speciális szálakkal kényelmes, mégis különleges védelmet nyújtó ruhadarab állítható elő. A szálak anyagát korábban az ESA YES-2 űrkísérletében is használták.

Eljutnának-e az űrutazók a Marsra?

Eljutnának-e az űrutazók a Marsra?Megélnének az űrutazók a Marson – ezt a címet adtuk nemrég a Curiosity sugárzásmérőjének eddigi eredményeit idéző cikkünknek. A hír igaz, de a Mars-utazás sugárvédelmi szempontból azért még mindig nem számít egyszerű feladatnak!

Maratoni egérűrrepülés

Maratoni egérűrrepülésA 91 napig súlytalanságban repülő kísérleti egerek segítségével a csont leépülését vizsgálták, érdekes eredménnyel.

airTEXT: a levegő szennyezettségéről Londonban

airTEXT: a levegő szennyezettségéről Londonban A műholdas távérzékeléssel nyert adatokat is használó információs rendszer a brit főváros lakóit figyelmezteti az egészségügyi kockázatokra.

MSL: mérések menet közben

MSL: mérések menet közbenA Mars felé tartó amerikai űrszonda a hosszú út alatt sem tétlenkedik, a sugárzási környezetet vizsgálja a bolygóközi térben.

A műholdak a fejünkre esnek?

A műholdak a fejünkre esnek?Azt azért talán mégsem... Bár most egy húsz éve pályán levő, már irányítatlan, nagyméretű űreszköz részben túlélheti a légkörbe lépést. Szerencsére igen kicsi az esélye, hogy lakott területre zuhanjanak a darabjai.

Cukorbetegség-szűrés űrbeli segítséggel

Cukorbetegség-szűrés űrbeli segítséggelFranciaországban egy éves tesztidőszakon van túl az a szűrőállomás, amellyel a 2. típusú cukorbetegség szövődményeit vizsgálják távoli, vidéki helyszíneken.

Űrférgek

ŰrférgekA Columbia űrrepülőgép 2003-as megsemmisülését túlélő fonalférgek leszármazottai most az Endeavour (STS-134) fedélzetén járják a világűrt.

STS-133: Orvosbiológiai kutatások a Discovery utolsó küldetése alatt

STS-133: Orvosbiológiai kutatások a Discovery utolsó küldetése alattMilyen érdekes orvosbiológiai kísérletek folynak az amerikai űrrepülőgép mostani útja során?

Neurospat kísérlet „újratöltve”

Neurospat kísérlet „újratöltve”Az ESA űrhajósa, Paolo Nespoli fedélzeti mérnökként általában igen elfoglalt. Agyi tevékenységének, űrbeli teljesítőképessége változásának vizsgálata a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén végrehajtott egyik fontos kísérlet.

Ultrahangos vizsgálat távirányítással

Ultrahangos vizsgálat távirányítássalAz ultrahanggal végzett orvosi vizsgálat nagyon hasznos, ha gyakorlott szakértő végzi. Az ESA azt kutatja, hogyan lehetne mindezt nagy távolságban, akár egy űrhajó fedélzetén is elvégezni.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11