Katasztrófák ellen Cikkek: 281 - 300

Földrengés és vulkáni aktivitás

Földrengés és vulkáni aktivitásAmerikai műholdas adatok arra utalnak, hogy a tavaly májusi nagy indonéziai földrengés nyomán a közelben működő vulkánok aktivitása megnövekedett.

Kisbolygó-megfigyelés radarral

Kisbolygó-megfigyelés radarralA Föld legkevésbé ismert, apró, szerencsétlen esetben mégis globális katasztrófát okozni képes kozmikus szomszédai a földközeli kisbolygók.

Újfajta földrengés-megfigyelési módszer

Újfajta földrengés-megfigyelési módszerA műholdas mérési technika fejlődésével immár lehetséges, hogy a nagy földrengések nyomán a földi gravitációs erőtérben utólag bekövetkező helyi változásokat kimutassák.

A tiszai árvíz műholdképeken

A tiszai árvíz műholdképekenEgy 2000 óta élő nemzetközi megállapodás alapján természeti katasztrófák esetén világszerte űrfelvételeket hívhatnak sürgős segítségül. Most Magyarországon is sor került az egyezmény aktiválására.

Tengeri örvények előrejelzése műholdakkal

Tengeri örvények előrejelzése műholdakkalA Mexikói-öbölben levő olaj- és gáztermelő fúrótornyokat időnként erős örvények, amolyan „tenger alatti hurrikánok” veszélyeztetik.

Új módszer egy régi természeti csapás ellen

Új módszer egy régi természeti csapás ellenA sáskajárások idején francia kezdeményezésre műholdas terminálokat vetnek be, amelyek révén felgyorsul és megbízhatóvá válik az információgyűjtés.

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (3. rész)

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (3. rész)Befejezzük az Apophis kisbolygó felfedezéséről, a Földre való veszélyességének reális mértékéről, szükség esetén a védekezés módjáról szóló történetet.

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (1. rész)

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (1. rész)A napokban a hazai sajtóban felröppent az első hallásra hírlapi kacsának tűnő hír: 2036-ban egy kisbolygó becsapódása pusztítja el Európát! Amint az gyakran lenni szokott, a média tette a dolgát, sikerült sokmindent összezavarnia... Akit a részletek is érdekelnek, annak ajánljuk háromrészes cikkünket.

A távérzékelő holdak a hurrikánokra (is) figyelnek

A távérzékelő holdak a hurrikánokra (is) figyelnekEurópai mesterséges holdak adatait is felhasználják, hogy minél pontosabban követhessék és előre jelezhessék a trópusi viharok viselkedését.

New Orleans környéke a hurrikán előtt és után

New Orleans környéke a hurrikán előtt és utánA NASA Terra műholdjának felvételein a Katrina hurrikánt követő áradások kiterjedése látható.

2006 az űrszemét éve volt

2006 az űrszemét éve voltTavaly az év második felétől átlagosan havonta egyszer szétdarabolódott egy-egy Föld körüli pályán keringő űreszköz, teleszórva környezetét veszélyes törmelékkel.

Kaliforniai erdőtűz műholdképen

Kaliforniai erdőtűz műholdképenAz európai Envisat távérzékelő mesterséges hold képe a Dél-Kaliforniában október végén pusztított tűz messze terjedő füstjét mutatja.

Bármikor kitörhet a Merapi vulkán

Bármikor kitörhet a Merapi vulkánAz Indonéziában, Jáva szigetén található aktív tűzhányót műholdas távérzékelő eszközökkel is folyamatosan figyelik.

Húsz éve történt a csernobili reaktorbaleset

Húsz éve történt a csernobili reaktorbalesetA napokban világszerte megemlékeznek a szomorú eseményről. Annak idején ez volt az első alkalom, hogy kereskedelmi távérzékelő mesterséges hold által készített képet használjon fel a média egy esemény igazolására.

Újabb japán távérzékelő műhold

Újabb japán távérzékelő műholdKözép-európai idő szerint a január 24-re virradó éjszakán pályára állt a legújabb japán földmegfigyelő műhold. A JAXA űrügynökség legújabb „gyermeke” akár 1 : 25 000 arányú térképezést is lehetővé tesz.

13 sikeres év után leállították a TOPEX/Poseidont

13 sikeres év után leállították a TOPEX/PoseidontTizenhárom évi működés és 62 000 Földünk körüli keringés után az amerikai és francia üzemeltetők közös döntésének megfelelően leállították minden idők egyik legsikeresebb oceanológiai műholdját.

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (2. rész)

Apophis – egy becsapó(dáso)s sajtóhír margójára (2. rész)A Földet majdan megközelítő kisbolygóról - hitelesebben...

Füst London felett

Füst London felettAz Envisat űrfelvételén jól kivehető az a hatalmas füstfelhő, amely a vasárnap történt üzemanyagraktár-robbanás következtében árasztotta el a brit főváros környékét.

A Rita miatt bezár a houstoni űrközpont

A Rita miatt bezár a houstoni űrközpontAz USA partjaihoz közeledő újabb nagyerejű hurrikánra készülve ideiglenesen evakuálják a NASA Johnson Űrközpontját is.

A portugáliai erdőtüzek füstje

A portugáliai erdőtüzek füstjeAz ESA Envisat távérzékelési mesterséges holdjának felvételén a katasztrófa nyomán keletkezett füst látható, messze az Atlanti-óceán fölött is.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18