A Holdnál Cikkek: 121 - 140

A GRAIL vége

A GRAIL végeAhogy tervezték, hétfőn a Hold felszínébe csapódott a NASA két ikerszondája, amelyekkel az égitest gravitációs terét térképezték fel.

A Hold legpontosabb gravitációs térképe

A Hold legpontosabb gravitációs térképeAz amerikai GRAIL űrszondapáros méréseiből megalkották a Hold eddigi legnagyobb felbontású gravitációs térképét.

Apály és Dagály

Apály és DagályÚj nevet kaptak a NASA holdszonda-ikrei, a Hold körül Szilveszter és Újév napján pályára állt GRAIL-A és GRAIL-B.

Kamerák a Holdhoz, gyerekeknek

Kamerák a Holdhoz, gyerekeknekA szombaton indított amerikai GRAIL űrszondapáros fedélzetén olyan kamerákat helyeztek el, amelyek amerikai iskolások utasításait követve fényképezik majd a Hold felszínét.

Elindult a Holdhoz a GRAIL űrszondapáros

Elindult a Holdhoz a GRAIL űrszondapárosŰrszondák sora fényképezte már a felszínét, 12 ember járt rajta, kőzetmintákat hoztak vissza onnan, mégis van még mit kutatni a Holddal kapcsolatban. A GRAIL az égitest gravitációs terének feltérképezésére indult.

Furcsa holdkráter – furcsa eredet?

Furcsa holdkráter – furcsa eredet?Lehet, hogy a Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) felvételei segítségével a Hold túlsó oldalán talált különös krátert egy amerikai űrszonda ütötte, még az 1960-as évek végén.

LOLA szerint a Hold...

LOLA szerint a Hold...Az amerikai Lunar Reconnaissance Orbiter szonda lézeres magasságmérő berendezésével elkészítették a Hold részletes magassági térképét.

Gesztus a konkurenciának

Gesztus a konkurenciánakAz amerikai LRO szonda új képei ezúttal a szovjet holdfelfedező eszközök sikereiről is „bizonyítékot szolgáltattak”.

„Sok víz” a holdkráterben

„Sok víz” a holdkráterbenA NASA-nál elkészültek az LCROSS színképi mérései egy részének elemzésével. A kirepült anyagfelhőben víz nyomaira bukkantak.

Négy percnyi méréssel a holdi víz nyomában

Négy percnyi méréssel a holdi víz nyomábanOktóber 9-én, magyar idő szerint 13:30-kor üt lyukat a talajba az amerikai LCROSS a Hold déli pólusa közelében.

Ma két új „holdseb” keletkezik

Ma két új „holdseb” keletkezikAz amerikai GRAIL űrszondapáros a Hold északi pólusa környékén, a tervek szerint egy hegyoldalba csapódva végzi sikeres pályafutását.

A GRAIL tovább él

A GRAIL tovább élA Hold garvitációs terét feltérképező amerikai űrszondapáros küldetését decemberig meghosszabbították.

Újévi randevú a Holddal

Újévi randevú a HolddalA NASA GRAIL űrszondapárosának egyik tagja december 31-én, a másik január 1-jén állt pályára a Hold körül.

A Hold északi sarkvidéke

A Hold északi sarkvidékeA mozaikképet a NASA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) szondájának közel ezer egyedi felvételéből állították össze.

Már a starthelyen a GRAIL

Már a starthelyen a GRAILA Hold gravitációs terének kutatására készülő amerikai űrszondapár már Cape Canaveral 17-es indítóállásánál várja a szeptember 8-án esedékes startot. Feltehetően ez lesz a Delta-2 rakéta búcsúja Floridától.

A Hold déli pólusvidéke, ahogy sosem láttuk

A Hold déli pólusvidéke, ahogy sosem láttukAz amerikai Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) űrszonda kamerájának fél éven át készített felvételeiből egy érdekes megvilágítási képet állítottak össze.

Víz és más kincsek a Holdon

Víz és más kincsek a HoldonElkészültek a tavaly októberben a Holdba csapódott amerikai LCROSS szonda adatainak részletes elemzésével. Ha valaha űrhajósok mennének az égitest déli sarkvidékére, ásót is érdemes lesz magukkal vinniük.

Perdöntő fotók a Holdról

Perdöntő fotók a HoldrólMint korábban is hírt adtunk róla, a Lunar Reconnaissance Orbiter a Holdat tanulmányozza és minden korábbinál korszerűbb technológiája révén minden korábbinál részletesebb eredmények várhatók tőle. Most például „holdi lábnyomokat” rögzített.

LCROSS: meglepetés és kis csalódás

LCROSS: meglepetés és kis csalódásAz amerikai űreszköznek a Hold felszínébe való csapódása némi csalódást keltett azokban, akik látványos fényjelenséget vártak. A tudományos mérések kiértékelése még tart.

LCROSS: módosított célpont

LCROSS: módosított célpontAz október 9-én a Hold felszínébe csapódó amerikai űreszközt a tervezetthez képest egy kicsit arrébb irányítják, mert ott talán több a víz.
Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8