Űrcsillagászat Európában

Az Europa takarásában

Az Europa takarásában2017. március 31-én a Jupiter Europa nevű holdja elhaladt egy háttércsillag előtt. Ez a jelenség nagyon ritka, ráadásul először fordult elő, hogy földi teleszkópokkal is sikerült nyomon követni.

Elkészült a Cheops

Elkészült a CheopsAz ESA ismert exobolygók kutatására épült űrtávcsöve idén október–november folyamán állhat Föld körüli pályára.

Bújkáló törpe

Bújkáló törpeA Hubble-űrtávcső egy korábban észrevétlen galaxisba botlott a Tejútrendszertől nem messze.

2018 a csillagászatban

2018 a csillagászatbanA Sky and Telescope elkészítette összeállítását az elmúlt év (szerintük) legfontosabb csillagászati eseményeiről.

Röntgencsillagászati adatbányászat

Röntgencsillagászati adatbányászatRejtélyes röntgenforrásra bukkantak középiskolás fiatalok abban az adatbányász projektben, amelyet az XMM-Newton röntgentávcső archívumának átkutatására hirdetett az ESA.

JWST: még egy év késés

JWST: még egy év késésA néhány hónappal ezelőtt közzétett 2020. májusi indítási dátumhoz képest újabb majdnem egy évet csúszik a James Webb-űrtávcső (JWST) startja.

Új ESA küldetés-jelöltek

Új ESA küldetés-jelöltekA Theseus, a Spica és az EnVision a három jelölt, amelyek közül 2021-ben kiválasztják az ESA Cosmic Vision programja következő küldetését a közepes méretkategóriában.

Ultraibolya Rák

Ultraibolya RákA Rák-köd nevezetes szupernóva-maradványa az európai XMM-Newton műhold ultraibolya távcsövével készült képen.

Mi várható 2018-ban? (3. rész)

Mi várható 2018-ban? (3. rész)Néhány 2018-ra tervezett műholdas program bemutatásával fejezzük be az új esztendő várható űreseményeinek év eleji áttekintését.

Az Integral 15 éve

Az Integral 15 éveFontos felfedezéseket tett a nagyenergiájú csillagászatban az ESA Integral űrtávcsöve. Születésnapja alkalmából érdemes eddigi felfedezéseire is visszatekinteni.

Cheops kiadvány

Cheops kiadványŐsszel indulhat az ESA Cheops űrtávcsöve. Az ESA kiadványban mutatja be az exobolygókat kutató műholdat.

Segítsen az ESA-nak!

Segítsen az ESA-nak!Ön szerint melyek azok a nagy tudományos kérdések, amelyekre a 2050-ig tervezendő űrküldetéseknek választ kellene adniuk? Most elmondhatja!

Mi várható 2019-ben? (2. rész)

Mi várható 2019-ben? (2. rész)Válogatás az előttünk álló év érdekesnek ígérkező műholdas eseményeiből.

Forró gáz egy galaxishalmazban

Forró gáz egy galaxishalmazbanAz ESA XMM-Newton röntgentávcsöve megörökítette azt a röntgensugárzást, amelyet egy galaxishalmazt kitöltő forró gáz bocsát ki.

A Gaia és a vörös törpék működése

A Gaia és a vörös törpék működéseSok adatból váratlan érdekességek is előbukkanhatnak. A Tejútrendszer milliárdnyi csillagát felmérő Gaia űrszonda újabb meglepetéssel szolgált.

Mesterséges Nap

Mesterséges Nap2022-ben indul a Jupiter és jeges holdjai felé, de már készül az európai JUICE űrszonda.

MEGFEJTÉS: Szinte újszülött

MEGFEJTÉS: Szinte újszülöttMúlt héten indult űrkutatási bélyegekhez kapcsolódó rejtvénysorozatunk. Ma megtudhatják a helyes választ a második kérdésre, és az is kiderül, ki nyerte a Bélyegmúzeum ajándékát.

ARIEL 2028-ban

ARIEL 2028-banDöntés született az Európai Űrügynökség (ESA) Cosmic Vision programjának negyedik közepes kategóriájú űreszközéről.

Ünnepi füzér

Ünnepi füzérEzt a girlandot az ESA Gaia asztrometriai űrszondájának csapata küldte a képzeletbeli űrkarácsonyfára.

Jelentősen késik az Euclid

Jelentősen késik az EuclidA NASA által szállítandó infravörös detektorok műszaki problémái miatt legalább egy–másfél évvel csúszhat az ESA Euclid szondájának indítása.