Űrcsillagászat Európában

Készül az Euclid

Készül az EuclidMérföldkövéhez érkezett az ESA Euclid szondája, elkészült és a teszteken is megfelelt két műszere, amelyeket most az Airbusnál integrálnak az űreszközre.

Az eROSITA röntgenégboltja

Az eROSITA röntgenégboltjaHárom évtizede először készült az egész égboltot átfogó röntgentérkép a forró és nagy energiájú Világegyetemről.

Most a koronavírus miatt...

Most a koronavírus miatt......késik tovább a James Webb-űrtávcső felbocsátása. Nem tudják tartani a 2021 márciusára tervezett startot.

Anizotróp tágulás

Anizotróp tágulásHárom űrtávcső mérései alapján talán finomítani kell a Világegyetem tágulásának jelenleg elfogadott képén.

Üstököscsóvába botlani

Üstököscsóvába botlaniLényegében ez fog történni az ESA Solar Orbiter űrszondájával, amely a számítások szerint, szerencsés véletlen folytán áthalad a C/2019 Y4 (ATLAS) üstökös csóváján.

Kinyíltak az antennák

Kinyíltak az antennákMegkezdődhet a holland–kínai kísérlet az univerzum „sötét korszakából” származó rádiósugárzás detektálására.

Útra kész a Solar Orbiter

Útra kész a Solar OrbiterElkészült, és jövő év elején indulhat az ESA legújabb, a Napot és a helioszférát kutató szondája, a Solar Orbiter.

Röntgenmeglepetés

RöntgenmeglepetésElkészült az ESA idén 20 éves röntgencsillagászati űrobszervatóriuma, az XMM-Newton legújabb katalógusa a „melléktermékként” megfigyelt égi röntgenforrásokról.

Az Europa takarásában

Az Europa takarásában2017. március 31-én a Jupiter Europa nevű holdja elhaladt egy háttércsillag előtt. Ez a jelenség nagyon ritka, ráadásul először fordult elő, hogy földi teleszkópokkal is sikerült nyomon követni.

Elkészült a Cheops

Elkészült a CheopsAz ESA ismert exobolygók kutatására épült űrtávcsöve idén október–november folyamán állhat Föld körüli pályára.

A Perseverance leszállóhelye

A Perseverance leszállóhelyeAz ESA Mars Express szondájának megfigyelései segítenek pontosabban feltérképezni a NASA legújabb marsjárójának tervezett leszállóhelyét, a Jezero-krátert.

A Nap közelében

A Nap közelébenAz ESA Solar Orbiter szondája június 15-én először közelítette meg a Napot: egyelőre csak 77 millió kilométerre jutott csillagunk közelébe.

Kérdések tömege

Kérdések tömegeA Merkúr történetétől a belső szerkezetén és felszínén át a kozmikus környezetéig számtalan kérdésre várnak választ a szakemberek a BepiColombo szondától. Egyelőre türelemmel kell várniuk.

A BepiColombo köszöni, jól van!

A BepiColombo köszöni, jól van!Az ESA és a JAXA Merkúr felé tartó BepiColombo szondájának Föld melletti elrepülése során végzett mérések igazolták, hogy a szonda műszerei kifogástalanul működnek.

A Cheops és a többiek

A Cheops és a többiekFrancia Guyanából pályára állt a magyar részvétellel is készült európai exobolygó-kutató űrtávcső és négy másik műhold.

A röntgentávcső „első fénye”

A röntgentávcső „első fénye”Teljesítheti a várakozásokat az orosz Szpektr-RG űrtávcső legfontosabb műszere, a német eROSITA röntgentávcső.

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőben

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőbenAhogyan az egyidős emberek kinézete és testalkata is nagymértékben különböző lehet, ugyanez elmondható a csillaghalmazokról is.

Egy galaxis látványos csillagmaradványai

Egy galaxis látványos csillagmaradványaiAz európai XMM-Newton röntgencsillagászati űrtávcső megfigyelési adataiból készített képen az M83 galaxis látható.

Cheops kiadvány

Cheops kiadványŐsszel indulhat az ESA Cheops űrtávcsöve. Az ESA kiadványban mutatja be az exobolygókat kutató műholdat.

Segítsen az ESA-nak!

Segítsen az ESA-nak!Ön szerint melyek azok a nagy tudományos kérdések, amelyekre a 2050-ig tervezendő űrküldetéseknek választ kellene adniuk? Most elmondhatja!