A cég talán 2027-re dokkolhatja első modulját a Nemzetközi Űrállomáshoz.
Az Axiom Space egy amerikai (Houston, Texas) székhelyű űripari vállalkozás, amely többek közt Kapu Tibor magyar űrhajóst is eljuttatta a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), és már építi a világ (egyik?) első kereskedelmi űrállomását, az Axiom Űrállomást (Axiom Station). Ez a következő generációs orbitális platform az űrben való fenntartható emberi jelenlét sarokköveként úttörő innovációt és kutatási lehetőséget hoz létre a súlytalanságban, és a holnap élénkülő, globális űrgazdaságának kialakulását segíti. Ma, mint az emberiség Föld bolygón kívüli útjának egyik vezetője, az Axiom Space az ISS kereskedelmi emberes űrrepülési szolgáltatásainak egyik fő szolgáltatója, valamint fejlett űrruhák fejlesztője a Holdon és az alacsony Föld körüli pályán történő használatra.
Az Axiom Space olyan kereskedelmi űrállomást épít alacsony Föld körüli pályára, amelyet öt modul felbocsátásával terveznek létrehozni, kezdve egy teher-, energia- és hőellátó modullal, amely dokkolni fog az ISS-hez. A kezdetben a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsolódó energia- és hőellátási modul később a tervek szerint majd leválik és így alkotja az Axiom Űrállomás magját. Két lakható modult, egy légzsilipet és egy kutatási/gyártási modult köt majd össze a 2020-as évek végére, és esetleg 2028-ra képes lesz az önálló repülésre is. Terveik szerint ez a fokozatos kiépítés biztosíthatja majd a zavartalan emberi jelenlétet az alacsony Föld körüli pályán, amint az ISS-t legkésőbb 2030 körül nyugdíjazzák és megsemmisül a légkörbe való beirányítása után.
Illusztráció az űrállomásról, amelyet a houstoni székhelyű Axiom Space cég tervez Föld körüli pályára építeni. (Kép: Axiom Space)
Az Axiom Space nagyívű terveket sző az alacsony Föld körüli pályán való jelenlétre. A 2016-ban alapított vállalat elsőként szállított magánszemélyekből álló személyzettel űrhajót az ISS-re az Axiom-1 (Ax-1) küldetéssel, amely 2022 áprilisában indult négy űrhajóssal. Az első kereskedelmi repülés parancsnoka Michael López-Alegría volt, a személyzet további tagjai Larry Connor, Eytan Stibbe és Mark Pathy. A vállalat második repülése (Ax-2) az ISS-re 2023. május végén történt meg, egy nyolcnapos küldetés keretében, a szerződéses SpaceX Crew Dragon űrhajó és egy négyfős, magánfinanszírozású legénység leszállásával és biztonságos visszatérésével. Ennek parancsnoka Peggy Whitson űrhajósnő, további résztvevői John Shoffner, Ali Alqarni és Rayyanah Barnawi voltak. A harmadik repülés, az Ax-3 küldetés is rendben megtörtént 2024. január–február folyamán, ennek parancsnokaként ismét Michael López-Alegría repült, míg a legénységet Walter Villadei, Alper Gezeravci és Marcus Wandt alkotta. Minden küldetés során számos tudományos kísérletet végeztek magukon az űrhajósokon is, és az Axiom ezeknek a vizsgálatoknak egy részét felhasználja saját űrállomásának tervezéséhez és használatához. Az eddigi utolsó küldetés éppen most, 2025. június–júliusban zajlott egy összesen 20 napos repülés során. A veterán űrhajósnő, Peggy Whitson vezetése mellett az Ax-4 keretében három újonc űrhajós repült, akik országaik második professzionális, rövid távú repüléseit hajtották végre. A legénység tagjai Shubhanshu Shukla, Sławosz Uznański-Wiśniewski és Kapu Tibor voltak.
A képen középen a 2025. június 25. és július 15. között végzett sikeres Ax-4 küldetés három újonc űrhajósa, ill. a két szélen az Axiom Space két menedzsere látható, közvetlenül a visszaérkezés és fogadtatás után. Az űrhajósokon a nemzeti színű zászlókat idéző fogadó virágfűzérek hindu üdvözlő szokást elevenítettek meg. Balról jobbra: Tejpaul Bhatia, az Axiom Space vezérigazgatója, Kapu Tibor magyar űrhajós, Shubhanshu Shukla indiai űrhajós, Sławosz Uznański-Wiśniewski lengyel űrhajós és Kam Ghaffarian, az Axiom Space egyik társalapítója és ügyvezető elnöke. (Kép: Axiom Space)
2020 januárjában az Axiom elnyerte a NASA megbízását az ISS első kereskedelmi alapon készülő moduljának a megépítésére. Az eddig végrehajtott előzetes emberes küldetéseknek mindegyike tanulási lehetőség azt illetően, hogyan válhat az Axiom egyre jobb magánvállalattá az emberes űrrepülések szolgáltatási területén. Ezek az első küldetések segítenek megalapozni az Axiom jövőbeli képzési programjait. Ezeket a küldetéseket arra is használják, hogy megértsék, hogyan kell kiképezni az űrhajósokat, valamint a személyzetet együtt, és megszerezzék azt az operatív szakértelmet, amelyre a vállalatnak szüksége van. Ugyanakkor arra is koncentrálnak, hogy gazdasági perspektívából is finomhangolják azokat a repülési tevékenységeket, amelyeket az alacsony Föld körüli pályán keringő egységek üzemeltetése jelent.
A Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakoztatott Axiom Space modul illusztrációja. (Kép: Axiom Space)
Az Axiom űrhajósainak legtöbbje nem részesül abban a több éves kiterjedt képzésben, amelyet a NASA űrhajósai kapnak az űrben töltött idejükre való felkészülésként. (Figyelemre méltó kivételek közé tartozik Peggy Whitson, a NASA korábbi űrhajósa, aki az Ax-2 és Ax-4 parancsnoka volt, és eddig több időt töltött az űrben, mint bármely más amerikai vagy nő, valamint Michael López-Alegría, a NASA korábbi űrhajósa, aki az Ax-1 és Ax-3 parancsnoka volt, és a valaha végrehajtott legtöbb űrséta rekordját tartja.) A TRISH vizsgálat pl. az egyik módja annak, hogy az Axiom megtanulja, hogyan akklimatizálja az űrhajósokat az új súlytalansági környezetükhöz, és stratégiákat dolgozzon ki az alkalmazkodáshoz szükséges idő csökkentésére. Az Axiom azt szeretné, hogy az űrállomása maximális értéket nyújtson utasai számára, és az ISS-re indított kezdeti, emberes küldetések egyik fő célja annak meghatározása, hogy hol lesz ez az érték.
Az infografika a vállalat terveiről az első űrállomásuk modulról modulra történő megépítését illusztrálja. (Kép: Axiom Space)
Stratégiai elképzeléseik célja az, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy jól megértik-e a jövőbeli legénységek igényeit, hogy az űrállomást ezekre a feladatokra szabhassák. A súlytalanságban végzett kutatás lesz-e a fő cél, vagy az alacsony Föld körüli pályán (LEO) történő űrhajógyártás, esetleg valami más? Ezek a megelőző küldetések repüléseinek elsődleges mozgatórugói. Ezzel minden alkalmazott megismerheti, hogyan működhetnek valójában és hogyan építsenek egy olyan űrállomást, amely a jövőben is működőképes lesz. Gondolni kell a személyzeti tevékenység tervezett mennyiségére, arra, hogy mennyi helyet kell egy legénységi tagnak igénybe vennie egy űrállomáson ahhoz, hogy az hosszú távon repülhető és működőképes legyen, ill. hogy karbantartani is tudják megfelelően. Mindezek a dolgok nagyon fontosak annak megértésében, hogyan tervezzék meg a jövőbeli űrállomásukat.
Az Axiom közvetlenül a NASA-tól is kap utasításokat az űrállomásuk építésével kapcsolatban. A csapat igencsak jártas az emberes űrrepülésben, hiszen olyan munkatársak dolgoznak itt, akik már terveztek és építettek űrállomásokat. Ezzel a vállalat a jövőbe tekintett. Együttműködnek a NASA-val azon, hogy biztosítsák az ISS összes mai követelményének betartását, hogy a jövő modelljeit ezeknek a követelményeknek megfelelően építhessék meg. Mindez lehetőséget ad arra is, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az űrállomást úgy tervezzék meg, hogy az kompatibilis legyen a mai szabványokkal. De legyen egy jövőképe is, és hogy hogyan szeretnék felhasználni az űrállomást az esetleges jövőbeli űrturisták számára.
Az Axiom Space nem az egyetlen vállalat, amely érdeklődik a LEO repülések gazdasági lehetőségei iránt. Közel két évvel azután, hogy a NASA kiválasztotta az Axiomot űrállomásmoduljának az ISS-hez való dokkolására, az űrügynökség további három vállalatnak – a Blue Originnek, a Nanoracks-nek és a Northrop Grummannak – ítélt oda fejlesztési szerződéseket további kereskedelmi LEO-célpontok létrehozásának támogatására.
Az Axiom Űrállomás készülő PPTM modulján (Payload, Power, and Thermal Module) az első és utolsó hegesztési varrat elkészítése között mindössze 250 nap telt el a Thales Alenia Space vállalatnál. Az agilis fejlesztési módszerek és a moduláris architektúra lehetővé tette az Axiom Space számára, hogy felülvizsgálja az állomás összeszerelési sorrendjét, és hogy megfeleljen a nemzeti és a globális ügyfelek igényeinek. (Kép: Axiom Space)
A NASA elkötelezett az ISS 2030-ig történő fenntartása mellett, de arra számít, hogy a magánűrállomások feltörekvő piaca kielégíti majd az ügynökség LEO-n való folyamatos jelenlétét. Ez összhangban van az Axiom ütemtervével, amely szerint az állomás saját energiamodulját felbocsátják, és leválasztják az ISS-ről, mielőtt az nyugdíjba vonulna. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Turisták az űrállomásra
Axiom-1: elindult
Axiom Mission-2: négyen elindultak az ISS-re
Úton az újabb ISS-látogatók
Az Ax-4 küldetés: magyar űrhajóssal
Axiom-4 tájékoztató
Kapu Tiborral úton az Axiom-4
GYORSHÍR: Kapu Tibor visszatért
Európai mozaik – 2021. július
Haven-1: 2026-ban indulhat
Az Axiom Space magánűrállomás-tervei (Space.com, 2023)
Axiom Station (Axiom Space)