Az amerikai Vast Space űrállomásának fejlesztése a vártnál lassabban, de még így is rohamtempóban halad.
Legalábbis ezt mondják a Long Beach-i (kaliforniai) székhelyű, több mint 600 alkalmazottal dolgozó, 2021-ben alapított startup vállalkozásnál, ahol nemrég sikeresen túljutottak a készülő Haven-1 űrállomás próbapéldányának fontos minősítő szerkezeti tesztjén. E fejlesztési mérföldkő teljesítése alkalmat adott a jövőre vonatkozó menetrend áttekintésére. Eszerint a repülő példány – jelenleg már épülő – szerkezetének gyártása és tesztelése idén júliusban fejeződhet be. Az űrjármű alrendszereinek gyártását és integrációját a szükséges ellenőrzésekkel együtt decemberre tervezik elvégezni. Utána az összeszerelt űrállomás környezeti vizsgálatain (akusztikus, vibrációs, hő- és vákuumtesztek) jövő márciusra juthatnak túl. Április–május folyamán kezdődnek a start előkészületei az indítóhelyen. A Haven-1 űrállomás felbocsátása legkorábban 2026 májusában várható. Utána következik a rendszer üzembe helyezése, immár a Föld körüli pályán. Az első személyzet látogatásának legkorábbi lehetséges időpontja 2026. június vége.
A Haven-1 a Föld körül. (Fantáziakép: Vast Space)
Mindez elég feszített menetrendnek tűnik, de ha sikerül tartani a tempót, akkor a Haven-1 lehet az első működő magánűrállomás, amelyet ráadásul mindössze három év leforgása alatt alkotnának meg. (Késés azért már eddig is volt, hiszen mint azt év eleji előretekintő cikkünkben említettük, a Haven-1-et korábban még 2025 vége előtt szerették volna felbocsátani.)
A Vast Space Haven-1 henger alakú, kúpos végű űrállomásmoduljának minősítő példánya tesztelés közben. Először 5, majd 48 órán át helyezték nyomás alá, szivárgást nem mutattak ki. Ez az eredmény megfelelt a NASA által az emberes űrhajók számára támasztott követelményeknek. (Kép: Vast Space)
A Haven-1 a SpaceX egyik Falcon-9 rakétájával fog alacsony Föld körüli pályára állni. Ugyan csak a SpaceX lesz az, amely az űrállomásra taró személyzeteket szállítja, a Crew Dragon űrhajóval. A Vast Space reméli, hogy az előrehaladott fejlesztésnek köszönhetően 2026-ban megnyeri majd a NASA alacsony pályás kereskedelmi űrállomások támogatására szolgáló programjának (Commercial LEO Destination, CLD) pályázatát. Mivel a Nemzetközi Űrállomás (ISS) a mostani elképzelések szerint 2030 végén „nyugdíjba vonul”, a NASA már várja, hogy a cégek kereskedelmi űrállomásokat állítsanak üzembe, ahol folytatni lehet a súlytalanságban végzett kísérleti programokat. Valójában egy sor másik versenytárs is dolgozik ilyesmin, nevezetesen a Northrop Grumman, az Axiom Space, a Nanoracks és a Sierra Space.
A csoportképen a Haven-1 háttérben látható tesztpéldánya alapján elképzelhetjük a 14 tonnásra tervezett modul méreteit. A hossza 10,1 m, az átmérője 4,4 m lesz. A hermetikus belső térfogat 80 m2, ebből a lakótér 45 m2. (Kép: Vast Space)
A Haven-1 felépítésének vázlata. A hossza 10,1 m, az átmérője 4,4 m lesz. A hermetikus belső térfogat 80 m2, ebből a lakótér 45 m2. A kezdetben egy modulból álló űrállomás 425 km magas, 51,6° inklinációjú körpályán kering majd a Föld körül. (Kép: Vast Space)
Röviddel a Haven-1 pályára állása után a Vast négyfős személyzetet tervez indítani egy SpaceX Crew Dragon űrhajó fedélzetén. A küldetés kb. két hétig tart majd, ez idő alatt az űrhajósok megvizsgálják az állomás rendszereit és lakhatóságát.
A cégnél már távolabbra is tekintenek, hiszen bemutatták a Haven-2 terveit. Ez egy második modul lenne, amely a Haven-1-hez csatlakozik. A cél az űrállomás kapacitásának és képességeinek bővítése. A Haven-2 felbocsátásával kapcsolatban jelenleg a 2028-as év jön szóba. Még hosszabb távon, 2032-ig olyan modulűrállomást szeretnének létrehozni, amely idővel túlszárnyalja az ISS jelenlegi képességeit. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Mi várható 2025-ben? (1. rész)
Remek utódja lehet
Az ISS jövője
ISS: a hosszabbítás lehetősége
A Vast Space űrállomás-fejlesztésének új menetrendje (Space.com)
Haven-1 (Vast Space)