A dolgok jelenlegi állása szerint lassan rendeződhet a floridai Kennedy Űrközpont történelmi indítóállásának jövője. Azt már biztosra vehetjük, hogy a magánszektoré lesz a főszerep.
A Constellation űrprogram törlése, valamint a Space Shuttle nyugdíjazása utáni, finom megfogalmazással élve bizonytalan időszak egyik legnagyobb „vesztese” a 39A jelű indítóállás volt, amely – miután kulcsszerepet játszott mind az Apollo, mind a Shuttle idejében – a lassan kibontakozó Orion-SLS korszakban mellékszerepre, tartalék feladatkörre kárhoztatott. A Constellation program ideje alatt megkezdett módosítások-átépítések előrehaladott állapota miatt, a korábbi, bevett hagyománnyal szakítva a 39B indítóállás lett kijelölve a Space Launch System (SLS) elsődleges indítóhelyéül, miközben a 39A – amely átépítése el sem kezdődött – jövője teljességgel bizonytalanná vált.
A történelmi indítóállás, a holdprogram és az Shuttle korának tanúja perifériára sodródott a 2010-es évek elején. Ki tudja, lehetséges, hogy végül fordulni fog az állás a magánszféra indításai révén… (Kép: Stephen Clark / Spaceflight Now)
A magánszektor képviselői közül elsőként a SpaceX jelezte, hogy igényt tartana a történelmi indítóállás birtoklására, elsősorban a NASA irányába teljesítendő megbízatásaik végrehajtásához. Ez rövid távon a Falcon-9 rakéta illetve a teher-, majd személyszállító Dragon űrhajók fellépését jelentené, később azonban a SpaceX első nagyrakétája, a Falcon Heavy is a 39A-ról indulhatna majd a keleti parti startok alkalmával.
A Nehézsúlyú Sólyom fantáziaképen. (Forrás: SpaceX)
Természetesen nincsenek történetek szembenállások nélkül: a Blue Origin űrhajózási magánvállalat kifogást emelt a számvevőszéknél (Government Accountability Office, GAO) a 39A indítóállás SpaceX általi, készülő „kisajátítása” ellen. Álláspontjuk szerint a NASA az egész magánszektort köteles támogatni, így nemkívánatos az indítókomplexum feletti kizárólagos SpaceX-uralom. A GAO vizsgálata tulajdonképpen megalapozatlannak találta a Blue Origin panaszát, ám a SpaceX – a kedélyek lehűtése végett – jelezte, hogy nincs kifogásuk az ellen, hogy más kereskedelmi rakétatípusok indításához is igénybe lehessen venni a 39A kapacitását a NASA-val kötött megállapodások teljesítéséhez.
További adalék a történethez, hogy mivel legjobb esetben is maximum évente egy SLS-indításra lesz lehetőség a 39B-ről, így nagy valószínűséggel a másik betonteknő is megnyílik a kereskedelmi felhasználás előtt, az „állami nagyvas” kiszolgálása mellett. A történet részletei még nem egyértelműek, azonban kétségkívül bíztató jel, hogy végre megkezdődhetnek a konkrét tárgyalások a NASA és a SpaceX között a 39A jövőbeli felhasználásáról. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A floridai űrkikötő (1. rész)
A floridai űrkikötő (2. rész)
A floridai űrkikötő (3. rész)
A floridai űrkikötő (4. rész)
A floridai űrkikötő (5. rész)
Apollo-vészkijárat
Közeleg a toronybontás
Falcon Heavy: már a kapuban!
Átveheti a SpaceX az egykori Shuttle-indítóhelyet (Spaceflight Now)